Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Rzeszowie trwa Festiwal Nowego Teatru

Ula Sobol
„Kurka Wodna - katastrofa jest coraz bliżej”. Sztuka wyreżyserowana przez Jana Nowarę, oparta jest na dramacie Stanisława Ignacego Witkiewicza.
„Kurka Wodna - katastrofa jest coraz bliżej”. Sztuka wyreżyserowana przez Jana Nowarę, oparta jest na dramacie Stanisława Ignacego Witkiewicza. Maciej Mikulski
Gospodarzem 54. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych jest Teatr im. Wandy Siemaszkowej. Przed nami jeszcze trzy spektakle.

W Teatrze im. Wandy Siemaszkowej trwa 54.Rzeszowskie Spotkania Teatralne - Festiwal Nowego Teatru.

Dziewięciodniowe wydarzenie otworzyła rzeszowska premiera spektaklu „Kurka Wodna - katastrofa jest coraz bliżej”. Sztuka wyreżyserowana przez Jana Nowarę, oparta jest na dramacie Stanisława Ignacego Witkiewicza.

Tegoroczna edycja festiwalu zadedykowana jest Christophowi Schlingensiefowi, zmarłemu w 2010 roku wybitnemu reżyserowi filmowemu, teatralnemu i operowemu.

W bogatym programie można zobaczyć jeszcze 3 spektakli, a wśród nich m.in. „Karskiego Historia nieprawdziwa” (Teatr im.Cypriana Norwida w Jeleniej Górze), "Portret damy" (Teatr Wybrzeże w Gdańsku) i "Lew Ulicy" (PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie) - filia we Wrocławiu).

- To spektakle reprezentujących różnorodne nurty we współczesnym polskim teatrze, czołówka reżyserów młodego i średniego pokolenia, laboratorium form i gatunków scenicznych,a także sztuka w środowisku nowych mediów i technologii cyfrowej - zapewniają organizatorzy.

Więcej o festiwalu oraz ceny biletów na stronie teatr-rzeszow.pl

A dziś jeszcze o godz. 18 ( Duża Scena)
Karskiego historia nieprawdziwa
Szymona Bogacza. Teatr im. Cypriana Kamila Norwida
w Jeleniej Górze

Ta historia mogłaby – a może nawet chciałaby– wydarzyć się naprawdę. Karski jako bohater, ikona, człowiek sukcesu! To dzięki niemu Niemcy wraz z aliantami wygrali wojnę, współczesny świat stał się kolorowy, a ludzie pławią się w szczęściu. XXI wiek nie
wyglądałby tak pięknie, gdyby nie Jan Karski – sprawca ocalenia milionów Żydów wysłanych do obozów w bydlęcych wagonach. Ludzie z uśmiechem wspominają podróże Karskiego, ucieczki Karskiego i wygraną Karskiego – wygraną dobra ze złem, które nie zdążyło się dokonać…
Twórcy tego śmieszno-gorzkiego spektaklu z gatunku political fiction, przedstawiając nam alternatywny scenariusz historii, prowokują przewrotnym pytaniem: czym mógłby być Holocaust w oczach społeczeństwa pozbawionego traumy? Zapomnianym wybrykiem historii czy pożywką dla popkultury, która wdziera się do tej opowieści za sprawą komiksowej konwencji przedstawienia?

Reżyseria: JULIA MARK
Dramaturgia: ZUZANNA BUĆKO
Wideo: JAROSŁAW JAGODZIŃSKI
Opracowanie muzyczne: SZYMON BOGACZ
Obsada:
AGATA GROBEL, BOGUSŁAW KUDŁEK, ROBERT MANIA

Czas trwania: 90 minut
Prapremiera: 27 stycznia 2015

29 października (czwartek), godz. 20 (Duża Scena)
Portret damy
według powieści Henry’ego Jamesa. Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Isabel Archer – młoda Amerykanka o wyjątkowej urodzie i nie mniej wyjątkowym charakterze – przybija do wybrzeży wiktoriańskiej Anglii, by wprowadzić zamęt do zrytualizowanego życia zamożnej arystokracji, rozbudzając pożądanie niejednego dżentelmena. Konwencja melodramatu, zapożyczona z dziewiętnastowiecznej powieści Henry’ego Jamesa, w gdańskim spektaklu staje się pretekstem do snucia ponadczasowej opowieści o katastrofie. Każda z postaci Portretu damy – począwszy od zmysłowej Amerykanki, poprzez angielskiego lorda i zubożałą francuską arystokratkę, a na zwykłej służącej skończywszy, przeczuwa wiszące nad nią fatum, które niweczy wszelkie działania i odbiera całą nadzieję na przyszłość. To właśnie w poczuciu zagrożenia i rozczarowania rzeczywistością twórcy spektaklu odnajdują wspólne bohaterom
i współczesnym Europejczykom gorzkie doświadczenie rzeczywistości. Świat pokazywany przez Ewelinę Marciniak złożony jest z substytutów wartości i rekwizytów zawieszonych w pustce – jak wielkie pałacowe drzwi prowadzą- ce znikąd i donikąd. Wynaturzenie konwencji ukazuje ułudę wszelkich kulturowych konstruktów jako zbiorowych halucynacji, a komediowa powłoka, czerpiąca z parodii społecznych rytuałów, odsłania dotkliwy traktat o złudnej wierze w nieskrępowaną wolność jednostki.

Tekst i dramaturgia: MAGDA KUPRYJANOWICZ
Reżyseria: EWELINA MARCINIAK
Scenografia i reżyseria światła: KATARZYNA
BORKOWSKA
Choreografia: DOMINIKA KNAPIK
Wideo ARKADIUSZ BIEDRZYCKI
Obsada:
ISABEL ARCHER – KATARZYNA DAŁEK
HENRIETTA STACKPOLE – KATARZYNA Z. MICHALSKA
DANIEL TOUCHETT/ HRABINA GEMINI/ DUCH DANIELA
– KRZYSZTOF MATUSZEWSKI
RALPH TOUCHETT – MICHAŁ JAROS
CASPAR GOODWOOD/ LORD WARBURTON – PIOTR
BIEDROŃ
MADAME SERENA MERLE – SYWIA GÓRA-WEBER
GILBERT OSMOND – MAREK TYNDA
EDWARD ROSIER – JAKUB MRÓZ
SŁUŻĄCA – MAŁGORZATA BRAJNER
ANNA MOLYNEUX/ SIOSTRA ZAKONNA – AGATA
BYKOWSKA
JANE BOWLES – BARBARA DERLAK (gościnnie)
CHERIFA – AGNIESZKA DERLAK (gościnnie)
PANSY OSMOND – ROKSANA GRULKOWSKA (gościnnie)
oraz zespół CHŁOPCY KONTRA BASIA: AGNIESZKA
DERLAK, BARBARA DERLAK, MARCIN NENKO

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24