"Zmarł prof. dr hab. inż. Włodzimierz Choromański, doradca prezydenta Tadeusza Ferenca i wielki ambasador kolejki monorail w Rzeszowie. Składam głębokie wyrazy współczucia rodzinie Profesora oraz Jego najbliższym" - napisał w poniedziałek wieczorem na swoim koncie na Facebooku Marcin Warchoł, wiceminister sprawiedliwości i kandydat na prezydenta Rzeszowa.
Prof. Włodzimierz Choromański jeszcze w maju 2020 r., gdy minister Warchoł zapowiadał w Rzeszowie złożenie projektu zmiany ustawy o transporcie kolejowym, zachwalał funkcjonalność kolejki nadziemnej.
- To znakomity środek transportu masowego. Jego przepustowość jest porównywalna z efektywnością metra, które jest przecież zdecydowanie droższe. Monorail usytuowany jest nad ziemią, więc zatory w ruchu go nie dotyczą. Współczesne, nowoczesne systemy tej kolejki pozwalają na niskie zużycie energii. Jest to transport zeroemisyjny. Trwają prace nad zastosowaniem w monorailu i autonomicznym autobusie systemu klimatyzacji, który uniemożliwiłby zakażenie się wirusami
- mówił prof. Włodzimierz Choromański
Prof. Choromański był doradcą prezydenta Tadeusza Ferenca, którego wielkim marzeniem było wybudowanie kolejki nadziemnej w Rzeszowie. Na przepisy umożliwiające budowę monoraila Rzeszów czeka od kilkunastu lat.
Prof. dr hab. inż. Włodzimierz Choromański pracował na Politechnice Warszawskiej, na Wydziale Transportu, był kierownikiem Zakładu Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie. Był też członkiem Komitetu Transportu Polskiej Akademii Nauk KT PAN, przewodniczący zespołu ds. Innowacji KT PAN i prezesem Stowarzyszenia „EKO-Mobilność”.
Od kilkunastu lat prof. W. Choromański intensywnie zajmował się się tematyką: ATS@APM and ATN (Automated Transit Systems, Automated People Movers), autonomicznym samochodem, mobilnością osób o ograniczonej sprawności (egzoszkielety, innowacyjne wózki inwalidzkie, stabilizatory ortopedyczne do czynnościowego leczenia złamań). Obszar jego zainteresowań naukowych obejmował również teorię sterowania, dynamikę pojazdów, sztuczną inteligencję, biomechanikę, nowe systemy transportu miejskiego.
Był autorem i współautorem 7 monografii oraz ponad 150 artykułów naukowych. Prowadził również ponad 30 projektów naukowych i projektów dla przemysłu. Był kierownikiem projektów dotyczących opracowania strategii rozwoju transportu dla miast. W latach 2009-2015 był kierownikiem projektu "ECO-Mobilność" (27 mln PLN) finansowanego z programu POIG.
ZOBACZ TAKŻE: Kolejka naziemna w Rzeszowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?