Zakupy na raty zyskują popularność wśród Polaków

Materiał informacyjny Monedo
Pożyczka na zakupy to rozwiązanie, które dziś oferują klientom niemal wszystkie sklepy, zarówno stacjonarne, jak i działające online. Powód jest prosty – przyzwyczajenia konsumentów. Polacy przekonali się do finansowania zakupów pożyczkami na raty i chętnie z nich korzystają.

Ilu Polaków korzysta z zakupów na raty?

Z raportu „Preferencje pożyczkowe Polaków” opracowanego przez Fundację Rozwoju Rynku Finansowego i Federację Konsumentów wynika, że do korzystania z kredytów ratalnych (zakupów na raty) przyznało się 25 proc. respondentów. Wzrost zainteresowania zakupami na raty potwierdzają również inne raporty branżowe.

Z danych PayU wynika, że aktualnie udział płatności ratalnych w sprzedaży przekroczył 20 proc. Ten operator płatności internetowych zwraca też uwagę, że aż 78 proc. konsumentów, którzy w przeszłości zdecydowali się na pożyczkę (kredyt) ratalną na zakup wybranych dóbr, chętnie skorzysta z niej przy kolejnych zakupach. Skąd tak duże zainteresowanie tą formą płatności?

Wielu konsumentów postrzega kredyty zakupowe jako rozwiązanie korzystne. Powodów, dla których zainteresowanie zakupami na raty rośnie, jest co najmniej kilka:

  • To atrakcyjna i prosta forma finansowania zakupów. Dziś zakup produktu na raty oznacza zaledwie kilka dodatkowych kliknięć.
  • Możliwość sfinansowania zakupu dóbr z różnych kategorii. Banki i firmy pożyczkowe nie wnikają w to, co klient kupuje w modelu ratalnym.
  • Zakupy na raty są szeroko znane. Kredyty i pożyczki na raty uchodzą za produkty bezpieczne.

Eksperci PayU wskazują, że na rosnące zainteresowanie ratami podczas zakupów w e-sklepach wpływa również lojalność klientów. Konsumenci, którzy w przeszłości przekonali się do zakupów na raty, nie szukają innych rozwiązań – ponownie korzystają z metody płatności, która raz się już sprawdziła w ich przypadku.

Zakupy na raty – co najczęściej znajduje się w koszykach klientów?

Co klienci najchętniej kupują na raty? Według PayU przede wszystkim droższe produkty i dobra luksusowe. Jeżeli przeanalizować koszyki zakupowe konsumentów, którzy jako sposób zapłaty za wybrane produkty wybierają pożyczki na raty, to najczęściej znajdują się w nich:

  • elektronika (w tym sprzęt AGD/RTV) i biżuteria – te dwie grupy produktów są najczęściej kupowane na raty,
  • wycieczki – branża turystyczna już od dawna ściśle współpracuje z instytucjami finansowymi, dzięki czemu może zachęcić również mniej zamożnych klientów,
  • produkty niezbędne do remontu mieszkania – w tym również nowe wyposażenie, które znajdzie się w lokalu po ukończeniu remontu,
  • ubezpieczenia – od kilku lat zarówno ubezpieczenie komunikacyjne, jak i mieszkaniowe czy podróżne również można zakupić przez internet,
  • sprzęt sportowy – na raty można zakupić m.in. narty, deskę windsurfingową czy wyposażenie domowej siłowni.

Zakupy na raty oferują głównie sklepy działające stacjonarnie i koncentrujące się na sprzedaży online. Ten sposób płatności jest jednak coraz częściej proponowany również przez firmy usługowe. Z roku na rok rośnie liczba szkół językowych czy szkoleniowych, które dają swoim klientom możliwość zakupu wybranych kursów czy szkoleń online. Jako jedną z metod płatności, przyszli kursanci mogą wybrać płatność w ratach.

Liczba firm, w tym e-sklepów, które proponują zakupy na raty rośnie, a to z uwagi na zainteresowanie klientów. Oferując tę metodę płatności, przedsiębiorcy mogą jeszcze skuteczniej konkurować z innymi podmiotami na rynku.

Raty 0 proc. – skuteczny wabik na klientów

Jak przedsiębiorcy zachęcają konsumentów do robienia zakupów na raty? Kluczem jest kusząca oferta, np. raty 0 proc. W przypadku darmowych rat klienta nie obciążają żadne dodatkowe koszty – musi oddać dokładnie tyle, ile kosztuje towar.

Dobra oferta zakupów na raty nie może jednak sprowadzać się wyłącznie do kwestii finansowych. Dla wielu klientów znaczenie ma to, czy będą mogli samodzielnie określić liczbę rat – w ten sposób mogą dostosować warunki spłaty zaciągniętego zobowiązania do swoich możliwości finansowych. Istotna jest też możliwość wcześniejszej spłaty zobowiązania bez dodatkowych opłat. Wreszcie trzeba wskazać na to, kto udziela pożyczki. W ratach PayU na największej w Polsce platformie e-commerce, jaką jest Allegro, uczestniczą banki i tylko jedna firma pożyczkowa – Monedo (więcej: https://www.monedo.pl/).

Nie zawsze i nie wszystkie e-sklepy czy nawet platformy sprzedażowe mogą zaoferować raty 0 proc. Czasem klienci muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami – oprocentowaniem i prowizją. Taka oferta mimo wszystko w dalszym ciągu może być atrakcyjna. Dlaczego? Klient:

  • Nie musi dostarczać dokumentów od pracodawców. Jeżeli podmiot, który ma sfinansować zakupy, wymaga potwierdzenia dochodu, to wystarczy przedstawić wyciąg z rachunku bankowego.
  • Otrzymuje decyzję kredytową w zaledwie kilka minut. Jeżeli jest ona pozytywna, to sprzedawca otrzymuje środki i wysyła towar.
  • Cała procedura odbywa się przez internet. Klient nie jest nadmiernie angażowany, nie musi np. odwiedzać placówki podmiotu finansującego, aby złożyć podpis pod umową.

Zarówno atrakcyjne warunki finansowania, jak i możliwość rozłożenia płatności za wybrane towary na raty w dogodnej wysokości powodują, że zakupy na raty cieszą się niesłabnącą popularnością.

 

[1]

Federacja-konsumentow.org.pl, Preferencje pożyczkowe Polaków. Raport z badania (dostęp 10.08.2020).

[2]

Poland.payu.com, Zakupy internetowe Polaków coraz częściej na raty (dostęp 10.08.2020).

Dodaj ogłoszenie