Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wysokie loty naszej Jasionki

Beata Terczynska, Małgorzata Froń
Z przestronnego tarasu można obserwować drogę startową i płytę postojową lotniska.
Z przestronnego tarasu można obserwować drogę startową i płytę postojową lotniska. Krzysztof Łokaj
Najnowocześniejszy terminal w Polsce stoi już gotowy. Dzięki inwestycjom za ponad 400 milionów złotych na lotnisku w podrzeszowskiej Jasionce będziemy mieć światowy poziom.

Terminal do obsługi pasażerów na liniach krajowych i międzynarodowych był oczkiem w głowie wśród inwestycji w Jasionce, bo nasze lotnisko ma szansę być zapasowym na Euro 2012. Możemy odetchnąć z ulgą - zdążyliśmy, budowa będzie oddana przed mistrzostwami.

Nowoczesny budynek lotniska w Jasionce za prawie 100 mln zł wygląda imponująco. Na elewacji dominuje aluminium i szkło.

- W wystroju wnętrza mamy różne odcienie szarości ze ściennymi i sufitowymi elementami wykończeniowymi w kolorze buku. To wszystko nadaje obiektowi chłodnej elegancji - mówi Wojciech Chmura, kierownik budowy z firmy Skanska.

Dariusz Gruszka, menadżer projektu ze Skanski pokazuje najciekawsze elementy budowlane: łukową konstrukcję dachu i materiały użyte do pokrycia.

- Konstrukcja stalowa dachu wykonana została z ponad 3,5 tysiąca elementów, w tym z około tysiąca giętych, z których żaden nie jest powtarzalny.

Gdybyśmy popatrzyli na terminal z góry, to kształtem przypomina literę "T", zwróconą szerszą częścią w stronę płyty postojowej. Ma cztery kondygnacje; trzy naziemne i jedną podziemną, 9 wind i ruchome schody. Wyposażony jest w dwa rękawy do bezpośredniego przejścia z budynku na pokład samolotu.

Przyloty i odloty pod jednym dachem

Trochę liczb

700 - tyle pasażerów nowy terminal będzie mógł odprawić w ciągu godziny

1,5 mln osób będzie można odprawiać rocznie

495 tys. - tyle pasażerów dotychczasowy terminal odprawi w tym roku

Od początku budowy wykopano 29 tys. m sześc. ziemi, wylano 6,4 tys. m sześc. betonu, ułożono ponad 5 tys. m kw. kostki brukowej.

Każde piętro zostało zaplanowane przede wszystkim pod względem funkcjonalności. W części podziemnej będą m.in. sortownia bagażu z taśmociągami, pomieszczenia techniczne, magazynowe i kontroli bagażu przy pomocy automatycznego i "inteligentnego" systemu. Południowa części parteru to strefa biletowo-bagażowa z 17 stanowiskami check-in, kasa opłat celnych, stanowisko potwierdzenia dokumentów uprawniających do zwrotu VAT, pomieszczenia: kontroli celnej i odbioru zgubionego bagażu.

- Część tej kondygnacji przeznaczona jest na strefę odbioru bagażu z dwoma "karuzelami", którą zaprojektowano w taki sposób, aby pasażerowie Non Schengen wchodzili na salę od strony wschodniej po przejściu kontroli paszportowej, a pasażerowie Schengen wchodzili osobnym wejściem od strony zachodniej - tłumaczą w Skanska. - We wschodniej części terminalu zaplanowane są pomieszczenia do odpraw VIP-ów.

Na pierwszym piętrze będą m.in. restauracja, bary na antresoli, kaplica i strefa kontroli bezpieczeństwa wyposażona w urządzenia rentgenowskie, detektory metali, bramki radiometryczne itp.

- Ostatnie, najwyższe piętro przeznaczone jest pod działalność komercyjno-handlową - mówi Joanna Sitarz z departamentu komunikacji w firmie Skanska. - Tu mamy też ogólnodostępny taras widokowy, z którego można obserwować drogę startową i płytę postojową lotniska. Taras składa się z dwóch części: wewnętrznej o pow. 96 m kw. i zewnętrznej 98 m kw.

Prezydent RP na otwarciu

Nowy terminal w Jasionce ma powierzchnię niemal czterokrotnie większą od obecnego. Jego powierzchnia użytkowa to prawie 14 tys. m kw. Ma odprawiać 700 pasażerów w ciągu godziny. Będzie mógł obsłużyć rocznie nawet 1,5 mln osób.

Pierwsi pasażerowie zostaną odprawieni prawdopodobnie już w marcu.

- Marszałek chciałby otwarcie terminala połączyć z konwentem marszałków, który ma się odbyć w Rzeszowie 29-30 marca - mówi Wiesław Bek, rzecznik marszałka. - Na otwarciu ma być prezydent Bronisław Komorowski. -Jeżeli ten termin nie będzie prezydentowi odpowiadał, konwent i otwarcie terminalu zostaną przesunięte na 11-12 kwietnia.

Nową płytę przetestował Rusłan

[obrazek4] Na elewacji terminalu dominuje aluminium i szkło. (fot. Krzysztof Łokaj)Nie tylko ta inwestycja ma przyciągnąć do nas nowych przewoźników i pasażerów. W tym roku oddana została do użytku nowa płyta postojowa wraz z częścią do odladzania samolotów (inwestycja za ponad 35 mln zł) Powierzchnia płyty zwiększyła się z 1 do niemal 8 ha. Wylano tu ponad 40 tys. metrów sześciennych betonu.

- Płyta składa się z dwóch warstw: podbudowy betonowej i nawierzchni z betonu cementowego o grubości 28 cm, poprawiła się wiec nośność - tłumaczy Kamil Simka, oddziału budownictwa drogowo-mostowego firmy Skanska.

Lotnisko może teraz przyjmować największe samoloty pasażerskie, które obsługują ruch transatlantycki. Pierwszy test płyta przeszła pozytywnie zaledwie 6 godzin po zakończeniu inwestycji, kiedy zaparkował na niej ważący 177 ton gigant - Rusłan An-124, drugi co do wielkości samolot transportowy na świecie.

Koniec z archaiczną wieżą kontroli lotów

Tuż obok terminalu powstaje nowoczesna, 33-metrowa wieża kontroli lotów. Koszt - prawie 15 mln zł. Niezwykle potrzebna, bo dziś kontrolerzy pracują na przestarzałym stanowisku wybudowanym jeszcze w latach 70. Pod koniec przyszłego roku zmienią siedzibę.

Powlekana blachą tytanowo-cynkową wieża z wyciętymi przeszkleniami ma nawiązywać formą do terminalu.

- Nowoczesny charakter konstrukcji, oryginalna elewacja w formie łuski spiczastej spowoduje, że ta budowla stanie się najbardziej charakterystycznym miejscem na lotnisku w Jasionce - mówi Krzysztof Banaszek, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Budynek będzie się składał z dwóch części: sześciokondygnacyjnej wieży kontroli lotów oraz niższej, dwukondygnacyjnej na zaplecze administracyjno-techniczne. Serce wieży, czyli sala operacyjna, ulokowana zostanie na wysokości 27 m. Obsługa będzie miała widoczność 360 st. na obydwa kierunki podejścia. Monolityczno-żelbetowa konstrukcja wieży ma zminimalizować drgania, co jest ważne ze względu na wstawioną tu aparaturę.

Aż miło patrzeć

Jak nowe inwestycje lokują Jasionkę na tle innych lotnisk?

- Dobrze. Mamy drugi pas pod względem długości w Polsce, wystarczającą na kilkanaście lat płytę postojową, kończymy terminal. Myślę, że wszystko, o czym można było marzyć, będziemy mieli - mówi Nowinom Stanisław Nowak, prezes Spółki Lotniskowej "Rzeszów-Jasionka".

Łukasz Sikora, szef marketingu spółki wylicza, że od lipca 2009 r., czyli momentu przejęcia zarządzania lotniskiem na inwestycje, wydanych zostało już ponad 400 mln zł.

W tej chwili z Jasionki można polecieć do 13 miast europejskich

- Liczba pasażerów stale nam rośnie. W ubiegłym roku było to 454 tys. osób. Spodziewamy się, że na koniec tego będzie ok. 495 tys., czyli kolejny rekord w historii Jasionki - mówi Sikora.

Inwestycje na lotnisku podziwiali m.in. Cezary Grabarczyk, były minister infrastruktury i Grzegorz Schetyna, były marszałek Sejmu. Podkreślali, że podrzeszowskie lotnisko od kilku lat nie opuszcza czołówki najdynamiczniej rozwijających się portów w Polsce.

- Lotnisko w Jasionce trzeba podnieść na najwyższy poziom, bo doda to wagi i prestiżu regionowi - mówił Schetyna.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24