Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Żeby przeżyć pod sankcjami rosyjskie linie lotnicze szeroko uprawiają „kanibalizm samolotowy”

Andrzej Pisalnik
Andrzej Pisalnik
Żeby połowa samolotów, posiadanych przez rosyjskie linie lotnicze, mogła latać, drugą połowę trzeba było uziemić
Żeby połowa samolotów, posiadanych przez rosyjskie linie lotnicze, mogła latać, drugą połowę trzeba było uziemić fot.: mintrans.gov.ru
Linie lotnicze w Rosji uziemią nawet połowę floty samolotów. Zostaną przeznaczone na części zamienne dla tych, które będą latać. Dotyczy to także samolotów będących w leasingu, których zwrotu wciąż nie mogą wyegzekwować na swoich rosyjskich partnerach zachodni leasingodawcy.

Po rozpoczętej przez Rosję Putina inwazji na Ukrainę rosyjska branża lotnicza zetknęła się z poważnymi trudnościami. Kraje Unii Europejskiej, Wielka Brytania oraz inne państwa zachodnie zamknęły niebo dla rosyjskich przewoźników powietrznych. Wobec tego zmuszeni oni zostali do ograniczenia swojej aktywności do terytorium Rosji.

Samoloty jako „magazyny” z częściami

W związku z zawężeniem geografii lotów u największych linii lotniczych w Rosji nawet połowa maszyn została odstawiona do hangarów.

Zastosowanie dla uziemionych maszyn Rosjanie zaczęli szukać, kiedy kraje Zachodu wprowadziły zakaz eksportu do Rosji zarówno samolotów, jak też części zamiennych do nich.

Obecnie działy serwisowe największych w Rosji linii lotniczych same remontują latające maszyny, wykorzystując części zamienne, które są zdejmowane z samolotów uziemionych, również tych, zwrotu których domagają się leasingodawcy.

Skala procederu jest dosyć pokaźna. Według danych rosyjskiego Ministerstwa Transportu ogółem cywilna flota lotnicza w Rosji, włącznie z samolotami prywatnymi oraz towarowymi, liczy około 1300 maszyn. Z nich zaledwie niecałe pół tysiąca to samoloty, które zostały zbudowane w Rosji bądź w ZSRR. Reszta – produkcja zachodnia, czyli głównie boeingi oraz airbusy, które, podobnie jak składany w Rosji z części, podzespołów oraz silników zachodnich Sukhoi Superjet 100, są przeznaczone do przewożenia pasażerów.

Według danych, opublikowanych przez rosyjski dziennik „Kommiersant” tuż po wybuchu wojny na Ukrainie, pasażerskie linie lotnicze w Rosji eksploatowały wówczas 980 samolotów pasażerskich, z których 777 to były maszyny wzięte w leasing. Z nich do zagranicznych właścicieli należało 515 wypożyczonych samolotów, a ich wartość rynkowa szacowano nawet na 20 miliardów dolarów.

Obecnie wartość większości wziętych w leasing samolotów musiała ulec znacznemu obniżeniu, gdyż wobec braku dostępu rosyjskich przewoźników powietrznych do części zapasowych od airbusów i boeingów, część z tych maszyn została uziemiona w charakterze „magazynów” tychże części.

Za 10 lat rozmontują 60 procent floty

Przedstawiciel rosyjskich tanich linii lotniczych „Pobieda” już pod koniec marca poinformował, że linie pozostawią w eksploatacji 25 z 41 posiadanych Boeingów 737–800. - Reszta maszyn do końca roku latać nie będzie, żeby na ten okres starczyło nam posiadanych części zapasowych – mówił przedstawiciel „Pobiedy” podkreślając, że „skrócenie latającej floty pomoże w rozwiązaniu problemu części zapasowych dla samolotów także w przyszłości”.

O konieczności uprawiania kanibalizmu samolotowego, jeśli chodzi o maszyny zagranicznej produkcji, mówił w kuluarach zakończonego właśnie Międzynarodowego Forum Ekonomicznego w Petersburgu rosyjski wicepremier Jurij Borisow.

- Nie posiadamy ani technicznej, ani technologicznej dokumentacji, a więc wszystko wskazuje na to, że w miarę degradacji parku maszyn zmuszeni będziemy do wykorzystywania zdjętych części zapasowych – mówił urzędnik, cytowany przez rosyjską redakcję magazynu Forbes.

Rosyjscy specjaliści od lotnictwa szacują, że dzięki kanibalizmowi samolotowemu, stosowanemu wobec uziemionych maszyn, branża lotnicza w Rosji może funkcjonować jeszcze nawet przez 10 lat. Ale za ten okres do demontażu poszłoby około 60 procent, całej obecnej floty.

Według pesymistycznych szacunków rosyjskiego Ministerstwa Transportu, dotyczących samolotowego kanibalizmu, 30 procent zagranicznych maszyn zostanie uziemionych ostatecznie już do 2025 roku, jeśli Rosja nie znajdzie kanałów dostaw części zamiennych do samolotów zachodniej produkcji.

Leasingodawcy skazani na ruble w rosyjskich bankach

Serwisowanie i naprawa eksploatowanych w Rosji boeingów i airbusów metodą samolotowego kanibalizmu powinna dać do zrozumienia zachodnim leasingodawcom, że jedynym zadośćuczynieniem za wypożyczone do Rosji samoloty może być dla nich zaproponowany przez rosyjski rząd i Putina sposób rozliczeń z wierzycielami. Chodzi o opłatę za samolotowy leasing w rublach, przelewanych na konta zakładane dla wierzycieli w rosyjskich bankach.

Rosyjskie media poinformowały, że w tym celu już 10 przewoźników powietrznych Rosji otworzyło dla leasingodawców w bankach Rosji konta rublowe typu ”C”.

Konta typu „C” to konta, które są zakładane na podmioty, nie mające w Rosji przedstawicieli prawnych. De facto są to konta, założone bez wiedzy wierzycieli w celu spłacania wobec nich zobowiązań finansowych sposobem, o którym leasingobiorca z leasingodawcą się nie umawiali.

Zaproponowany przez Putina i rząd Rosji sposób rozliczeń z wierzycielami jest odpowiedzią na niewykonane żądanie leasingodawców, nakazujące zwrot maszyn, wypożyczonych przez rosyjskie linie lotnicze do 28 marca 2022 roku. Władze Rosji wydały wówczas zakaz zwrotu samolotów bez pozwolenia rządu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Żeby przeżyć pod sankcjami rosyjskie linie lotnicze szeroko uprawiają „kanibalizm samolotowy” - Portal i.pl

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24