W samochodowej Europie

ANDRZEJ KLIMCZAK
Ostatnie targi motoryzacyjne w Poznaniu zdominowała tematyka przyszłości motoryzacji w Polce po naszej akcesji do UE.

Nie można przewidzieć jak ukształtują się ceny na rynku motoryzacyjnym po naszym przystąpieniu do UE. - Jeśli jednak nie poprawi się stan dróg i nie powstaną autostrady, to motoryzacyjny "biznes plan" w Polsce będzie coraz bardziej wirtualny - to jedna z opinii jakie pojawiały się podczas konferencji prasowej w trakcie targów Motor Show w Poznaniu.

Klient panem

Zmiany wynikające z naszego członkostwa w Unii Europejskiej staną się odczuwalne nie tylko dla producentów aut, ale również dla dealerów i samych klientów. Rynek obrotu pojazdami w Polsce jest zdominowany w 90 proc. przez samochody osobowe. Tutaj też nastąpią największe zmiany. W UE ujednolicony zostanie system homologacji dla samochodów osobowych, zaliczanych do kategorii M-1. Oznacza to, że świadectwo wydane w kraju, stanie się ważne w całej UE. Użytkownikom daje to możliwość kupowania i sprzedawania swoich aut w dowolnym kraju wspólnoty. Ułatwi też producentom sprzedaż samochodów nowych. System homologacji dla innych pojazdów pozostanie bez zmian.
Na zmiany w prawodawstwie odnoszącym się do motoryzacji oczekiwano nie tylko w Polsce, ale też w krajach "piętnastki". Od października br. wchodzi w życie unijna dyrektywa GVO, regulująca wiele kwestii w obrocie autami. W Polsce ma ona obowiązywać od 1 lutego 2004 r. Dyrektywa ta zrewolucjonizuje głównie sprzedaż samochodów, części zamiennych i obsługę serwisową.

Sprzedawca wielu aut

Już niedługo dealerzy będą mogli w swoim salonie oferować nie jedną a kilka marek samochodów. Rozporządzenie zezwala jednak producentom na rygorystyczną selekcję dealerów, co spowoduje ograniczenie liczby salonów sprzedaży na określonym terenie. Ci, którzy zechcą sprzedawać kilka marek samochodów muszą być jednak przygotowani na większe koszty. Dla każdej marki sprzedawca musi zapewnić minimum 250 m kw. powierzchni salonu, oraz wyspecjalizowany personel.

Ceny w górę i w dół

Dobra wiadomość dla klientów - dostawcy samochodów otrzymają prawo określania maksymalnej ceny samochodu, ale nie mogą określać minimalnej. Wzrosną więc możliwości negocjacji cen. Skończy się też podział terytorium dla obsługi serwisowej. Tak więc na polskim rynku może pojawić się konkurencja z innych krajów Unii. Dobrą wiadomością dla posiadaczy 4 kółek jest to, że zakłady naprawcze otrzymają możliwość kupowania części zamiennych bezpośrednio u producenta, co pozwoli na znaczną obniżkę cen.
Już pod koniec tego roku skończy się też kontrola rynku przez koncerny samochodowe. Nowa dyrektywa UE dąży do ujednolicenia cen samochodów. Dotychczas konsorcja wyznaczały dealerom rynek i poziom cen samochodów, zakazując jednocześnie działalności poza wyznaczonym terytorium. Tak więc w różnych krajach spotykamy bardzo różne ceny tego samego samochodu. Dla przykładu w roku 2001 VW Golf w Niemczech kosztował 12026 euro, w Holandii 10736 euro a w Finlandii 8940 euro. Nowa dyrektywa UE spowoduje jednak najprawdopodobniej w Polsce wzrost cen samochodów produkowanych w Europie i USA. Dobra wiadomość dla klientów - najprawdopodobniej potanieją samochody produkowane w Azji.. Spadek ceny może dojść nawet do 30 procent.

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3