Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zaległy urlop za 2019 rok weź do 30 września 2020 roku

Józef Lonczak
Nowy rok i mamy nowy urlop. Czy niewykorzystane dni urlopu z minionego roku przepadają? Sprawdzamy, czy coś się zmieniło w przepisach prawa pracy od 1 stycznia 2020 roku.
Nowy rok i mamy nowy urlop. Czy niewykorzystane dni urlopu z minionego roku przepadają? Sprawdzamy, czy coś się zmieniło w przepisach prawa pracy od 1 stycznia 2020 roku. Karolina Misztal / Polska Press
Nowy rok i mamy nowy urlop. Czy niewykorzystane dni urlopu z minionego roku przepadają? Sprawdzamy, czy coś się zmieniło w przepisach prawa pracy od 1 stycznia 2020 roku.

- W 2020 roku, tak jak w poprzednich latach, nie mamy żadnych zmian dotyczących urlopów wypoczynkowych. Choć warto przypomnieć, że wielokrotnie zgłaszane były postulaty zmian, np. w ostatnim projekcie Kodeksu Pracy - odpowiada prof. Antoni Dral, wykładowca WSPiA Rzeszowskiej Szkoły Wyższej.

Urlop nie przepada

Ta informacja ucieszy każdego pracownika, bo oznacza, że zaległy urlop za 2019 r. będzie mógł sobie wybrać w tym roku.

- Urlop przysługujący pracownikowi nie przepada. Pamiętajmy jednak, że powinien go wykorzystać do 30 września 2020 r. Ponadto pracodawca ma obowiązek udzielić pracownikowi takiego urlopu

- tłumaczy prof. Dral.

Warto dodać, że go końca września pracodawcy powinni udzielić zatrudnionym zaległych urlopów za 2019 r. Jeśli tego nie zrobią, to w razie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy, grozi im mandat lub grzywna.

Ustawodawca przewidział też okoliczności, gdy pracownik nie mógł wykorzystać zaległego urlopu.

- Zdarzają się sytuacje, w których z różnych powodów tak się nie stanie, na przykład z powodu choroby pracownika. W tym przypadku urlop przedawnia się dopiero po upływie trzech lat - wyjaśnia wykładowca WSPiA Rzeszowskiej Szkoły Wyższej.

Za co pracownikowi przysługuje dodatkowy urlop?

Ekwiwalent za urlop?

Nasi Czytelnicy pytają też, czy nie byłoby prostszym rozwiązaniem wypłacić pracownikowi ekwiwalent za zaległy urlop. Okazuje się, że poza wyjątkowymi sytuacjami jest to niezgodne z prawem pracy.

- Ekwiwalent przysługuje pracownikowi tylko w przypadkach ściśle określonych w Kodeksie Pracy, tj. w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Obowiązku tego nie ma w przypadku, gdy strony postanowią o wykorzystaniu urlopu w czasie pozostawania pracownika w stosunku pracy na podstawie kolejnej umowy o pracę zawartej z tym samym pracodawcą bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę z tym pracodawcą - dodaje prof. Dral.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24