Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wdzięczny "cinkuś"

BARTOSZ GUBERNAT
Pierwsze egzemplarze fiata cinquecento pojawiły się na polskich drogach w 1991 roku. Przez siedem lat, czyli aż do zakończenia produkcji, był najlepiej sprzedającym się samochodem w Polsce. Do dziś jest jednym z najczęściej kupowanych samochodów używanych.

Moim "cieniasem" jeżdżę od 2000 roku. Chodź autko małe i niezbyt pojemne jestem z niego bardzo zadowolony. W trakcie eksploatacji byłem zmuszony dokonać kilku napraw. Oto moja ocena tego samochodu.

Silnik

Nie ma co ukrywać, tym samochodem nie da się poszaleć. Silnik o poj. 704 ccm i mocy 30 KM jest po prostu słaby. Rekompensatą jest jednak niskie zużycie paliwa. W cyklu mieszanym wynosi ono ok. 6 l na 100 km w lecie. Trochę więcej auto spala w zimie (jazda na ssaniu i ciągle dmuchające ogrzewanie). Wówczas zdarza się, że zużywa nawet 8 l na 100 km. Silnik jest praktycznie bezawaryjny. Jedyną poważniejszą naprawą była wymiana uszczelki pod głowicą. Kilka napraw dokonano także w układzie wydechowym. Ze starości rozleciały się przedni i środkowy tłumik. Poza tym po 60 tys. km wymieniłem łańcuszek rozrządu. Konieczna była wymiana klocków hamulcowych, a hamulec ręczny lubi się "zapiekać" i co jakiś czas trzeba go przesmarować.

Blacharka

Karoseria wykonana jest z miękkiej blachy, przez co samochód jest bardzo podatny na wgniecenia. Jest to chyba jedyny jej mankament. Dużą zaletą jest fakt, że autko właściwie nie koroduje. Jedynie na tylnej klapie w okolicy zamka widać małe "pęcherzyki". To jednak niewiele, w porównaniu z innymi krajowymi samochodami, które w tym wieku wyglądają jak szwajcarski ser. Duży wpływ na to, że autko nie rdzewieje ma konserwacja, którą wykonałem dwa lata temu.

Wnętrze

[obrazek4] (fot. BARTOSZ GUBERNAT)Ciasne i trochę ubogie. Smutną popielato - czarną deskę rozdzielczą ożywia nieco niebieska tapicerka. Samochód nie jest zbyt wygodny, dlatego raczej nie nadaje się na dalekie podróże. Największym mankamentem jest brak miejsca dla pasażerów podróżujących na tylnej kanapie. Także wyposażenie jest bardzo ubogie.

Ogólna ocena

Z pewnością nie jest to wóz dla amatorów szybkiej jazdy i "szpanerstwa". Nie poleciłbym go także większym rodzinom. Cinquecento nie jest autem pakownym, co może być sporym utrudnieniem sobotniego wypadu za miasto na grilla. Samochód jest mały, ekonomiczny i rzadko się psuje. Znakomicie spisuje się w jeździe po mieście. Łatwo go zaparkować. Jeżeli jeździsz autem tylko do pracy i na zakupy to wydaje mi się, że cinquecento spełni twoje oczekiwania.

Zalety:

- Tanie i ogólnodostępne części zamienne
- Blacharka odporna na korozję
- Niskie zużycie paliwa

Wady:

- Mały bagażnik
- Zbyt miękkie zawieszenie (samochód przewożący komplet pasażerów "ciągnie tył po asfalcie"
- Mało miejsca dla pasażerów podróżujących na tylnym siedzeniu
- Słaby silnik
- Ubogie wyposażenie

Średnie ceny aut używanych:

Rok produkcji Cena
1998 9500 zł
1997 8900 zł
1996 8500 zł
1995 8000 zł
1994 7300 zł
1993 6900 zł
1992 5900 zł

Dane techniczne:

Wymiary (mm) 3227 x 1487 x 1435
Rozstaw osi (mm) 2200
Rozstaw kół (mm) 1270 przód, 1276 tył
Masa własna (kg) 690
Dopuszczalna masa całkowita (kg) 1090
Objętość bagażnika (dm) 170/810
Silnik rzędowy umieszczony poprz.,
2 cylindry i po 2 zawory na cylinder
Pojemność (cm sześc.) 704
Moc (KM) 30
Stopień sprężenia 8,9
Skrzynie biegów czterobiegowe
Układ kierowniczy bez wspomagania
Hamulce tarczowe z przodu, bębnowe z tyłu, bez ABS
Rozpędzanie 0 -100 km/godz. (sek.) 30
Prędkość maksymalna (km/godz.) 126
Zużycie paliwa przy 90 km/godz. (l) 4,6
Zużycie paliwa w jeździe miejskiej (l) 6,5

Historia Fiata Cinquecento:

1991 r. - uruchomienie produkcji
1993 r. - zmiana pojemności silników z 903 ccm na 899 ccm
1994 r. - rozpoczęcie produkcji wersji sporting z silnikiem o poj. 1100 ccm
1998 r. - zakończenie produkcji

Średnie ceny części zamiennych:

Klocki hamulcowe - 39 zł
Łańcuszek rozrządu (komplet) - 49 zł
Filtr oleju - 9,50 zł
Filtr powietrza - 9,50 zł
Amortyzator przedni - 97 zł
Zderzak przedni - 108 zł
Reflektor kompletny przedni - 89 zł

Opinia fachowca:

Stanisław Płonka, mechanik samochodowy:

Cinquecento to dobry samochód, choć jak każde auto ma swoje słabe punkty. W zimie w gaźniku lubi zbierać się skroplona z paliwa woda. Często zapieka się hamulec ręczny. Poza tym po pewnym czasie psuje się wałek rozrządu, zużyciu ulegają również krzywki i popychacze hydrauliczne. Objawia się to stukaniem w silniku. To chyba najczęstsze awarie, jakie naprawiam w tych samochodach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24