Zamówienia publiczne 2018. Nowość dla 2 milionów wykonawców: teraz wszystkie formalności wyłącznie przez Internet

Anna Serpina-Forkasiewcz/AIP
Elektronizacja zamówień publicznych dla dostawców instytucji publicznych wystartowała - czy wszyscy są gotowi na jej wdrożenie? Problem dotyczy blisko 2 mln potencjalnych wykonawców prac zlecanych w przetargach.

18 kwietnia wszedł w życie pierwszy etap elektronizacji zamówień publicznych. Przetargi organizowane przez instytucje publiczne o wartości powyżej progu unijnego od teraz powinny być prowadzone za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Nowelizacja wymogów przetargowych dotyczy także dostawców instytucji publicznych.

Anna Serpina-Forkasiewcz, Prezes Zarządu Portal PZP
Anna Serpina-Forkasiewcz, Prezes Zarządu Portal PZP mat. prasowe

Podstawowe wymogi elektronizacji

Razem z wejściem w życie pierwszego etapu elektronizacji, wykonawcy mogą spodziewać się dwóch form działania. Pierwsza z nich zakłada obowiązek przesyłania oświadczenia JEDZ za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Dostawcy mogą spodziewać się, że zostaną poproszeni o to, aby dokument JEDZ został zaszyfrowany zgodnie z wytycznymi Urzędu Zamówień Publicznych. Do wykonawcy będzie należało także wybranie narzędzia, w którym ten dokument będzie zaszyfrowany.

Może także zdarzyć się, że zamawiający, którzy przygotowując się do elektronizacji poprzez zakupienie portalu e-usług (komercyjne rozwiązanie, które służy do zapewnienia komunikacji między zamawiającym a wykonawcą), udostępnią gotowe narzędzie dostawcom, którzy za jego pośrednictwem będą mogli składać JEDZ i oferty przetargowe. W każdym przypadku, muszą być oni jednak wyposażeni w podpis kwalifikowany. Należy pamiętać o tym, że powinny nim dysponować wszystkie osoby łącznie reprezentujące spółkę.

Zaczyna się też sezon na śluby i wesela. Teraz daje się głównie kopertę. A ile w niej być powinno? Kliknij, a dowiesz się wszystkiego o ślubach i weselach 2018.

Trudności związane z elektronizacją

Podstawowym wymogiem stawianym przed wykonawcami jest konieczność posiadania podpisu kwalifikowanego. W związku z tym, że nie wszyscy nim dysponują, po 18 kwietnia dostęp do jego uzyskania może być utrudniony.
Wykonawcy mogą zderzyć się z tzw. „wąskim gardłem”. W Polsce jest tylko pięciu dostawców podpisów kwalifikowanych i tylko te podmioty mają prawo wydawać podpisy. Wzrost zainteresowania ich usługami wśród zamawiających może wpłynąć na czas oczekiwania na realizację zamówienia - dodaje Anna Serpina-Forkasiewcz, Prezes Zarządu Portal PZP.

Szacunkowa liczba wykonawców w Polsce wynosi aż 2 mln. Bardzo często zdarza się, że są oni reprezentowani przez więcej niż jedną osobę. Oznacza to, że skala problemu związanego z uzyskaniem takiego podpisu w odpowiednim czasie może wzrosnąć.

Kolejnym aspektem, który należy wziąć pod uwagę jest różnorodność posiadanych przez zamawiających portali e-usług. W związku z tym, wykonawcy będą musieli zapoznać się z każdą z platformą i nauczyć się jej obsługi, a także prawidłowego składania dokumentów przetargowych za ich pośrednictwem.
Kolejne zmiany będą czekać zamawiających po 18 października, kiedy to wdrożony zostanie drugi etap pełnej elektronizacji zamówień publicznych.

Planujesz kupić lub sprzedać mieszkanie? Od roku ceny idą wciąż w górę a znalezienie mieszkania, zwłaszcza nowego, jest trudne. Dlaczego i co będzie dalej? Kliknij po prostu w ten tekst a dowiesz się wszystkiego!

FLESZ: Część sklepów zamknięta z powodu koronawirusa.

Wideo

Materiał oryginalny: Zamówienia publiczne 2018. Nowość dla 2 milionów wykonawców: teraz wszystkie formalności wyłącznie przez Internet - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3