Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Walcz o odszkodowanie za nieudaną wycieczkę

[email protected] Fot. Krystyna Baranowska
Informuje Radomir Stasicki, miejski rzecznik praw konsumenta w Rzeszowie.

- Na co warto zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy dotyczącej usługi turystycznej?

- Przed zawarciem umowy warto przede wszystkim upewnić się czy biuro działa legalnie i zostało wpisane do rejestru organizatorów turystyki. Taką informację możemy uzyskać w Departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki w Warszawie. Również możemy sprawdzić pod adresem http://turystyka.crz.mg.gov.pl

 

- Co należy zrobić, gdy na miejscu okaże się, że wszystko wygląda inaczej niż przewidywała to umowa z biurem podróży?

 

- Jeżeli w rzeczywistości hotel nie będzie odpowiadał opisowi zawartemu w umowie, bądź katalogu doręczonemu nam przy zawartej umowie, mamy prawo żądać, aby przeniesiono nas do takiego hotelu, który będzie zgodny z opisem. Podobnie, gdy np. standard pokoi będzie odbiegał od wynikającego z umowy. Również gdy organizator nie będzie chciał zrealizować określonego umową świadczenia, np. zorganizować dodatkowej wycieczki, możemy żądać świadczenia zastępczego, nie odbiegającego jakością i poziomem od umownego. W sytuacjach takich możemy również wystąpić do organizatora po powrocie do domu z żądaniem obniżenia ceny.

 

- Czy zawsze możemy domagać się odszkodowania za niewłaściwie wykonaną umowę przez biuro podróży?

- Oczywiście, że tak, należy jednak pamiętać o odpowiednim dokumentowaniu i utrwalaniu za pomocą aparatu fotograficznego czy kamery wszystkich pojawiających się rozbieżności. Wtedy o wiele łatwiej będzie uzasadnić żądanie rekompensaty pieniężnej.


- W jakim terminie powinniśmy zgłosić reklamację nieprawidłowości podczas wycieczki?

- Najlepiej zaraz, gdy po wykryciu nieprawidłowości zawiadomimy wykonawcę usługi oraz organizatora informując go o wadach imprezy turystycznej. Pamiętajmy zresztą, że sama umowa określa sposób oraz termin zgłaszania reklamacji. Niezależnie od tego pilot wycieczki ma obowiązek potwierdzić przyjęcie naszego roszczenia. Jeżeli problemu pozytywnie nie załatwi musi naszą skargę przekazać organizatorowi turystyki. Ten z kolei powinien pisemnie ustosunkować się do reklamacji w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej. Brak odpowiedzi w wymienionych terminach powoduje uznanie reklamacji za uzasadnioną.

- Czy organizator podróży może podwyższyć cenę?

- Tylko wtedy, gdy umowa taką sytuację przewiduje i wyłącznie w razie wystąpienia wskazanych w ustawie okoliczności. Chodzi o wzrost kosztów transportu, wzrost kursów walut, wzrost opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak: lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych.

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24