Pierwszy sanocki autobus zasilany ogniwem wodorowym jest uzupełnieniem rodziny pojazdów przeznaczonych do komunikacji miejskiej o wspólnej nazwie SANCITY.
SANCITY 12LFH to autobus niskopodłogowy o długości 12 metrów. Zaprojektowany został na bazie autobusu z napędem elektrycznym. W autobusie zamontowany został silnik elektryczny wraz z modułem zasilania z ogniwem paliwowym.
Energia potrzebna do zasilenia układu napędowego autobusu oraz instalacji nisko napięciowej pochodzi z wodoru, który jest przetwarzany w ogniwie paliwowym na energię elektryczną.
Wodór jest magazynowany na dachu w nowoczesnych zbiornikach, które charakteryzują się bardzo dużą wytrzymałością i szczelnością.
Jego uzupełnianie jest bardzo szybkie, trwa jedynie kilkanaście minut. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii autobus na jednym ładowaniu przejeżdża nawet 400km.
Autobus jest całkowicie bezemisyjny, a jedyną substancją wydzielaną podczas jazdy jest woda lub para wodna.
Nowy wodorowy AUTOSAN jest kolejnym autobusem w ofercie spółki zasilanym przez paliwa alternatywne. Dołączył do produkowanych już seryjnie niskoemisyjnych pojazdów gazowych i zeroemisyjnych elektrycznych. Wpisuje się w strategię rozwoju innowacyjnych technologii, gdyż Rada Ministrów w ubiegłym roku przyjęła Polską Strategię Wodorową, która przewiduje dofinansowanie do zakupu autobusów wodorowych, co z kolei pozwala prognozować zwiększone zainteresowanie i wzrost zamówień na tego typu pojazdy.
Sanocki autobus jest też jest odpowiedzią na powołanie w naszym regionie Podkarpackiej Doliny Wodorowej. Głównym jej celem jest podejmowanie działań zmierzających do budowy i rozwoju gospodarki wodorowej, również w Sanoku. Spółka AUTOSAN jest równocześnie jednym z podmiotów tworzących Klaster Energii Sanocka Dolina Wodorowa powstały na rzecz tworzenia w mieście warunków do rozwoju technologii zielonego wodoru na potrzeby, między innymi, miejskiego transportu publicznego.
SANCITY 12LFH ma już za sobą testy drogowe, które przeprowadzono w Sanoku. Ich wynik jest pozytywny. Autobus bezproblemowo pokonał wyznaczoną trasę. Charakteryzuje się niezwykle niskim poziomem hałasu, przez co jest przyjazny mieszkańcom miast, a brak jakichkolwiek wibracji poprawia komfort podróżowania.
Oficjalna premiera SANCITY 12LFH z napędem wodorowym miała miejsce w październiku 2021 r. w trakcie XV edycji Międzynarodowych Targów Transportu Publicznego TRANSEXPO w Kielcach.
AUTOSAN SANCITY 12LFH nie wszedł jeszcze do seryjnej produkcji, gdyż dopiero ruszają przetargi na autobusy na ogniwa zasilane wodorem. Największy przetarg w Polsce, ogłoszony przez MPK w Poznaniu, został 13 maja anulowany, a 18 maja ogłoszono nowy przetarg. Chodzi o zakup 22 autobusów.
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?