Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wielka maszyna do wiercenia tunelu dotrze do Babicy drogą wodną i lądową [ZDJĘCIA]

Piotr Samolewicz
Piotr Samolewicz
Do Babicy, gdzie powstaje newralgiczny odcinek drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe–Babica, transportowana jest w częściach wielka maszyna TBM do drążenia podziemnego tunelu.

Ważnym i unikalnym w skali kraju elementem trasy S19 jest tunel o długości ponad dwóch kilometrów pomiędzy Racławówką i Niechobrzem a Babicą na południe od Rzeszowa. Podziemny obiekt zostanie wydrążony przez maszynę TBM (Tunnel Boring Machine).

Jak informuje wykonawca inwestycji, Mostostal Warszawa, załadunek maszyny rozpoczął się już w Noblejas w Hiszpanii, skąd największe elementy, tj. napęd główny, tarcza skrawająca, zostaną przetransportowane do portu w Santander.

Stamtąd jej elementy przypłyną do Szczecina, gdzie następnie zostaną przeniesione na specjalne barki, którymi elementy dotrą drogą rzeczną do Opola. Tam zostaną przeniesione na specjalne platformy, którymi zostaną przetransportowane do Babicy.

Pozostałe elementy, których ciężar umożliwia transport lądowy, zostaną przetransportowane z Noblejas oraz ze Szczecina bezpośrednio do Babicy.

Transport maszyny TBM – mapa poglądowa.
Transport maszyny TBM – mapa poglądowa. Źródło: inzynieria.com/Google Maps

Technologia, know-how i sprzęt TBM, który ma zostać wykorzystany przy projekcie S 19 Rzeszów Południe - Babica, zostanie dostarczony przez Accionę. Maszyna TBM używana jest do drążenia tuneli (np. drogowych lub metra). TBM drążą podziemny obiekt i jednocześnie układają jego obudowę, która składa się z tubingów. Tubingi są to cylindryczne obudowy tunelu lub kanału wykonane z metalu lub żelbetu. Połączone tubingi tworzą pierścień, stanowiący ścianę kanału.

Najczęściej wykorzystywane są do budowy szybów wentylacyjnych, szybów kopalnianych czy tuneli metra (w tej technologii powstało częściowo metro w Warszawie). W przypadku tunelu w Babicy, na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2 230 pierścieni, do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m 3 betonu.

Odcinek, który wybuduje Mostostal Warszawa i Acciona Construcción S.A., to jedna z najciekawszych i najtrudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Zadanie zakłada budowę dwunawowego tunelu, a także sześć estakad, dwóch wiaduktów, bezkolizyjnego przejazdu w ciągu drogi krajowej nr 19 oraz jednego przejazdu pod trasą S19 oraz trzech przejść dla zwierząt.

Tunel będzie miał 2 255 metrów długości. Składać się będzie z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi i jednym przejazdem awaryjnym w środku długości tunelu. Średnica wewnętrzna każdej z pojedynczych naw głównych będzie wynosiła 13,45 m (zewnętrzna 14,65 m). Maksymalna głębokość prowadzonych prac to ponad 100 metrów. Prace będą utrudniać skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki).

Wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Odcinek Rzeszów - Babica będzie miał 10 kilometrów długości. Planuje się tu pięć estakad, dwa wiadukty, przejścia dla zwierząt i tunel. Droga będzie miała dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Tak będzie wyglądać S19 Rzeszów-Babica z dwukilometrowym tun...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24