Wodorowy autobus Autosanu pokazany na wodorowym forum

Dorota Mękarska
Dorota Mękarska
Autosan
Udostępnij:
Wodorowy AUTOSAN SANCITY 12LFH został pokazany na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich podczas Środkowoeuropejskiego Forum Technologii Wodorowych H2POLAND, które zakończyło się 18 maja br.

Pierwszy sanocki autobus zasilany ogniwem wodorowym jest uzupełnieniem rodziny pojazdów przeznaczonych do komunikacji miejskiej o wspólnej nazwie SANCITY.

SANCITY 12LFH to autobus niskopodłogowy o długości 12 metrów. Zaprojektowany został na bazie autobusu z napędem elektrycznym. W autobusie zamontowany został silnik elektryczny wraz z modułem zasilania z ogniwem paliwowym.

Energia potrzebna do zasilenia układu napędowego autobusu oraz instalacji nisko napięciowej pochodzi z wodoru, który jest przetwarzany w ogniwie paliwowym na energię elektryczną.

Wodór jest magazynowany na dachu w nowoczesnych zbiornikach, które charakteryzują się bardzo dużą wytrzymałością i szczelnością.

Jego uzupełnianie jest bardzo szybkie, trwa jedynie kilkanaście minut. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii autobus na jednym ładowaniu przejeżdża nawet 400km.

Autobus jest całkowicie bezemisyjny, a jedyną substancją wydzielaną podczas jazdy jest woda lub para wodna.

Nowy wodorowy AUTOSAN jest kolejnym autobusem w ofercie spółki zasilanym przez paliwa alternatywne. Dołączył do produkowanych już seryjnie niskoemisyjnych pojazdów gazowych i zeroemisyjnych elektrycznych. Wpisuje się w strategię rozwoju innowacyjnych technologii, gdyż Rada Ministrów w ubiegłym roku przyjęła Polską Strategię Wodorową, która przewiduje dofinansowanie do zakupu autobusów wodorowych, co z kolei pozwala prognozować zwiększone zainteresowanie i wzrost zamówień na tego typu pojazdy.

Sanocki autobus jest też jest odpowiedzią na powołanie w naszym regionie Podkarpackiej Doliny Wodorowej. Głównym jej celem jest podejmowanie działań zmierzających do budowy i rozwoju gospodarki wodorowej, również w Sanoku. Spółka AUTOSAN jest równocześnie jednym z podmiotów tworzących Klaster Energii Sanocka Dolina Wodorowa powstały na rzecz tworzenia w mieście warunków do rozwoju technologii zielonego wodoru na potrzeby, między innymi, miejskiego transportu publicznego.

SANCITY 12LFH ma już za sobą testy drogowe, które przeprowadzono w Sanoku. Ich wynik jest pozytywny. Autobus bezproblemowo pokonał wyznaczoną trasę. Charakteryzuje się niezwykle niskim poziomem hałasu, przez co jest przyjazny mieszkańcom miast, a brak jakichkolwiek wibracji poprawia komfort podróżowania.

Oficjalna premiera SANCITY 12LFH z napędem wodorowym miała miejsce w październiku 2021 r. w trakcie XV edycji Międzynarodowych Targów Transportu Publicznego TRANSEXPO w Kielcach.

AUTOSAN SANCITY 12LFH nie wszedł jeszcze do seryjnej produkcji, gdyż dopiero ruszają przetargi na autobusy na ogniwa zasilane wodorem. Największy przetarg w Polsce, ogłoszony przez MPK w Poznaniu, został 13 maja anulowany, a 18 maja ogłoszono nowy przetarg. Chodzi o zakup 22 autobusów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie