Z Rzeszowa do Warszawy pojedziemy 2 godz. 15 minut. Linia kolejowa Rzeszów - Łętownia wśród priorytetów UE

Józef Lonczak
Józef Lonczak
Udostępnij:
Centralny Port Komunikacyjny, ale także linia kolejowa z Rzeszowa do Łętowni i Stalowej Woli oraz dalej do Portu Solidarność znalazły się wśród priorytetów inwestycyjnych Unii Europejskiej na najbliższe lata. Otwiera to kolejne możliwości pozyskania unijnego dofinansowania do tych inwestycji. Po jej zrealizowaniu z Rzeszowa do Warszawy pojedziemy 2 godz. 15 minut.

Są dobre informacje dla zwolenników szybkich, ekologicznych i wygodnych połączeń kolejowych Rzeszowa z Warszawą i innymi miastami w kraju. Władze Centralnego Portu Komunikacyjnego poinformowały właśnie, że Komisja Europejska opublikowała projekt nowego rozporządzenia, w którym uwzględniono wiele polskich propozycji dotyczących rewizji Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T).

Nasza linia z unijnym akceptem

W skład sieci TEN-T wchodzą strategiczne europejskie szlaki kolejowe, drogowe, lotnicze, morskie i śródlądowe drogi wodne. Wśród tych projektów znalazła się także ważna dla woj. podkarpackiego planowana linia kolejowa, biegnąca przez Stalową Wolę, Łętownię do Rzeszowa.

Tym samym przybliża się realizacja tej inwestycji kolejowej, która pozwoli skrócić czas przejazdu z Rzeszowa do Warszawy do 2 godzin i 15 minut.

Taka informacja z Brukseli została pozytywnie przyjęta przez przedstawiciela rządu.

- To wspaniały świąteczny prezent. W ocenie Komisji Europejskiej kluczowe inwestycje Programu CPK powinny stanowić priorytety unijnej polityki inwestycyjnej, a ich realizacja stać się wkładem Polski w europejski system transportu. To bardzo dobra wiadomość, bo otwiera przed spółką CPK możliwość skutecznego wnioskowania o kolejne środki unijne - podkreślał Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Kolej do Warszawy i CPK pojedzie szybciej

Program CPK to nie tylko budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego między Warszawą a Łodzią, ale także ważne projekty dla Podkarpacia. Otóż w ramach CPK w naszym regionie ma powstać 155 km nowych linii kolejowych, a 173 kilometry mają zostać zmodernizowane.

Informacja, że Komisja Europejska uwzględnia projekt planowanej linii biegnącej przez Stalową Wolę, Łętownię do Rzeszowa, ucieszył ekonomistę Krzysztofa Kaszubę.

- Z tej informacji należy się cieszyć, ponieważ już od ponad trzydziestu lat mówimy o takim przedsięwzięciu, które pozwoliłoby wyraźnie skrócić czas podróży pomiędzy Rzeszowem a Warszawą. Jest na ukończeniu budowa trasy szybkiego ruchu Via Baltica, co umożliwi wygodniejsze i bezpieczniejsze połączenie drogowe, ale przez Lublin. Natomiast połączenie kolejowe mamy przez Kraków. Tak się składa, że Rzeszów jest jednym z niewielu dużych miast Polski, które nie mają bezpośredniego połączenia ze stolicą Polski - wyjaśnia dr Krzysztof Kaszuba, prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego - Oddział w Rzeszowie.

Przypomnijmy, w czerwcu tego roku przedstawiciele spółki CPK zawarli umowę o wartości 9,7 mln zł netto na prace przygotowawcze dla nowej linii kolejowej Łętownia-Rzeszów. To pierwsza inwestycja spółki CPK w województwie podkarpackim.

W lipcu informowaliśmy, że CPK planuje też realizację kolejnego odcinka linii kolejowej na Podkarpaciu: z Rzeszowa przez Brzozów do Sanoka. CPK rozpoczął procedurę przygotowania dokumentacji przedprojektowej (studia wykonalności) na planowaną linię kolejową Rzeszów - Sanok, która to inwestycja ma być realizowana w późniejszym okresie.

Pociągi pojadą 250 km/h

- Na linii nr 58 Łętownia - Rzeszów pociągi będą rozpędzać się do prędkości do 250 km/h, a na linii nr 632 do Lotniska Rzeszów-Jasionka do 120 km/h. Inwestycje kolejowe CPK w Podkarpackiem zapewnią docelowe skrócenie przejazdu z Rzeszowa do Warszawy do 2 godz. 15 min, aktualnie to ok. 4 godzin, ze Stalowej Woli do 1 godz. 45 min - aktualnie 4 godz. 20 minut - wylicza Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.

- Teraz otwiera się nam perspektywa bezpośredniego połączenia kolejowego z Rzeszowa do Warszawy, które pozwoli pokonać ten dystans w czasie krótszym niż 2,5 godziny. Na spełnienie naszych oczekiwań musimy jeszcze zaczekać minimum 2 lub 3 lata i oby niewiele dłużej. Jednak dzięki temu z szybkich połączeń z Warszawą będzie korzystać wielu mieszkańców Podkarpacia. Obecnie setki osób codziennie jeździ samochodami do Warszawy i z powrotem. Po uruchomieniu szybkiej kolei ci ludzie przesiądą się do pociągów i będą mogli załatwiać swoje sprawy w Warszawie - tłumaczy dr Krzysztof Kaszuba.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska będzie potentatem zielonego wodoru?

Wideo

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Drajwer
28 grudnia, 8:05, Gość:

Chory pomysł - chorych ludzi - chcą robić nową linie za miliardy złotych z naszych podatków - wyburzać domy i łamać ludziom całe życie, a do Warszawy właśnie ruszyła zmodernizowana i zelektryfikowana linia przez Kolbuszową i Nowa Dębę - pytam jeszcze raz kto to wymyślił co za imbecyl....

28 grudnia, 11:06, Drajwer:

Nie rozumiesz sensu tego przedsięwzięcia.To ma być linia szybkiej kolej,czyli jak autostrada dla samochodów.Linia kolejowa przez Kolbuszową i N.Dębę jest lokalna,powolna,gdzie jest dużo kolizyjnych przejazdów samochodowych i gdzie pociąg zwalnia.Cywilizacja idzie do przodu i ci ludzie muszą sobie znaleźć nowe domy.

28 grudnia, 11:35, Gość:

Masz racje nie rozumiem dlaczego nie można zmodernizować, usprawnić, rozbudować coś co już funkcjonuje i wydać 200 milionów - a budować nowe - przez 10 lat i wydać 2 miliardy - przy tym samym efekcie.

28 grudnia, 11:41, K.:

Puszczenie magistrali starym śladem przez teren zabudowny podniesie znacznie koszty związane w wykupem i wyburzeniem tysięcy nieruchomości.

28 grudnia, 14:39, Drajwer:

Właśnie.Szybkie trasy idą polami i lasami.

28 grudnia, 15:32, Gość:

To wy chyba nie wiecie jak ma iść ta linia - przecież ona przecina wszystkie miejscowości w poprzek - bo ostatecznie gdzie się robi stacje dla ludzi w polach i lasach - poroniony pomysł i tyle

28 grudnia, 16:29, Drajwer:

To będzie linia superszybkiego pociągu,który po wyjeździe z Rzeszowa zatrzyma się prawdopodobnie dopiero w Stalowej Woli.

29 grudnia, 21:43, Gość:

Srata, tata - to dlaczego w uzasadnieniu do tej trasy przy konsultacjach społecznych napisali że sokołów i nisko zyska połączenie kolejowe bo będą tam perony, a żeby się zbliżyć do tych miejscowości to będą musieli przeciąć wioski przed tymi miejscowościami więc może najpierw się dokształć, a później pisz głupoty - gigantomania, a wy łykacie jak pelikany.

Na całym świecie superszybka kolej nie zatrzymuje się w małych miasteczkach,chyba,że jest to odludzie i do kolejnego miasteczka jest kilkaset lub kilka tys.kilometrów.W Polsce nie ma odludzi.

G
Gość
28 grudnia, 8:05, Gość:

Chory pomysł - chorych ludzi - chcą robić nową linie za miliardy złotych z naszych podatków - wyburzać domy i łamać ludziom całe życie, a do Warszawy właśnie ruszyła zmodernizowana i zelektryfikowana linia przez Kolbuszową i Nowa Dębę - pytam jeszcze raz kto to wymyślił co za imbecyl....

28 grudnia, 11:06, Drajwer:

Nie rozumiesz sensu tego przedsięwzięcia.To ma być linia szybkiej kolej,czyli jak autostrada dla samochodów.Linia kolejowa przez Kolbuszową i N.Dębę jest lokalna,powolna,gdzie jest dużo kolizyjnych przejazdów samochodowych i gdzie pociąg zwalnia.Cywilizacja idzie do przodu i ci ludzie muszą sobie znaleźć nowe domy.

28 grudnia, 11:35, Gość:

Masz racje nie rozumiem dlaczego nie można zmodernizować, usprawnić, rozbudować coś co już funkcjonuje i wydać 200 milionów - a budować nowe - przez 10 lat i wydać 2 miliardy - przy tym samym efekcie.

28 grudnia, 11:41, K.:

Puszczenie magistrali starym śladem przez teren zabudowny podniesie znacznie koszty związane w wykupem i wyburzeniem tysięcy nieruchomości.

28 grudnia, 14:39, Drajwer:

Właśnie.Szybkie trasy idą polami i lasami.

28 grudnia, 15:32, Gość:

To wy chyba nie wiecie jak ma iść ta linia - przecież ona przecina wszystkie miejscowości w poprzek - bo ostatecznie gdzie się robi stacje dla ludzi w polach i lasach - poroniony pomysł i tyle

28 grudnia, 16:29, Drajwer:

To będzie linia superszybkiego pociągu,który po wyjeździe z Rzeszowa zatrzyma się prawdopodobnie dopiero w Stalowej Woli.

Srata, tata - to dlaczego w uzasadnieniu do tej trasy przy konsultacjach społecznych napisali że sokołów i nisko zyska połączenie kolejowe bo będą tam perony, a żeby się zbliżyć do tych miejscowości to będą musieli przeciąć wioski przed tymi miejscowościami więc może najpierw się dokształć, a później pisz głupoty - gigantomania, a wy łykacie jak pelikany.

D
Drajwer
28 grudnia, 8:05, Gość:

Chory pomysł - chorych ludzi - chcą robić nową linie za miliardy złotych z naszych podatków - wyburzać domy i łamać ludziom całe życie, a do Warszawy właśnie ruszyła zmodernizowana i zelektryfikowana linia przez Kolbuszową i Nowa Dębę - pytam jeszcze raz kto to wymyślił co za imbecyl....

28 grudnia, 11:06, Drajwer:

Nie rozumiesz sensu tego przedsięwzięcia.To ma być linia szybkiej kolej,czyli jak autostrada dla samochodów.Linia kolejowa przez Kolbuszową i N.Dębę jest lokalna,powolna,gdzie jest dużo kolizyjnych przejazdów samochodowych i gdzie pociąg zwalnia.Cywilizacja idzie do przodu i ci ludzie muszą sobie znaleźć nowe domy.

28 grudnia, 11:35, Gość:

Masz racje nie rozumiem dlaczego nie można zmodernizować, usprawnić, rozbudować coś co już funkcjonuje i wydać 200 milionów - a budować nowe - przez 10 lat i wydać 2 miliardy - przy tym samym efekcie.

28 grudnia, 11:41, K.:

Puszczenie magistrali starym śladem przez teren zabudowny podniesie znacznie koszty związane w wykupem i wyburzeniem tysięcy nieruchomości.

28 grudnia, 14:39, Drajwer:

Właśnie.Szybkie trasy idą polami i lasami.

28 grudnia, 15:32, Gość:

To wy chyba nie wiecie jak ma iść ta linia - przecież ona przecina wszystkie miejscowości w poprzek - bo ostatecznie gdzie się robi stacje dla ludzi w polach i lasach - poroniony pomysł i tyle

To będzie linia superszybkiego pociągu,który po wyjeździe z Rzeszowa zatrzyma się prawdopodobnie dopiero w Stalowej Woli.

G
Gość
28 grudnia, 8:05, Gość:

Chory pomysł - chorych ludzi - chcą robić nową linie za miliardy złotych z naszych podatków - wyburzać domy i łamać ludziom całe życie, a do Warszawy właśnie ruszyła zmodernizowana i zelektryfikowana linia przez Kolbuszową i Nowa Dębę - pytam jeszcze raz kto to wymyślił co za imbecyl....

28 grudnia, 11:06, Drajwer:

Nie rozumiesz sensu tego przedsięwzięcia.To ma być linia szybkiej kolej,czyli jak autostrada dla samochodów.Linia kolejowa przez Kolbuszową i N.Dębę jest lokalna,powolna,gdzie jest dużo kolizyjnych przejazdów samochodowych i gdzie pociąg zwalnia.Cywilizacja idzie do przodu i ci ludzie muszą sobie znaleźć nowe domy.

28 grudnia, 11:35, Gość:

Masz racje nie rozumiem dlaczego nie można zmodernizować, usprawnić, rozbudować coś co już funkcjonuje i wydać 200 milionów - a budować nowe - przez 10 lat i wydać 2 miliardy - przy tym samym efekcie.

28 grudnia, 11:41, K.:

Puszczenie magistrali starym śladem przez teren zabudowny podniesie znacznie koszty związane w wykupem i wyburzeniem tysięcy nieruchomości.

28 grudnia, 14:39, Drajwer:

Właśnie.Szybkie trasy idą polami i lasami.

To wy chyba nie wiecie jak ma iść ta linia - przecież ona przecina wszystkie miejscowości w poprzek - bo ostatecznie gdzie się robi stacje dla ludzi w polach i lasach - poroniony pomysł i tyle

G
Gość
28 grudnia, 8:05, Gość:

Chory pomysł - chorych ludzi - chcą robić nową linie za miliardy złotych z naszych podatków - wyburzać domy i łamać ludziom całe życie, a do Warszawy właśnie ruszyła zmodernizowana i zelektryfikowana linia przez Kolbuszową i Nowa Dębę - pytam jeszcze raz kto to wymyślił co za imbecyl....

przede wszystkim nie zrobią tego póki nie odblokują kasy z UE - bez tego czekają nas lata stagnacji

G
Gość
póki co można pomarzyć bo nie będzie za co - środki z unii wstrzymane a rząd brnie w stronę białorusi
D
Drajwer
28 grudnia, 8:05, Gość:

Chory pomysł - chorych ludzi - chcą robić nową linie za miliardy złotych z naszych podatków - wyburzać domy i łamać ludziom całe życie, a do Warszawy właśnie ruszyła zmodernizowana i zelektryfikowana linia przez Kolbuszową i Nowa Dębę - pytam jeszcze raz kto to wymyślił co za imbecyl....

28 grudnia, 11:06, Drajwer:

Nie rozumiesz sensu tego przedsięwzięcia.To ma być linia szybkiej kolej,czyli jak autostrada dla samochodów.Linia kolejowa przez Kolbuszową i N.Dębę jest lokalna,powolna,gdzie jest dużo kolizyjnych przejazdów samochodowych i gdzie pociąg zwalnia.Cywilizacja idzie do przodu i ci ludzie muszą sobie znaleźć nowe domy.

28 grudnia, 11:35, Gość:

Masz racje nie rozumiem dlaczego nie można zmodernizować, usprawnić, rozbudować coś co już funkcjonuje i wydać 200 milionów - a budować nowe - przez 10 lat i wydać 2 miliardy - przy tym samym efekcie.

28 grudnia, 11:41, K.:

Puszczenie magistrali starym śladem przez teren zabudowny podniesie znacznie koszty związane w wykupem i wyburzeniem tysięcy nieruchomości.

Właśnie.Szybkie trasy idą polami i lasami.

H
Hjjj
Przecież to niema sensu ekonomicznego. To się nigdy nawet w procencie nie zwróci. Kto ma jeździć tymi pociągami? Dziś jakie jest obłożenie? praktycznie nikt nie jeździ. Budowana jest droga expresowa przez Lublin i to wystarczy na 50lat do przodu.
G
Gość
Tylko aby z tym cpk i liniami kolejowymi nie było jak z tym tunelem na Pobitnym, od lat planowali, zapowiadali, nawet dezyzja srodowiskowa uzyskana ale wyszło wielkie nic
K
K.
28 grudnia, 8:05, Gość:

Chory pomysł - chorych ludzi - chcą robić nową linie za miliardy złotych z naszych podatków - wyburzać domy i łamać ludziom całe życie, a do Warszawy właśnie ruszyła zmodernizowana i zelektryfikowana linia przez Kolbuszową i Nowa Dębę - pytam jeszcze raz kto to wymyślił co za imbecyl....

28 grudnia, 11:06, Drajwer:

Nie rozumiesz sensu tego przedsięwzięcia.To ma być linia szybkiej kolej,czyli jak autostrada dla samochodów.Linia kolejowa przez Kolbuszową i N.Dębę jest lokalna,powolna,gdzie jest dużo kolizyjnych przejazdów samochodowych i gdzie pociąg zwalnia.Cywilizacja idzie do przodu i ci ludzie muszą sobie znaleźć nowe domy.

28 grudnia, 11:35, Gość:

Masz racje nie rozumiem dlaczego nie można zmodernizować, usprawnić, rozbudować coś co już funkcjonuje i wydać 200 milionów - a budować nowe - przez 10 lat i wydać 2 miliardy - przy tym samym efekcie.

Puszczenie magistrali starym śladem przez teren zabudowny podniesie znacznie koszty związane w wykupem i wyburzeniem tysięcy nieruchomości.

G
Gość
28 grudnia, 8:05, Gość:

Chory pomysł - chorych ludzi - chcą robić nową linie za miliardy złotych z naszych podatków - wyburzać domy i łamać ludziom całe życie, a do Warszawy właśnie ruszyła zmodernizowana i zelektryfikowana linia przez Kolbuszową i Nowa Dębę - pytam jeszcze raz kto to wymyślił co za imbecyl....

28 grudnia, 11:06, Drajwer:

Nie rozumiesz sensu tego przedsięwzięcia.To ma być linia szybkiej kolej,czyli jak autostrada dla samochodów.Linia kolejowa przez Kolbuszową i N.Dębę jest lokalna,powolna,gdzie jest dużo kolizyjnych przejazdów samochodowych i gdzie pociąg zwalnia.Cywilizacja idzie do przodu i ci ludzie muszą sobie znaleźć nowe domy.

Masz racje nie rozumiem dlaczego nie można zmodernizować, usprawnić, rozbudować coś co już funkcjonuje i wydać 200 milionów - a budować nowe - przez 10 lat i wydać 2 miliardy - przy tym samym efekcie.

D
Drajwer
28 grudnia, 8:05, Gość:

Chory pomysł - chorych ludzi - chcą robić nową linie za miliardy złotych z naszych podatków - wyburzać domy i łamać ludziom całe życie, a do Warszawy właśnie ruszyła zmodernizowana i zelektryfikowana linia przez Kolbuszową i Nowa Dębę - pytam jeszcze raz kto to wymyślił co za imbecyl....

Nie rozumiesz sensu tego przedsięwzięcia.To ma być linia szybkiej kolej,czyli jak autostrada dla samochodów.Linia kolejowa przez Kolbuszową i N.Dębę jest lokalna,powolna,gdzie jest dużo kolizyjnych przejazdów samochodowych i gdzie pociąg zwalnia.Cywilizacja idzie do przodu i ci ludzie muszą sobie znaleźć nowe domy.

G
Gość
PISoBOLSZEWICKIE mżonki złodziei i oszustów.
p
przechodzień
Szczęśliwej podróży!
Więcej informacji na stronie głównej Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie