Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Walka o przyszłość Fabryki Wagonów w Gniewczynie

Oprac. si
Fot. Archiwum
Wielu troszczy się o przyszłość Fabryki Wagonów w Gniewczynie Łańcuckiej. Są szanse na jej normalne funkcjonowanie?

Wielu troszczy się o przyszłość Fabryki Wagonów w Gniewczynie. Są szanse na jej normalne fukcjonowanie?

Wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński, nadesłał odpowiedź na interpelację w tej sprawie posła Andrzeja Matusiewicza.

Pisze wiceminister, że byłe Ministerstwo Gospodarki, niezwłocznie po otrzymaniu informacji o trudnej sytuacji Fabryki zwracało się do władz samorządowych oraz Zarządcy Sądowego o podjęcie działań mających na celu podtrzymanie funkcjonowania Fabryki dla ratowania miejsc pracy – stwierdził wiceminister. Zdaniem Zarządcy, Zarząd upadłej spółki realizował nierentowne kontrakty, w wyniku czego doprowadził do całkowitej utraty płynności finansowej i pomimo składanych deklaracji, nie wspomagał restrukturyzacji przedsiębiorstwa.

Skomplikowana sytuacja, zarówno pod względem właścicielskim (właściciel słowacki), organizacyjnym i finansowym spowodowała, że decyzją Sądu Rejonowego z dnia 15 stycznia 2015 r., Fabryka została postawiona w stan upadłości likwidacyjnej.

We wrześniu 2015 r., nowo utworzona Spółka Fabryka Wagonów Gniewczyna Sp. z o.o. (kapitał polski) podpisała ze słowacką firmą Forespo (właścicielem nieruchomości) umowę dzierżawy części majątku. Jedynym rozwiązanie dla uruchomienia działalności nowej spółki jest uzyskanie od syndyka niezbędnych maszyn. W sprawie tej w najbliższych dniach Prezes Fabryki Wagonów Gniewczyna przeprowadzi rozmowy ze stroną słowacką. O dalszym funkcjonowaniu spółki, po uregulowaniu kwestii dzierżawy majątku, decydować będzie wielkość zamówień na remonty i modernizację wagonów kolejowych.
Pragnę podkreślić, że w toku postępowania upadłościowego decyzje w zakresie sposobu likwidacji masy upadłości, a także wyboru nabywcy przedsiębiorstwa upadłego należą do organów tego postępowania i znajdują się poza zakresem uprawnień Ministra Sprawiedliwości związanych z zewnętrznym nadzorem nad działalnością administracyjną sądów, uregulowanym w przepisach ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (….)

Jednocześnie z informacji przekazanych przez Ministra Sprawiedliwości wynika, że do podległego mu resortu nie wpłynęły sygnały mogące świadczyć o nieprawidłowościach w postępowaniu upadłościowym Fabryki Wagonów Gniewczyna SA. Na chwilę obecną nie zachodzą zatem podstawy do podjęcia czynności w ramach nadzoru administracyjnego Ministra Sprawiedliwości. Łącznie z FGŚP wypłaconych zostało dla załogi Fabryki Wagonów w Gniewczynie 8 687 254,44 zł, a wypłatami objętych zostało blisko 600 byłych pracowników. Dokonane wypłaty wyczerpały wszystkie tytuły i okresy przewidziane w art. 12 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych (…) Tym samym brak jest dalszych możliwości udzielenia pomocy na rzecz załogi Fabryki ze środków FGŚP.

Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z tytułu wypłaconych świadczeń, jest jednym z głównych wierzycieli Fabryki Wagonów Gniewczyna SA w upadłości likwidacyjnej. Aktualnie trwa postępowanie upadłościowe wobec Fabryki.
Z informacji uzyskanej od syndyka wynika m.in. że rozstrzygnięty został przetarg na sprzedaż nieruchomości gruntowej zabezpieczonej hipoteką na rzecz ZUS. Syndyk sporządził i przekazał do sądu podział kwoty uzyskanej ze sprzedaży przedmiotu zabezpieczenia.

Syndyk dokonał weryfikacji wszystkich umów zawartych przez upadłego, w wyniku czego stwierdził, że cały majątek wchodzący w skład masy upadłości jest obciążony rzeczowo, co skutkuje brakiem możliwości pozyskania środków do masy upadłości. Na majątku trwałym i obrotowym, wierzytelnościach i rachunkach bankowych upadłej spółki zostały ustanowione sądowe zastawy rejestrowe. Na nieruchomościach zostały wpisane hipoteki.
Główny wierzyciel, którym jest słowacki bank Postowa Banka A.S. złożył do sądu oświadczenie o zaspokojeniu z przedmiotu zastawu. Wobec działań tego wierzyciela zmierzających do przejęcia przedmiotu zastawu syndyk zmuszony jest zgodnie z obowiązującymi przepisami do wydania rzeczy będącym przedmiotem zabezpieczenia wierzycielowi -zastawnikowi.
Wobec braku środków finansowych na zaspokojenie kosztów postępowania upadłościowego, a także nieskuteczności podejmowanych przez syndyka działań likwidacyjnych, Sąd Rejonowy w Przemyślu prawdopodobnie dokona umorzenia postępowania upadłościowego prowadzonego wobec Fabryki Wagonów Gniewczyna SA.

Odnosząc się do kwestii zaangażowania spółek z Grupy PKP w ewentualne wsparcie Fabryki Wagonów Gniewczyna SA, pragnę podkreślić, że Minister Infrastruktury i Budownictwa, mimo iż posiada 100% akcji PKP SA., która sprawuje nadzór właścicielski nad spółkami Grupy PKP, nie uprawnia go do wydawania wiążących poleceń wobec PKP SA w sprawach dotyczących bieżącego zarządzania tymi podmiotami. Minister Infrastruktury i Budownictwa nie może wpływać w jakikolwiek sposób na spółki z udziałem PKP SA, w tym PKP Intercity SA oraz PKP CARGO SA, w celu wspierania prywatnych przedsiębiorstw. Działanie takie stanowiłoby naruszenie prawa, ponieważ wiązałoby się z ingerencją w relacje biznesowe pomiędzy samodzielnymi podmiotami gospodarczymi, tj. w sferę działalności spółek, która pozostaje w kompetencjach ich organów statutowych.
Jednocześnie informuję, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zwróciło się w ramach sprawowanego nadzoru właścicielskiego do PKP SA o rozważenie możliwości zaangażowania spółek Grupy PKP w działania, których skutkiem byłoby zachowanie potencjału Fabryki Wagonów Gniewczyna SA.

Dodatkowo chciałbym poinformować – pisze wiceminister - że zgodnie ze stanowiskiem Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu SA (ARP) możliwym do przeprowadzenia scenariuszem postępowania wobec podmiotu znajdującego się w upadłości, mogłoby być rozważenie włączenia jego aktywów, a także zasobów ludzkich w skład podmiotu branżowego, posiadającego duże potrzeby taborowe, który byłby w stanie wykorzystać potencjał Spółki w swojej działalności. Jednakże, biorąc pod uwagę słaby krajowy popyt na nowe wagony towarowe i poszukiwanie przez przewoźników produktów rynku wtórnego w postaci używanych wagonów z kraju i zagranicy, przejęcie aktywów powinno zostać poprzedzone gruntowną analizą.

Z informacji zebranych przez wojewódzkie urzędy pracy i przekazanych do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na początku br. wynika, że województwo podkarpackie nie przewidziało zapotrzebowania na finansowanie w 2016 r. programów aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych zwolnionych z pracy z przyczyn niedotyczących pracowników oraz pracowników objętych zwolnieniami monitorowanymi, ze środków rezerwy. Jednakże na powyższy program środki rezerwy są uruchamiane na bieżąco w ramach środków będących w dyspozycji Ministra, w kolejności wpływu wniosków do Ministerstwa. Procedura składania wniosków o środki z rezerwy Ministra zawarta jest w dokumencie „Zasady ubiegania się o środki rezerwy Funduszu Pracy na finansowanie działań aktywizacyjnych realizowanych przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy w 2016 roku”. Dokument dostępny jest w formie elektronicznej na stronie intranetowej Publicznych Służb Zatrudnienia.

Ponadto informuję – dodaje wiceminister - że na wsparcie kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców samorząd powiatu przeworskiego otrzymał w 2015 r. środki w wysokości 72,7 tys. zł, a w 2016 r. wg stanu na dzień 23 czerwca br. środki w wysokości 214,5 tys. zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24