Ważnym i unikalnym w skali kraju elementem trasy S19 jest tunel o długości ponad dwóch kilometrów pomiędzy Racławówką i Niechobrzem a Babicą na południe od Rzeszowa. Podziemny obiekt zostanie wydrążony przez maszynę TBM (Tunnel Boring Machine).
Jak informuje wykonawca inwestycji, Mostostal Warszawa, załadunek maszyny rozpoczął się już w Noblejas w Hiszpanii, skąd największe elementy, tj. napęd główny, tarcza skrawająca, zostaną przetransportowane do portu w Santander.
Stamtąd jej elementy przypłyną do Szczecina, gdzie następnie zostaną przeniesione na specjalne barki, którymi elementy dotrą drogą rzeczną do Opola. Tam zostaną przeniesione na specjalne platformy, którymi zostaną przetransportowane do Babicy.
Pozostałe elementy, których ciężar umożliwia transport lądowy, zostaną przetransportowane z Noblejas oraz ze Szczecina bezpośrednio do Babicy.
Technologia, know-how i sprzęt TBM, który ma zostać wykorzystany przy projekcie S 19 Rzeszów Południe - Babica, zostanie dostarczony przez Accionę. Maszyna TBM używana jest do drążenia tuneli (np. drogowych lub metra). TBM drążą podziemny obiekt i jednocześnie układają jego obudowę, która składa się z tubingów. Tubingi są to cylindryczne obudowy tunelu lub kanału wykonane z metalu lub żelbetu. Połączone tubingi tworzą pierścień, stanowiący ścianę kanału.
Najczęściej wykorzystywane są do budowy szybów wentylacyjnych, szybów kopalnianych czy tuneli metra (w tej technologii powstało częściowo metro w Warszawie). W przypadku tunelu w Babicy, na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2 230 pierścieni, do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m 3 betonu.
Odcinek, który wybuduje Mostostal Warszawa i Acciona Construcción S.A., to jedna z najciekawszych i najtrudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Zadanie zakłada budowę dwunawowego tunelu, a także sześć estakad, dwóch wiaduktów, bezkolizyjnego przejazdu w ciągu drogi krajowej nr 19 oraz jednego przejazdu pod trasą S19 oraz trzech przejść dla zwierząt.
Tunel będzie miał 2 255 metrów długości. Składać się będzie z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi i jednym przejazdem awaryjnym w środku długości tunelu. Średnica wewnętrzna każdej z pojedynczych naw głównych będzie wynosiła 13,45 m (zewnętrzna 14,65 m). Maksymalna głębokość prowadzonych prac to ponad 100 metrów. Prace będą utrudniać skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki).
Wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Kochało się w nim pół Polski. Nie uwierzysz, jak teraz wygląda Makowiecki!
- Miszczak zrobił z Romanowskiej gwiazdę. Osoba z planu mówi, jaka jest naprawdę
- Za komunię u Magdy Gessler zapłacisz krocie! Cena za talerzyk jest powalająca
- Wielkanoc u Derpienski. Tak powinny wyglądać święta każdej SZANUJĄCEJ SIĘ kobiety