O potrzebie budowy zachodniej obwodnicy Przemyśla mówi się od kilkudziesięciu lat. Do tej pory nie było szans na doprowadzenie do tej inwestycji. Dlaczego? Bo droga, aby właściwie spełniać swoje zadanie, musi być długa, co oznacza spore koszty, i przebiegać przez tereny kilku gmin.
Pierwszy o planach budowy zachodniej obwodnicy mówił jesienią ubiegłego roku, przebywający wówczas w Przemyślu w ramach kampanii wyborczej, premier Mateusz Morawiecki.
Wówczas sporo osób twierdziło, że to tylko nierealne obietnice wyborcze. Obecnie zamierzenie zaczyna się konkretyzować.
- Rząd i politycy Prawa i Sprawiedliwości dotrzymują słowa, które dotyczy ważnych inwestycji w naszym kraju. Polacy mają prawo do życia w bezpiecznym kraju, bezpiecznych miastach, do korzystania z bezpiecznych dróg, aby ruch ciężarówek nie zakłócał ich codziennego dnia. To właśnie program "100 obwodnic" eliminuje z centrum miast, miasteczek i mniejszych miejscowości hałas, spaliny, ale przede wszystkim zagrożenie wynikające z olbrzymiego potoku samochodów - twierdzi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
W poniedziałek Adamczyk podpisał w Przemyślu program inwestycyjny dla budowy zachodniej obwodnicy miasta.
Którędy przebiegać będzie zachodnia obwodnica Przemyśla
Obwodnica Przemyśla ma mieć ok. 22 kilometry długości. Powstanie w nowym śladzie dróg krajowych DK 28/77, jako droga klasy GP, czyli głównej o ruchu przyspieszonym.
![Zachodnia obwodnica Przemyśla ma mieć 22 kilometry. Jest decyzja o rozpoczęciu inwestycji [ZDJĘCIA, MAPA]](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/3e/20/5eb961dfc5f02_p.jpg?1589207521)
Znany jest orientacyjny przebieg zachodniej obwodnicy Przemyśla. Droga zaczynałaby się w Żurawicy, z uwzględnieniem przebudowy znajdującego się tam skrzyżowania, które obecnie jest "wąskim gardłem" przy dojeździe do Przemyśla. Według planów zostanie nad nim wybudowany wiadukt tranzytowy.
Dalej droga odbijałaby na zachód, omijała przemyską dzielnicę Lipowica, i w okolicach Ostrowa i Kuńkowiec łączyłaby się z drogą wojewódzką DW 884. Powstałoby tutaj bezkolizyjne skrzyżowanie.
Dalej obwodnica przebiegać ma przez nowy most na Sanie, do zachodnich obrzeży Prałkowiec, z kolejnym bezkolizyjnym skrzyżowaniem z drogą krajową 28 w kierunku Kruhela Wielkiego. Następnie przez pogranicze Grochowiec i Pikulic, w kierunku Hermanowic. Tutaj łączyłaby się z drogą wojewódzką DW885 (obecnie remontowaną), która prowadzi do planowanego, polsko-ukraińskiego przejścia granicznego z Ukrainą w Malhowicach.
- Celem budowy obwodnicy Przemyśla jest wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego w ciągu dróg krajowych numer 28 oraz 77. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg
— twierdzi Ministerstwo Infrastruktury.
Nowa inwestycja ma też ułatwić tranzyt w kierunku polsko-ukraińskiego przejścia granicznego w Medyce.
Program "100 obwodnic" to osiem nowych dróg na Podkarpaciu
Obwodnica Przemyśla to nowe zadanie. Pierwszym etapem inwestycji będzie opracowanie dokumentacji w zakresie studium korytarzowego, a kolejnym opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Realizacja zadania została przewidziana w latach lat 2026–2028.
Łącznie w województwie podkarpackim, w ramach programu "100 obwodnic" powstanie osiem nowych dróg. Oprócz Przemyśla również w Brzostku i Kołaczycach, Jaśle, Kolbuszowej, Miejscu Piastowym, Nowej Dębie, Pilźnie i Sanoku (II etap).
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?