Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wielka Gala Operetkowa w Jasielskim Domu Kultury

Ewa Wawro, JDK
FOT. ARCHIWUM
Najwspanialsze arie ze znanych operetek znajdą się w programie "Wielkiej Gali Operetkowej", która odbędzie się w czwartek o godz. 18 w Jasielskim Domu Kultury.

Wystąpią gwiazdy polskich scen operowych i operetkowych: Jolanta Kremer - sopran, Leokadia Duży - sopran, Feliks Widera - tenor, Włodzimierz Skalski - baryton, Bogdan Kurowski - bas, z towarzyszeniem orkiestry "Camerata Impuls" pod dyrekcją Małgorzaty Kaniowskiej. Koncert poprowadzi Jacek Woleński.

W programie znane i lubiane arie m.in. z: "Księżniczki czardasza", "Wesołej wdówki", "Barona cygańskiego" i "Zemsty nietoperza".

Bilety są do nabycia w sekretariacie JDK, tel. 13-44-35-150

Jolanta Kremer - sopran, ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Katowicach, w klasie śpiewu prof. S. Marciniak-Gowarzewskiej. Zadebiutowała rolą Wiktorii w operetce P. Ábraháma "Wiktoria i jej huzar" w 1993 roku w Operetce Śląskiej w Gliwicach. Jeszcze jako studentka brała udział w kursach wokalnych, gdzie kształciła głos pod kierunkiem E. Podleś i prof. J. Marchwińskiego. Uczestniczyła też w kursie mistrzowskim prof. A. Orlowitza w Weimarze. W swoim repertuarze ma m.in. role: Eurydyki w "Orfeuszu i Eurydyce" C. W. Glucka, Królowej nocy w "Czarodziejskim flecie" W. A. Mozarta, Franzi w "Wiedeńskiej krwi" J. Straussa, Juli w "Panu de Pourceaugnac" Moliera, Eliza w "My Fair Lady" F. Loewego, Hanny Glawari w "Wesołej wdówce" F. Lehára, Tatiany w "Eugeniuszu Onieginie" P. Czajkowskiego, Bess w "Porgy and Bess" G. Gershwina. Uczestniczyła w festiwalach muzycznych im. J. Kiepury w Krynicy i im. K. Jamróz w Busku Zdroju. W repertuarze ma również dzieła oratoryjne Bacha, Haendla i Mozarta.

Leokadia Duży - sopran, ukończyła Wydział Wokalno - Aktorski Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie doc. Ireny Lewińskiej. Od 1989 r. jest solistką Opery Śląskiej w Bytomiu. Występowała m.in. w: "Zemście nietoperza" J. Straussa, "Widmach" S. Moniuszki, "Don Giovannim" W. A. Mozarta, "Carewiczu" F. Lehara, "Czarodziejskim flecie: Mozarta, "Napoju miłosnym" Dionizettiego, "Carmen" Bizeta. Z zespołem Opery Śląskiej koncertowała wielokrotnie w Holandii, Belgii i Niemczech. Na scenie Operetki Gliwickiej gościnnie zaśpiewała tytułową partię Hanny Glawari w operetce F. Lehara "Wesoła Wdówka", a następnie z tą właśnie partią występowała z zespołem Operetki Warszawskiej w Holandii. Brała udział w tzw. "Operze Europejskiej “ w przedstawieniu "Carmen" z zespołem Opery Śląskiej i międzynarodowym składem solistów w Hamburgu. Od kilku lat współpracuje z Zespołem Barokowym im. G. P. Telemanna. Nagrywa dla radia i telewizji; stale współpracuje m.in. z filharmoniami w Katowicach, Częstochowie, Opolu, Zielonej Górze, Jeleniej Górze i Toruniu, a także z instytucjami organizującymi koncerty w kraju.

Feliks Widera - tenor, ukończył Wyższą Szkołę Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach, w klasie prof. Marii Vardi i Politechnikę Śląską w Gliwicach. Jest adiunktem w Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Wokalno - Aktorskim. F. Widera, to śpiewak bardzo wszechstronny o szerokim repertuarze operowym, operetkowym, oratoryjno-kantatowym i pieśniarskim. Jest cenionym asystentem reżysera, autorem samodzielnych realizacji koncertów i przedstawień, adaptacji, przedstawień do warunków objazdowych, autorem scenariuszy koncertowych i adaptacji tekstowych "Zemsty nietoperza" i "Barona cygańskiego" w oryginalnej wersji językowej. Na scenie bytomskiej współpracował z wieloma wybitnymi reżyserami i dyrygentami. Koncertował w kraju i za granicą, m.in. w USA, Kanadzie, Niemczech, Włoszech, Portugalii i Holandii. Przez dwa sezony współpracował z Landestheater Linz w Austrii. W Polsce przez kilka sezonów stale współpracował z Operą Krakowską, Operą Wrocławską i Operetką Śląską.

Włodzimierz Skalski - baryton, jest absolwentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego krakowskiej Akademii Muzycznej, w klasie prof. Heleny Łazarskiej oraz Wydziału Geodezji Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Jako student zadebiutował na scenie Opery Krakowskiej partią Arsamenesa w "Kserksesie" G. F. Haendla. Repertuar wokalny artysty obejmuje kilkadziesiąt pierwszoplanowych partii barytonowych, z których ulubione to: Hrabia di Luna w "Trubadurze" G. Verdiego, Figaro w "Cyruliku sewilskim" G. Rossiniego, Escamillo w "Carmen" i Zurga w "Poławiaczach pereł" G. Bizeta, Marcello w "Cyganerii" G. Pucciniego oraz Miecznik w "Strasznym dworze" S. Moniuszki. Artysta często bierze udział w polskich i zagranicznych festiwalach, prezentując głównie oratoria i cykle pieśni. Od 1985 roku jest związany z Operą Śląską w Bytomiu, gdzie wykonuje większość swojego repertuaru operowego. Współpracuje także z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą i Operetką w Szczecinie oraz Operą Krakowską.

Bogdan Kurowski - bas, ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie w klasie profesora E. Kosowskiego. Zadebiutował w 1984 roku partią Don Alfonsa w "Cosi fan tutte" Mozarta, na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie. Był solistą Opery w Bydgoszczy, Opery Śląskiej w Bytomiu, Teatru Wielkiego w Łodzi i Teatru Wielkiego w Poznaniu. Współpracował także z Warszawską Operą kameralną, Operą Wrocławską, Wiedeńską Kammeroper oraz Operą i Operetką w Szczecinie. Występował na scenach i estradach koncertowych w Europie i Azji. Brał udział w światowej prapremierze opery Theodorakisa "Elektra" (Luksemburg, 1995) i w polskiej prapremierze opery Probsta "Maksymilian Kolbe" (Bytom, 1990). Jest finalistą konkursów wokalnych w Krynicy i Warszawie (1984), Barcelonie (1989) i Bregens (1991). W swoim dorobku artystycznym ma ponad 50 partii operowych, 20 oratoryjnych i około 200 pieśni.

Bytomska Orkiestra Kameralna "Camerata Impuls" została założona w 1991 roku przez absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach. Dotychczas dała ponad 300 koncertów w kraju i za granicą. Brała udział w kilku międzynarodowych i ogólnopolskich festiwalach: Festiwalu im. G. P. Telemanna w Pszczynie (1994 i 1995 rok), Górnośląskim Festiwalu Kameralistyki "Ars Cameralis" (1994 i 1995 rok), w Cieszynie - VI Dekada Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej; w Warszawie - "Koncerty Królewskie" (1994 i 1997 rok), "Musica Sacra" w Skoczowie (1998 rok). "Camerata Impuls" występowała również z powodzeniem w byłej Czechosłowacji - z okazji Dni Kultury Polskiej w Krnovie oraz w ramach Dni Kultury Amerykańskiej w Bytomiu. Zespół dokonał szeregu nagrań telewizyjnych i radiowych oraz wydał dwie płyty kompaktowe "Angelus Mortis" (1993) oraz z utworami E. Griega i O. Respighiego (1996).

Małgorzata Kaniowska - dyrygent, ukończyła Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w zakresie Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie Zarządzanie Kulturą oraz Podyplomowe Studium Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. W roku 2006 uzyskała stopień naukowy doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej dyrygentura na Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jako dyrygent brała udział w międzynarodowych i ogólnopolskich festiwalach m.in. Warszawska Jesień w Warszawie, Conversatorium Organowe w Legnicy, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Wiedeńskiej we Wrocławiu; Śląskie Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach; Musica Sacra w Skoczowie; Viva il Canto w Cieszynie; Wieczory u Telemanna w Pszczynie; Dekada Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej w Cieszynie; Gliwicki Festiwal Bachowski oraz Międzynarodowy Festiwal Laboratorium Muzyki Współczesnej w Warszawie. Dokonała też szeregu nagrań telewizyjnych, radiowych i płytowych.

Współpracuje z wieloma wybitnymi solistami z kraju i zagranicy m.in. z: Grażyną Brodzińską, Jadwigą Kotnowską, Edwardem Zienkowskim, Tomaszem Tomaszewskim, Markiem Toporowskim, Grzegorzem Olkiewiczem, Jerzym Kotyczką, Konstantym Andrzejem Kulką, Kają Danczowską, Tytusem Wojnowiczem i Elżbietą Stefańską. M. Kaniowska jest też twórczynią szeregu aranżacji dla orkiestry smyczkowej oraz kompozytorką hejnału Bytomia z okazji 750-lecia miasta. Jako kompozytorka zadebiutowała utworem Maleńka Suita Polifoniczna. W roku 2003 była współzałożycielką Rudzkiej Orkiestry Kameralnej oraz w roku 2005 Rudzkiego Towarzystwa Muzycznego, w którym pełni obecnie funkcję Wiceprezesa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24