Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Rzeszowie satelita zaproponuje kierowcom objazd

Bartosz Gubernat
Na budowie w Rzeszowie obszarowego systemu sterowania ruchem skorzystaja m.in. kierowcy i pasażerowie MPK.
Na budowie w Rzeszowie obszarowego systemu sterowania ruchem skorzystaja m.in. kierowcy i pasażerowie MPK. Krzysztof Kapica
W ciągu dwóch lat kontrolę nad ruchem samochodowym w Rzeszowie przejmie system wykorzystujący technologię GPS. Lada chwila miasto ogłosi przetarg na jego dostawę.

Budowa obszarowego systemu sterowania ruchem to jeden z kluczowych elementów dużego programu poprawy jakości transportu w Rzeszowie.

Inteligentny system zostanie podzielony na dwie części. Pierwsza ma usprawnić działanie komunikacji miejskiej. W tym celu w autobusach i na przystankach autobusowych zostaną zamontowane tablice elektroniczne.

- Na przystankach pasażerowie będą mogli sprawdzić na nich w czasie rzeczywistym np. czas przyjazdu autobusu. W odróżnieniu od klasycznego, drukowanego rozkładu jazdy, informacja elektroniczna będzie uwzględniać m.in. opóźnienia wynikające np. z korków na ulicach - tłumaczy Stanisława Bęben, dyr. Wydziału Pozyskiwania Funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa.

W autobusach poza wyświetlaczami zostaną zamontowane urządzenia pozwalające używać elektroniczne bilety. Prawdziwą rewolucją mają być jednak moduły komunikujące pojazdy MPK z centrami sterowania ruchem, jakie powstaną w biurowcach przy ul. Trembeckiego i Targowej. W tym celu miasto wykorzysta technologię GPS.

- Autobus wyjeżdżając z przystanku dojedzie do skrzyżowania i automatycznie skomunikuje się z centrum, oraz sygnalizatorem. Zamiast czekać w korku, dostanie zielone światło - wyjaśnia Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

Aby jeszcze bardziej ułatwić przejazd przez zakorkowane ulice Rzeszowa, tam, gdzie będzie to możliwe dla autobusów powstaną tzw. śluzy. To osobne pasy ruchu, pozwalające wyminąć w drodze do sygnalizacji świetlnej inne auta.

Na nowym systemie skorzystają też zwykli kierowcy.

- Część tablic ustawimy bowiem przy ulicach. Na bieżąco będą wyświetlane na nich informacje o utrudnieniach i zalecanych objazdach. Przyda się to np, wówczas, gdy na którejś z ulic dojdzie do stłuczki i ruch zostanie zatrzymany - wyjaśnia Stanisława Bęben.

Uzupełnieniem projektu ma być tzw. system dynamicznego ważenia pojazdów. Na trasach wlotowych do Rzeszowa w asfalt zostaną wtopione czujniki kontrolujące wagę ciężarówek. Informację o ewentualnym przeciążeniu kierowca dostanie na tablicy zawieszonej kawałek dalej nad ulicą.

Realizacja projektu transportowego zaczęła się w październiku, od ogłoszenia przetargu na zakup 80 nowoczesnych autobusów. Miasto szuka już także firm, które w przyszłym roku poszerzą i przebudują al. Wyzwolenia oraz ul. Lubelską. Przetarg na zaprojektowanie i budowę systemu sterowania ruchem zostanie ogłoszony w ciągu czterech tygodni.

Wcześniej, 15 listopada krakowska spółka International Managment Services przekaże miastu dokumentację całego programu, w tym także konkretną specyfikację systemu sterowania ruchem. Wart ponad 400 mln zł program Rzeszów ma zrealizować do 2015 roku. 75 mln euro dopłaci do inwestycji Unia Europejska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24