Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wybory samorządowe. Złożyli elektroniczny wniosek o wpis do rejestru wyborców i nie mogli zagłosować? Ministerstwo Cyfryzacji zabiera głos

Szymon Zieba
Szymon Zieba
Wybory samorządowe 2018
Wybory samorządowe 2018 Karolina Misztal
Dopisali się do listy wyborców w wybranym mieście i nie mogą zagłosować? Coraz więcej takich głosów w sieci. Ministerstwo Cyfryzacji zabiera głos i informuje: wszystkich tych, którzy złożyli elektroniczny wniosek o wpis do rejestru wyborców i nie mogli dziś zagłosować, informujemy, że winna nie jest ani platforma ePUAP, ani źle działająca usługa. O powody należy pytać organy gmin. To one wydają decyzje o wpisie. Problem z oddaniem głosu miała np. jedna z czytelniczek "Dziennika Bałtyckiego".

W wielu komisjach wyborczych w Gdańsku ustawiały się kolejki wyborców. Nie zawsze jednak wszyscy chętni mogli oddać głos. Taka sytuacja przytrafiła się pani Magdalenie z Gdańska, która choć w tym mieście mieszka i pracuje - nie znalazła się na liście uprawnionych do głosowania (nie jest w Gdańsku zameldowana). Jak się okazało - nie uzupełniła zawczasu wszystkich niezbędnych dokumentów.

- Przewodnicząca komisji powiedziała mi, że jeżeli teraz te braki uzupełnię, to będę mogła wziąć udział w drugiej turze, jeżeli do niej dojdzie - twierdzi pani Magdalena z Gdańska.

Przypomnijmy, 16 października był ostatnim dzwonkiem dla tych, którzy nie są zameldowani w mieście, w którym mieszkają, a chcieliby wziąć udział w zbliżających się wyborach samorządowych i oddać głos na kandydatów z regionu, w którym aktualnie żyją (zgodnie z prawem urząd ma 3 dni na dopisanie do rejestru wyborców). W Trójmieście złożono setki wniosków.

Wybory samorządowe 2018. Wpisanie na stałe do rejestru wyborców

Wybory samorządowe nie przewidują możliwości czasowego dopisania do spisu wyborców ani pobrania zaświadczenia, na mocy którego można głosować poza miejscem zameldowania. Jeśli ktoś mieszka w innym miejscu niż w tym gdzie jest zameldowany, może na stałe wpisać się do rejestru wyborców. Musi jednak wykazać, że w miejscowości, w której chce się wpisać, faktycznie jest jego centrum życiowe – mieszka, wynajmuje mieszkanie, płaci rachunki, ma dziecko w przedszkolu etc. Te informacje są weryfikowane przez urzędników.

Wybory samorządowe 2018. Problemem braki w dokumentach?

W przypadku naszej czytelniczki, problemem okazały się braki w dokumentach. Tymczasem media obiegły informacje na temat systemu informatycznego ePUAP. W sprawach dotyczących osób, które składały elektroniczne wnioski o wpis do rejestru wyborców i nie mogły ostatecznie zagłosować, w wyborczą niedzielę głos zabrali urzędnicy z Ministerstwa Cyfryzacji.

- W związku z informacjami o osobach, które składały elektroniczne wnioski o wpis do rejestru wyborców i nie mogły ostatecznie zagłosować, Ministerstwo Cyfryzacji informuje – powodem takiej sytuacji na pewno nie jest ani platforma ePUAP, ani źle działający elektroniczny wniosek. O powody należy zaś pytać organy poszczególnych gmin. Po złożeniu wniosku to one wydają bowiem decyzje o wpisie - podkreślają resortowi urzędnicy.

Zaznaczają w oficjalnym komunikacie, że "osoby, które mieszkają w innej gminie niż ta, w której są zameldowane mogą uzyskać wpis do rejestru wyborców w miejscu swojego zamieszkania. Wniosek o taki wpis mogą złożyć osobiście, udając się do danego urzędu gminy, ale mogą to zrobić również drogą elektroniczną. Przed wyborami samorządowymi z możliwości takiej skorzystało ponad 46 tys. obywateli."

Wybory samorządowe 2018. Wniosek o wpis do rejestru to nie wszystko

- Warto jednak pamiętać, że złożenie wniosku elektronicznego nie oznacza automatycznie uzyskania wpisu do rejestru wyborców. Decyzję o wpisie podejmują bowiem organy danej gminy, a nie Ministerstwo Cyfryzacji i to one wydają w tej sprawie decyzję. Procedura przewiduje tu, że mają na to trzy dni - podkreślają urzędnicy.

I podsumowują: - Jest nam przykro i jesteśmy zaskoczeni informacjami o tym, że niektóre osoby, które składały wnioski elektronicznie nie mogły ostatecznie zagłosować. Ale o powody tego należy pytać dany urząd gminy. To nie Ministerstwo Cyfryzacji wydaje bowiem decyzje o wpisie, a właśnie organy gmin. Powodów takiej sytuacji może być wiele, jednak z pewnością żadnym z nich nie jest wadliwa e-usługa, czy też platforma ePUAP.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24