Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zadbaj o hamulce swojego auta

Bartosz Gubernat
Naprawy układu hamulcowego nie są dużym problemem dla doświadczonego mechanika. Wymiana tarcz czy klocków to zajęcie na ok. godzinę.
Naprawy układu hamulcowego nie są dużym problemem dla doświadczonego mechanika. Wymiana tarcz czy klocków to zajęcie na ok. godzinę. Archiwum
Zużyte klocki i tarcze, niesprawne szczęki, wycieki płynu: to najczęstsze usterki układu hamulcowego w samochodzie. Ich naprawa nie musi być kosztowna. Ale zaniedbanie może doprowadzić do tragedii.

Kiedy jedziemy do mechanika? Niestety, najczęściej dopiero wówczas, gdy auto wymaga już grubszej naprawy. W czasie hamowania samochód ściąga na boki, słychać tarcie lub wyraźnie odczuwamy, że nasze auto kiepsko hamuje.

Do tego zapada się pedał hamulca, a po opuszczeniu dźwigni ręcznego koła są dalej zablokowane. Nie ma się jednak czym martwić, dla dobrego mechanika takie naprawy to bułka z masłem.

Zacznij od płynu, obejrzyj klocki

Kontrolę układu hamulcowego najlepiej zacząć od sprawdzenia poziomu i właściwości płynu hamulcowego. Jeśli jest go mało, należy uzupełnić stan.

- Ponieważ płyn z czasem traci swoje właściwości, co jakiś czas trzeba go wymieniać - mówi Stanisław Płonka, mechanik samochodowy. - To ważne, bo żeby był skuteczny musi mieć wysoką temperaturę wrzenia. Inaczej hamulce nie będą działały jak należy. Wymianę zalecam co 4-5 lat, kontrole stanu co kilka miesięcy. Dzisiaj w sklepach są już płyny uniwersalne, które z powodzeniem można mieszać i dolewać do tego, co mamy już w zbiorniczku wyrównawczym.

Bardzo ważny jest też stan klocków i tarcz, które zużywają się najprędzej. Najczęstsze objawy, podpowiadające że należy je wymienić, to tarcie lub bicie podczas hamowania. Dlaczego tak się dzieje?

- Bo metalowa część startego klocka dotyka tarczy. W takiej sytuacji klocki trzeba szybko zmienić. Kiedy są zużyte, podczas hamowania niszczą tarcze, a to niepotrzebnie podwaja koszty naprawy i może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze - mówi S. Płonka.
Gdy zapieka się ręczny

Bardzo częstym problemem jest też zapiekanie się hamulca postojowego. Po zaciągnięciu i spuszczeniu drążka, linka nie odbija, przez co w czasie jazdy tylne koła hamują. Skutki czuć po zakończeniu jazdy, gdy spod samochodu unosi się smród spalenizny.

- W tej sytuacji rad jest kilka. Jeśli przyczyna problemów jest zużyta linka, bądź niesprawne cylinderki, trzeba je wymienić. Jeśli blokują się szczęki, można spróbować je wyczyścić i dobrze nasmarować - mówi S. Płonka.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24