Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zdaj maturę z Nowinami! Mamy dla was próbne arkusze z 8 przedmiotów

Beata Terczyńska
Aneta Kwolek, Krystyna Barszcz, Monika Kuczyńska, Sławomir Surowiec, Sylwia Szuba - Cyran, Małgorzata Pacana - Kawalec, Tomasz Kozioł, Anna Wilczyńska
Aneta Kwolek, Krystyna Barszcz, Monika Kuczyńska, Sławomir Surowiec, Sylwia Szuba - Cyran, Małgorzata Pacana - Kawalec, Tomasz Kozioł, Anna Wilczyńska B.Frydrych
Startujemy z akcją „Zdaj maturę z Nowinami”. Codziennie na naszym portalu znajdziecie próbne arkusze, filmiki z poradami nauczycieli i wciągające quizy!

Kolejny rok z rzędu dębiccy nauczyciele postanowili przygotować dla naszych Czytelników - tegorocznych i przyszłych maturzystów - próbne arkusze. Do pedagogów - egzaminatorów z I LO im. Króla Władysława Jagiełły dołączyli nauczyciele z II LO im ks. Jana Twardowskiego oraz Zespołu Szkół nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Dębicy.

Stworzyli próbne arkusze maturalne aż z 8 przedmiotów:

  • języka polskiego,
  • matematyki,
  • fizyki,
  • historii,
  • wiedzy o społeczeństwie,
  • chemii,
  • biologii
  • oraz geografii.

Do tego dołożyli wskazówki, jak należy rozwiązać zadania maturalne. Liczymy, że pomocą dla zdających będą też nagrane przez nas krótkie filmy, w których nauczyciele radzą, podpowiadają, dają wskazówki i mówią o pułapkach czyhających na maturzystów i najczęściej popełnianych błędach na egzaminie. Dębiccy nauczyciele wraz z nami zaangażowali się też w modne ostatnio i niezwykle lubiane quizy sprawdzające wiedzę z danej dziedziny. Przygotowaliśmy kilka zestawów. Zachęcamy do nauki i zabawy.

Próbne arkusze maturalne będziemy zamieszczali na naszym portalu nowiny24.pl rano, codziennie z innego przedmiotu (harmonogram poniżej). Rozwiązania podamy po południu. Wiemy bowiem, że niektórzy nauczyciele korzystają z naszych arkuszy i młodzież rozwiązuje je „na gorąco” w szkole. Quizy i filmy także będziemy wrzucali na nasz portal.

Magiczne czasowniki operacyjne

Do matury zostały niecałe dwa miesiące. To dobry moment na sprawdzenie swojej wiedzy. Oto, co podpowiadają młodym ludziom autorzy próbnych zadań.

- Przede wszystkim czytajcie bardzo uważnie polecenia i stosujcie się stricte do nich - radzi Anna Wilczyńska, egzaminator z wiedzy o społeczeństwie, pomysłodawczyni naszej wspólnej akcji „Zdaj maturę z Nowinami”.

- Nie starajcie się wykazać, jak wiele umiecie, ponieważ na egzaminie maturalnym nie liczy się całość waszej wiedzy, ale jej wycinek i umiejętność zastosowania. Czytajcie wyraźnie polecenie w formie czasowników operacyjnych i sprawdźcie na stronach Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, co one oznaczają. W zasadzie od zrozumienia tych czasowników zależy wasza odpowiedź, a więc i jej ocena.

Podaje przykład takich czasowników: rozważ, rozstrzygnij, scharakteryzuj.

- Każdy z nich oznacza zupełnie coś innego - kontynuuje Anna Wilczyńska. - „Rozważ” oznacza, aby zdający podał argumenty i kontrargumenty dla danego, opisywanego przez siebie zjawiska. „Rozstrzygnij”, aby zdający zajął konkretne stanowisko, a „scharakteryzuj”, żeby je opisał.

SPRAWDŹ:

Sławomir Surowiec, fizyk z II LO, także kładzie nacisk na uważne czytanie w trakcie matury treści zadania.

- Nie zaszkodzi np. podkreślanie wszystkich poleceń, które musisz wykonać w zadaniu, np. narysuj, wyjaśnij, oblicz itp. Pamiętaj, że w zadaniach obliczeniowych nie wynik jest najważniejszy, ale przedstawiony tok rozumowania - radzi. - Ważne jest natomiast, żeby wynik obliczeń był przedstawiony wraz z jednostką. Bez tego nie otrzymasz punktu za często żmudne obliczenia. Przygotowując się do matury, korzystaj z „karty wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych na egzamin maturalny”. Jeśli zobaczysz ją po raz pierwszy na egzaminie maturalnym, będzie w zasadzie bezużyteczna. I nie denerwuj się - zdania maturalne z fizyki naprawdę nie są trudne.

Zaplanuj czas na odpowiedzi z matury

Małgorzata Pacana-Kawalec, matematyk z ZS nr 2, ma podpowiedź dla tych, którzy obawiają się o to, czy zdadzą matematykę chociażby na wymagane 30 procent.

- Próbujcie rozwiązywać zadania krótkiej odpowiedzi i zamknięte. Tutaj naprawdę można zdobyć wystarczającą pulę punktów, aby zdać maturę. Natomiast osobom, a jest ich naprawdę wiele, które startują na wyższy pułap bliski 100 procent, proponuję, by w tej chwili skupiły się na systematyzowaniu wiedzy i rozwiązywaniu zadań rozszerzonej odpowiedzi, ponieważ one gwarantują wysoką liczbę punktów. Najgorzej wypadające na maturze zadania są typu: wykaż, udowodnij.

- Po pierwsze, musicie pamiętać, że arkusz maturalny z historii jest obszerny. Zawiera zazwyczaj ok. 30 pytań - uczula Aneta Kwolek, nauczyciel historii z I LO. - Dlatego trzeba umiejętnie gospodarować czasem. Pamiętajcie, że na zrobienie jednego zadania realnie będziecie mieli kilka minut, a wśród nich jest jeszcze wypracowanie.

Duże problemy mogą sprawić zadania ze źródłami ikonograficznymi.

- Pamiętajcie, udzielając odpowiedzi, musicie odwołać się do konkretnych elementów źródła ikonograficznego. Pisząc wypracowanie, koniecznie przygotujcie sobie najpierw konspekt i uwzględnijcie tam najważniejsze informacje, które chcecie zawrzeć. Pamiętajcie o myśleniu przyczynowo-skutkowym, napisaniu podsumowania, własnych wniosków.

Własne notatki są w trakcie matur najcenniejsze

Sylwia Szuba-Cyran, polonistka z I LO, zachęca do robienia notatek z lektur z gwiazdką, a tych jest 8.

- Okazuje się, że w III klasie, kiedy uczniowie powtarzają materiał, nie pamiętają lektur. Zamiast zajrzeć do notatek, szukają streszczeń, które często są obarczone błędami. Zachęcam także do wykonywania dużej liczby ćwiczeń gramatycznych i językowych, zwłaszcza ćwiczcie czytanie ze zrozumieniem. Oczywiście, namawiam do czytania w ogóle. Nawet krótkich tekstów w czasopismach, internecie. Młodzież ma problemy ze streszczaniem i wyłapywaniem sensu.

A podpowiedź dla zdających maturę?

- Ważne, by udzielali odpowiedzi krótkich, zwięzłych, ale logicznych, bo jeśli ktoś mówi bardzo ogólnikowo, to często popełnia błędy rzeczowe i merytoryczne - zwraca uwagę Krystyna Barszcz, nauczyciel chemii z I LO. - Przy rozwiązywaniu zadań rachunkowych, należy zwrócić uwagę na przedstawienie ciągłości rozumowania, gdyż niekiedy uczniowie coś sobie w pamięci wyliczą i nie zapiszą tego na kartce, w związku z tym jest problem z ocenianiem.

Trzeba też po prostu myśleć.

- Przypuśćmy, że w obliczeniach wyjdzie stężenie molowe minus 2, a przecież jest nierzeczywiste, w związku z tym, trzeba coś poprawić. Następna rzecz - nie pisać za dużo, tylko na konkretne postawione pytanie, np. w którą stronę przesunie się równowaga jakiejś reakcji. Ma być odpowiedź: w prawo albo w lewo, a uczniowie jeszcze lubią dodać, a to dlatego, bo coś się tam dzieje… Jeśli jednak zrobią w tym tłumaczeniu błąd, niestety, całe zadanie oceniane jest na 0 punktów.

Największa prośba Moniki Kuczyńskiej, nauczycielki biologii z I LO, jest taka: - Analizujcie każde słowo, każdy czasownik. Inny wydźwięk ma słowo podaj, inny uzasadnij, a jeszcze inny wyjaśnij. Wiecie, że biologia jest nauką bardzo praktyczną. Jeżeli pojawiają się pytania z fizjologii roślin czy fizjologii człowieka, bardzo często mają odniesienie do rzeczywistości. Zwróćcie uwagę na takie pytania. Macie ogródki, domowe uprawy doniczkowe, hodowle zwierząt. Być może zdobytą przy nich wiedzę będziecie mogli wykorzystać w takich zadaniach.

Duży problem sprawiają uczniom podczas matury zadania, które rozpoczynają się czasownikiem: opisz, co widzisz na rysunku. - Analizujcie każdy detal. Napiszcie, że przyłączają się dwie cząsteczki, a nie ogólnie, że jakieś substancje.

Nie bujaj na maturze

Tomasz Kozioł, nauczyciel geografii z I LO, dodaje, by nie rzucać odpowiedzi na chybił - trafił.

- Bardzo istotne jest, aby nie były to odpowiedzi zdawkowe. Przykład? Trzeba wymienić jakieś korzyści i zdający pisze - turystyka. To odpowiedź zbyt ogólna. Powinien ją bardziej uszczegółowić, np. że plusem z jakiejś działalności będą dochody z turystyki. I jeszcze jedna prośba, by nie wymyślać już nieistniejących nazw geograficznych.

Harmonogram publikacji arkuszy maturalnych na nowiny24.pl

  • 20 marca, poniedziałek - język polski
  • 21 marca, wtorek - matematyka
  • 22 marca, środa - historia
  • 23 marca, czwartek - wos
  • 24 marca, piątek - geografia
  • 27 marca, poniedziałek - fizyka
  • 28 marca, wtorek - chemia
  • 29 marca, środa - biologia

O maturze

Obowiązkowe egzaminy w części pisemnej to: język polski i matematyka na poziomie podstawowym oraz język obcy i wybrany przedmiot dodatkowy na poziomie rozszerzonym. Obowiązkowe egzaminy ustne: język polski i język obcy (bez określania poziomu).

Matury rozpoczną się 4 maja (w czwartek) od egzaminu z języka polskiego (oba poziomy). 5 maja - matematyka na poziomie podstawowym, 8 maja - język angielski (oba poziomy).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24