Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Western" Mela Gibsona

Piotr Samolewicz
Główną postacią  "Apocalypto” jest Indianin Łapa Jaguara, mieszkaniec wioski zagubionej w  dżungli.
Główną postacią "Apocalypto” jest Indianin Łapa Jaguara, mieszkaniec wioski zagubionej w dżungli.
"Apocalypto" Mela Gibsona, obok "Opowieści z Narnii", "World Trade Center" i "Casino Royale" był najbardziej oczekiwanym filmem ubiegłego roku. Po jego obejrzeniu można stwierdzić, że zasłużył na takie miano.

Gonitwy to specjalność kina hollywoodzkiego. Choć "Apocalypto" opowiada historię sprzed ery westernu, pościgi i Indianie odgrywają w nim najważniejszą rolę. Tylko biali i konie pojawiają się dopiero w finale.

Ucieczka Łapy Jaguara

Główną postacią jest Maj Łapa Jaguara, mieszkaniec wioski zagubionej w dżungli. Szczęście mieszkańców osady, życie w zgodzie z Naturą, burzą okrutni przybysze, którzy napadają na pogrążonych we śnie ludzi i porywają do wielkiego miasta.

Niewolnicy mają być złożeni w ofierze bogu na piramidzie, w obecności władcy i żądnych krwi tłumów. Łapie udaje się uciec z miejsca ceremonii. Ale powrót okazuje się najtrudniejszym sprawdzianem jego męstwa.

"Apocalypto" - to warto wiedzieć

"Apocalypto" - to warto wiedzieć

W filmie zagrali sami amatorzy, ponad 700 rdzennych mieszkańców obu Ameryk. Przed wejściem na plan każdy z nich musiał się wykazać dużą sprawnością fizyczną. W głównej roli wystąpił Rudy Youngblood, wychowany w Teksasie i Arizonie Indianin. Aktorzy mówią językiem yucatec, pierwotnym dialektem Majów. Wśród twórców są wybitne nazwiska: autor zdjęć, Dean Semler, zdobył Oscara za "Tańczącego z wilkami", twórca muzyki James Horner otrzymał Oscara za muzykę do "Titanica", scenografa Toma Sandersa, nominowano do Oscara za scenografię do "Szeregowca Ryana" i "Draculi" Coppoli. Sam reżyser Mel Gibson ma w dorobku dwa Oscary za "Braveheart".

Prehistoria made in USA

Choć film opowiada historię o upadku kultury Majów, jest na wskroś amerykański, a przy tym gibsonowski. Reżyser nie pozostawia widzom wątpliwości, kto w tej bajce jest zły, a kto dobry.

W "Walecznym sercu" złymi byli Anglicy, w "Pasji" Żydzi, tutaj są Indianie z wielkiego miasta. Od razu stawia też jasną tezę: tylko wierność sobie i nie uleganie strachowi rodzi zwycięzców. Motyw ucieczki stwarza z kolei Melowi Gibsonowi pole do posługiwania się elementem zaskoczenia, jak w najlepszym thrillerze.

Sadyzm i przestroga

Fascynacja przemocą jest też na wskroś amerykańska. Mel Gibson od czasu gdy sam przestał poddawać swoje ciało torturom jako aktor, kręci coraz bardziej okrutne filmy.

Nie sposób zadać pytanie, czy jego sadyzm wynika z tłumionych skłonności, czy też jest świadomym zabiegiem. Wydaje się, że jedno nie wyklucza drugiego. Ale chodzi mu przede wszystkim o zdobycie jak największej widowni, a wiadomo, że nic tak w przeszłości nie przykuwało uwagi, jak publiczne kaźnie.

Język krwi

Użycie języka krwi służy Gibsonowi do zniesienia wszelkich ram umowności, by urealnić przesłanie o przyczynach upadku prehistorycznej "cywilizacji śmierci". Zachowuje się jak średniowieczny artysta, który nie szczędził swoim odbiorcom scen męki, by przestraszyć ich wizją piekła.

Właśnie słowo "piekło" odgrywa w "Apocalypto" kluczowe znaczenie. Niesamowite sekwencje wejścia niewolników do miasta to jakby droga przez kręgi piekielne. Nie sposób odnieść tych scen do budzących grozę partii z królestwa płk. Kurtza w "Czasie Apokalipsy" Coppoli.

Mel Gibson po raz kolejny udowadnia, że jest tym twórcą amerykańskim, który do perfekcji opanował rzemiosło. Kręci ku uciesze i jednocześnie ku przestrodze mas.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24