W Rzeszowie powstanie jednoszynowa kolejka nadziemna - monorail? Miasto: Trzeba dokładnie policzyć, czy to się opłaci

Beata Terczyńska
Beata Terczyńska
Kolejka nadziemna budzi sporo emocji. Ma zarówno zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników
Kolejka nadziemna budzi sporo emocji. Ma zarówno zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników pixabay/lipeng0820
Dotrzymałem słowa! Będzie możliwość zbudowania w Rzeszowie kolejki nadziemnej (monorail). Dzięki moim staraniom Rada Ministrów przyjęła stosowną ustawę - pochwalił się na facebooku Marcin Warchoł, wiceminister sprawiedliwości dodając, że teraz kolej na ruch prezydenta Rzeszowa. Ten na razie ani nie mówi hurra optymistycznie „tak”, ani nie neguje pomysłu.

- Monorail jest bezpieczny, bezkolizyjny, ekologiczny oraz całkowicie niezależny od ruchu ulicznego - zachwala w mediach społecznościowych wiceminister sprawiedliwości, który już podczas kampanii wyborczej zaznaczał, że będzie kontynuował pomysły prezydenta Tadeusza Ferenca, a wiadomo, że kolej nadziemna była jego oczkiem w głowie już co najmniej od 14 lat. - Kolejka porusza się na kołach gumowych albo na elektromagnesie, więc jest także bardzo cicha. Ponadto nie potrzebuje żadnych linii zasilania, gdyż napędzana jest przez własne akumulatory. Co ważne, jest ona pięć razy efektywniejsza niż autobus i dwa razy efektywniejsza od tramwaju, równie efektywna jak metro, a wielokrotnie od niego tańsza - dodaje Marcin Warchoł.

W swoim wpisie zaznaczył, że teraz kolej na ruch Konrada Fijołka, prezydenta Rzeszowa.

Zapytaliśmy zatem w Ratuszu, czy jest szansa, że w mieście powstanie trasa na wysokości, po której będą sunąć super nowoczesne, szybkie wagoniki monoraila.

- To bardzo dobrze, że w polskim prawie zaczynają się pojawiać inne formy transportu zbiorowego i miasta, samorządy będą mogły w przyszłości z nich skorzystać - stanowisko prezydenta przedstawia Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta.

Czy Rzeszów pójdzie w tym kierunku?

- Musimy mieć konkretne wyliczenie, uzasadnienie ekonomiczne - tłumaczy Artur Gernand.

Jest sporo rzeczy do ustalenia, np. jaka byłaby zdolność przewozowa tego typu inwestycji, czy faktycznie monorail rozładowałaby ruch w mieście czy byłby tylko atrakcją turystyczną. I oczywiście istotny jest koszt budowy torów, samej kolejki i jej funkcjonowania. Jakiś czas temu szacowany był aż na ok. miliarda złotych.

- Na pewno pochylimy się nad tego typu rozwiązaniem, które wreszcie będzie miało jakieś ramy prawne - dodaje Artur Gernand.

Temat monoraila, który był oczkiem w głowie poprzedniego prezydenta miasta wraca jak bumerang. Sceptycy pomysłu patrzą na kolejkę nadziemną jak na futurystyczny, niemożliwy do zrealizowania w Rzeszowie koncept, za drogi, nie poprawiający nic na nic korków na ulicach, niszczący panoramę miasta. Natomiast ma ona też sporą rzeszę zwolenników. Zwłaszcza wśród mieszkańców, którym podobają się wszelkie innowacje przenoszone do nas z różnych stron świata oraz wśród tych, którzy mieli okazję jechać tego typu kolejką za granicą i byli pod wielkim wrażeniem. Kolej jednoszynowa funkcjonuje bowiem z powodzeniem na przykład w Dubaju (Palm Jumeirah Monorail), Osace, São Paulo, Bolonii (Marconi Express). Tokio.

Przypomnijmy. Nadziemna kolei jednoszynowa to niespełnione marzenie prezydentury Tadeusza Ferenca. Zamarzyło mu się to kilkanaście lat temu, kiedy odwiedził fabrykę tego sprzętu w Szwajcarii. Od tego momentu szukał różnych możliwości, by w mieście powstała, sposobów jej sfinansowania. Prowadzone były rozmowy w tej sprawie z wieloma firmami, między innymi z Kanady, Szwajcarii, Francji oraz Chin. Brakowało jednak odpowiednich przepisów wykonawczych.

Temat podchwycił wiceminister sprawiedliwości.

- Chciałbym, aby tory biegły w kierunku Cieplińskiego, następnie do Rejtana, Piłsudskiego. Przygotowałem przepisy monoraila z inspiracji pana prezydenta Ferenca, wspólnie z ministrem infrastruktury - zapowiadał w marcu ubiegłego roku.

Przepisy już są, czy będzie kolejka w Rzeszowie pokaże czas.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Pirat drogowy w Lublinie

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Po komentarzach widać że ta gazeta została zawłaszczona przez pisbolszewi. Jak tylko pojawi się nazwisko prezydenta to od razu zbiega się turaj stadko agresywnych kundli co gryzą po kostkach. Nieważne że pomysł z kolejką w takim mieście jest absurdalny. Ważne żeby kąsać po kostkach.
H
Ha Ha Ha
Za Fijolka nawet sławojka nie powstanie. Ten człowiek to jedna wielka chodząca porażka. Jaka kolejka? Gość JEDNEGO drzewa na starym rynku nie potrafil za rok posadzić :)
R
Rzeszowianin
Przykład ulicy Dominikańskiej !!!! Rząd bloków 3 piętrowych i nagle na wprost nich 6 piętrowy ,, Parkowa Dominikańska " blok na którego nie ma nawet miejsca !!!! Ani parkingu ani nawet nie będzie za chwilę miejsca żeby Dominikańską przejechać !!!! Mafia !!!! Urzędnicza i deweloperska mafia to mało powiedziane !!!! A gdzie park który jest w nazwie panie prezydencie Fijołek !!!! W kominku dewelopera !!!!!!!!!!!!!!
R
Rzeszowianin
Jaka kolej !!! Bloki , bloki , szeregówki , szeregówki !!!! Okno w okno, miejsc parkingowych zero !!! 000000 !!!! Ale się buduje !!! Co tam korki co tam parkingi !!!! Oto cały prezydent Fijołek !!!!!
G
Gość
2 lutego, 22:05, Gość:

Jestem pewien na 1000% ze nasz medialny hamulcowy prezydent zablokuje kolejną inwestycję dla miasta. Ferenc na emeryturze ze złości się pewnie przekręca ze jego starania znów spełzną na niczym.

Mam nadzieję że zablokuje ten absurdalny pomysł. Chociażby że względów architektonicznych. Zniszczyliby to miasto

G
Gość
Jestem pewien na 1000% ze nasz medialny hamulcowy prezydent zablokuje kolejną inwestycję dla miasta. Ferenc na emeryturze ze złości się pewnie przekręca ze jego starania znów spełzną na niczym.
E
Elmo
Kampania wyborcza startuje. Metoda na Wnuczka nie dała rezultatów, to będzie teraz Minister podgryzał ile wlezie. 10% maks na tym ugra.
T
Tet
Raczej Fijolek nic z tym nie zrobi, bo to za mało eko, za drogie czy tam coś.
G
Gość
Teraz dopiero beda myslec o wyliczeniach, uzasadnienie ekonomiczne... trzeba bylo zaczac robic te wyliczenia jak sie w ogole pojawila taka okolicznosc, zeby zyskac te kilka lat, teraz rok-dwa beda trwaly wyliczenia, dwa-trzy beda trwala papierologia wraz z projektem, 3-4 lata budowa, no i jeszcze z rok-dwa poślizgu... moze do 2040 to wybuduja..
D
Drajwer
Już widzę miny kierowców stojących w korkach,a nad nimi śmiga ta kolejka.
G
G
Zaczyna się już kampania wyborcza jak widać. Czym błyśnie Fijołek ?
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie