Zobacz, czego nie mielibyśmy dziś na Podkarpaciu, gdyby nie decyzja Stalina sprzed 70 lat

Stanisław Sowa
Stanisław Sowa
Józef Stalin na propagandowym plakacie Archiwum
70 lat temu, w lutym 1951 roku, Polska i ZSSR zwarły umowę o zmianie granic. Odstąpiliśmy Sowietom kilka gmin położonych w tzw. kolanie Bugu. W zamian dostaliśmy kawałek Bieszczadów, Gór Sanocko-Turczańskich i Ustrzyki Dolne. Kto na tym zyskał, a kto stracił?

Na mocy porozumienia Polska odstąpiła ZSSR część terytoriów gmin: Bełz, Chorobrów, Dołhobyczów, Krystynopol, Uhnów, Tarnoszyn i Waręż, które należały do województwa lubelskiego. W zamian ZSRR odstąpił Polsce tereny położone w granicach gmin: Czarna, Lutowiska. Łobozew, Łomna, Ławrów, Stuposiany, Zatwarnica, a także miasto Ustrzyki Dolne. Wymiana obejmowała terytoria o powierzchniach 480 km kw.

Jaki był powód tejże wymiany? Bogate złoża węgla położone w tzw. kolanie Bugu, czyli na terenach, które Polska oddała ZSRR. Kilka lat po wojnie odkryli je polscy geolodzy. Umowa była przykrywką do przyklepania decyzji „czerwonego cara”. Józef Stalin po prostu uznał, że bogate złoża węgla są zbyt cenne, by mogła je eksploatować satelicka Polska.. I wkrótce po przejęciu tych terenów Sowieci wybudowali kopalnie. Wydobywano podobno kilkanaście milionów ton węgla rocznie.

CZYTAJ TEŻ: Zmiana granic w 1951 r. Jak Stalin wysiedlał ludzi znad Bugu i z Bieszczadów

Co dostaliśmy od Sowietów w zamian? Kawałek Bieszczadów, Gór Sanocko-Turczańskich. Góry, lasy, tereny użytkowane rolniczo, z wyczerpanymi złożami ropy naftowej. I zapewne z tego powodu rządzący Polską komuniści do ostatniej chwili trzymali w tajemnicy przed społeczeństwem informację o tym, jaki to „interes” ubili. Polacy dowiedzieli się o wymianie terytoriów dopiero w maju 1951 r.

Z drugiej strony, gdyby nie owa wymiana terytoriów, nie mielibyśmy dziś najwyższej w Polsce zapory wodnej w Solinie i największego w Polsce zbiornika sztucznego, jakim jest Jezioro Solińskie, które powstało po wybudowaniu zapory solińskiej w 1968 r. Plany budowy zapory na Sanie powstały już w 1921 roku. Właśnie na konieczność wybudowania zapory w Solinie na Sanie, który często wylewał, wskazywali komuniści, uzasadniając potrzebę wymiany terytoriów.

Ponurym chichotem historii wydaje się dziś to, że właśnie Stalinowi zawdzięczamy bezcenne cerkwie, rozsiane w powiecie bieszczadzkim, które przetrwały zawieruchy wojenne. Wśród nich ta najcenniejsza, bojkowska świątynia w Smolniku nad Sanem, która znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Zabytki przetrwały, bo po wojnie znalazły się w granicach ZSRR (unikatowa cerkiew z 1898 r. w Lutowiskach, niestety, została zburzona w 1979 roku, materiał z tej świątyni został wykorzystany do wzniesienia kościoła w nieodległym Dwerniku).

Warto dodać, że właściwie wszystkie bojkowskie świątynie w części Bieszczadów, która po 1945 roku znalazła się w granicach Polski, spłonęły w wyniku walk Wojska Polskiego z Ukraińską Powstańczą Armią i Akcji Wisła.

Dziś tereny, które zostały przyłączone do Polski przed 70 laty to szybko rozwijające się turystyczne zagłębie. Centralnym jego punktem jest Jezioro Solińskie. Ustrzyki Dolne to dziś zimowa stolica Podkarpacia. Ciekawostką jest fakt, że w 1951 roku odzyskaliśmy je wraz z pomnikiem Józefa Stalina. Stał sobie na ustrzyckim Rynku, został zburzony trzy lata później, a głowa znienawidzonego zbrodniarza podobno wylądowała w rzece Strwiąż, która odprowadza wody do Morza Czarnego. Z kolei Lutowiska - dziś stolica najmniej zaludnionej gminy w Polsce (4,57 osoby na kilometr kw.) - w 1951 roku nosiły nazwę… Szewczenkowo.

TEGO BY NIE BYŁO NA PODKARPACIU, GDYBY NIE DECYZJA STALINA:

Zobacz, czego nie mielibyśmy dziś na Podkarpaciu, gdyby nie ...

Grecja znosi kwarantannę, także dla Polaków

Wideo

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

O
Obserwator
28 lutego, 16:23, Gość:

tekst pochwalajacy rzady ludobójcy stalina

Pan redaktor to idota...to może Hitlerowi zawdzieczamy

eksperymenty w obozach koncentracyjnych

jesli redaktor w ogole przyjmie że "istniały"

nowiny to zero

28 lutego, 20:38, Obserwator:

Kolego,nie rozumiesz tematu.W artykule nie jest o pochwale Stalina,tylko o fakcie historycznym,jakim była korekta granic.

28 lutego, 21:49, Filip:

O czym jest artykuł to widać, nie musisz nikomu tłumaczyć. A jaki jest jego przekaz też widać.

28 lutego, 22:20, Obserwator:

Dzięki Stalinowi mamy zaporę w Solinie,piękne góry i zabytkowe cerkwie.Ale nikt go w tym artykule nie chwali,że był zbrodniarzem.Nikogo podczas tej wymiany nie zamordował.Ludzie tylko musieli się przenosić.Ta wymiana miała miejsce w pewnej rzeczywistości historycznej pod rządami zbrodniarza Stalina.

28 lutego, 22:57, Filip:

Widzę, że nic nie rozumiesz. Albo rozumiesz, ale masz takie przekonania. Tym chyba gorzej.

1 marca, 5:58, Obserwator:

Ja wiem swoje,Ty wiesz swoje.I tym się różnimy.Świat jest taki różnorodny.Ważne,by za dużo nie odbiegać od normy.

1 marca, 6:47, Filip:

Tak, różnimy się. Ja tkwię przy prawdzie, a nie przy normie i różnorodności. Stąd różnica w ocenie.

1 marca, 7:09, Obserwator:

Chodziło mi o normę w ocenie historycznej.Każdy może pojmować trochę inaczej dane rzeczy.Ale nie ma w tejście żadnej pochwały rządów Stalina.Jest fakt wymiany terytoriów pod naciskiem Stalina.Jacy redaktorzy pracują w Nowinach to wiem,bo czasem artykuły sprawiają wrażenie pisanych w pośpiechu na kolanie,ale ten artykuł jest rzetelny,rzeczowy i zgodny z prawdą.

1 marca, 10:47, Filip:

"Zobacz, czego nie mielibyśmy dziś, gdyby nie decyzja Hitlera sprzed 70 lat". Myślisz, że taki artykuł mógłby się ukazać w Izraelu? Opisać postęp technologiczny, osiągnięcia medyczne itp. Taki artykuł byłby zapewne rzeczowy, z przykładami i zgodny z prawdą, o której piszesz. Skandal byłby ogromny, a konsekwencje jeszcze większe.

1 marca, 11:26, Obserwator:

Ja podejmuję decyzje każdego dnia i ponoszę ich skutki oraz ludzie,którzy są obok mnie także i na odwrót-ja ponoszę skutki decyzji innych ludzi.Tak samo Żydzi,chcąc czy nie chcąc ponoszą skutki decyzji Hitlera.To są suche fakty historyczne i tyle.W czym tu problem? Po co takie alergiczne reakcje?Masz problem ze zrozumieniem prostego tekstu wraz z jego kontekstem?Jak powinien być napisany ten artykuł o tej zmianie granic,żeby Cię zadowolił?

1 marca, 13:50, Filip:

Ja tekst zrozumiałem. I nie chodzi tu o czyjeś zadowolenie. Ale może Ty też coś z czasem zauważysz. Tego Ci życzę.

Cały czas piszesz,że jesteś niezadowolony z formy tego artykułu.Mnie ten tekst w zupełnosci satysfakcjonuje.Całkowicie go zrozumiałem.Może ten tekst w dużym skrócie powinien brzmiec tak,by nie było w nim nazwy Stalin i Ciebie nie drażnił?

"Mniej więcej w połowie 20 wieku było sobie największe państwo na świecie (nie wymieniam nazwy,by Cię nie drażnić),którym rządził pewien człowiek (nie wymieniam nazwiska,by Cię nie drażnić).A,że było to potężne państwo,to nakazało swemu o wiele mniejszemu sąsiedniemu państwu (nie wymieniam nazwy,by nie wywołać u Ciebie kompleksów,złości i jeszcze innych dziwnych uczuć),by się zamienić częściami swych terytoriów.To mniejsze państwo uległo temu większemu,bo to większe inaczej w inny sposób mogło wymusić tą zamianę"

Teraz zrozumiałeś?Bo ja musiałbym się domyślać o co chodzi,a w oryginalnym tekście jest jasno,kulturalnie i rzeczowo napisane o co chodzi.

F
Filip
28 lutego, 16:23, Gość:

tekst pochwalajacy rzady ludobójcy stalina

Pan redaktor to idota...to może Hitlerowi zawdzieczamy

eksperymenty w obozach koncentracyjnych

jesli redaktor w ogole przyjmie że "istniały"

nowiny to zero

28 lutego, 20:38, Obserwator:

Kolego,nie rozumiesz tematu.W artykule nie jest o pochwale Stalina,tylko o fakcie historycznym,jakim była korekta granic.

28 lutego, 21:49, Filip:

O czym jest artykuł to widać, nie musisz nikomu tłumaczyć. A jaki jest jego przekaz też widać.

28 lutego, 22:20, Obserwator:

Dzięki Stalinowi mamy zaporę w Solinie,piękne góry i zabytkowe cerkwie.Ale nikt go w tym artykule nie chwali,że był zbrodniarzem.Nikogo podczas tej wymiany nie zamordował.Ludzie tylko musieli się przenosić.Ta wymiana miała miejsce w pewnej rzeczywistości historycznej pod rządami zbrodniarza Stalina.

28 lutego, 22:57, Filip:

Widzę, że nic nie rozumiesz. Albo rozumiesz, ale masz takie przekonania. Tym chyba gorzej.

1 marca, 5:58, Obserwator:

Ja wiem swoje,Ty wiesz swoje.I tym się różnimy.Świat jest taki różnorodny.Ważne,by za dużo nie odbiegać od normy.

1 marca, 6:47, Filip:

Tak, różnimy się. Ja tkwię przy prawdzie, a nie przy normie i różnorodności. Stąd różnica w ocenie.

1 marca, 7:09, Obserwator:

Chodziło mi o normę w ocenie historycznej.Każdy może pojmować trochę inaczej dane rzeczy.Ale nie ma w tejście żadnej pochwały rządów Stalina.Jest fakt wymiany terytoriów pod naciskiem Stalina.Jacy redaktorzy pracują w Nowinach to wiem,bo czasem artykuły sprawiają wrażenie pisanych w pośpiechu na kolanie,ale ten artykuł jest rzetelny,rzeczowy i zgodny z prawdą.

1 marca, 10:47, Filip:

"Zobacz, czego nie mielibyśmy dziś, gdyby nie decyzja Hitlera sprzed 70 lat". Myślisz, że taki artykuł mógłby się ukazać w Izraelu? Opisać postęp technologiczny, osiągnięcia medyczne itp. Taki artykuł byłby zapewne rzeczowy, z przykładami i zgodny z prawdą, o której piszesz. Skandal byłby ogromny, a konsekwencje jeszcze większe.

1 marca, 11:26, Obserwator:

Ja podejmuję decyzje każdego dnia i ponoszę ich skutki oraz ludzie,którzy są obok mnie także i na odwrót-ja ponoszę skutki decyzji innych ludzi.Tak samo Żydzi,chcąc czy nie chcąc ponoszą skutki decyzji Hitlera.To są suche fakty historyczne i tyle.W czym tu problem? Po co takie alergiczne reakcje?Masz problem ze zrozumieniem prostego tekstu wraz z jego kontekstem?Jak powinien być napisany ten artykuł o tej zmianie granic,żeby Cię zadowolił?

Ja tekst zrozumiałem. I nie chodzi tu o czyjeś zadowolenie. Ale może Ty też coś z czasem zauważysz. Tego Ci życzę.

O
Obserwator
28 lutego, 16:23, Gość:

tekst pochwalajacy rzady ludobójcy stalina

Pan redaktor to idota...to może Hitlerowi zawdzieczamy

eksperymenty w obozach koncentracyjnych

jesli redaktor w ogole przyjmie że "istniały"

nowiny to zero

28 lutego, 20:38, Obserwator:

Kolego,nie rozumiesz tematu.W artykule nie jest o pochwale Stalina,tylko o fakcie historycznym,jakim była korekta granic.

28 lutego, 21:49, Filip:

O czym jest artykuł to widać, nie musisz nikomu tłumaczyć. A jaki jest jego przekaz też widać.

28 lutego, 22:20, Obserwator:

Dzięki Stalinowi mamy zaporę w Solinie,piękne góry i zabytkowe cerkwie.Ale nikt go w tym artykule nie chwali,że był zbrodniarzem.Nikogo podczas tej wymiany nie zamordował.Ludzie tylko musieli się przenosić.Ta wymiana miała miejsce w pewnej rzeczywistości historycznej pod rządami zbrodniarza Stalina.

28 lutego, 22:57, Filip:

Widzę, że nic nie rozumiesz. Albo rozumiesz, ale masz takie przekonania. Tym chyba gorzej.

1 marca, 5:58, Obserwator:

Ja wiem swoje,Ty wiesz swoje.I tym się różnimy.Świat jest taki różnorodny.Ważne,by za dużo nie odbiegać od normy.

1 marca, 6:47, Filip:

Tak, różnimy się. Ja tkwię przy prawdzie, a nie przy normie i różnorodności. Stąd różnica w ocenie.

1 marca, 7:09, Obserwator:

Chodziło mi o normę w ocenie historycznej.Każdy może pojmować trochę inaczej dane rzeczy.Ale nie ma w tejście żadnej pochwały rządów Stalina.Jest fakt wymiany terytoriów pod naciskiem Stalina.Jacy redaktorzy pracują w Nowinach to wiem,bo czasem artykuły sprawiają wrażenie pisanych w pośpiechu na kolanie,ale ten artykuł jest rzetelny,rzeczowy i zgodny z prawdą.

1 marca, 10:47, Filip:

"Zobacz, czego nie mielibyśmy dziś, gdyby nie decyzja Hitlera sprzed 70 lat". Myślisz, że taki artykuł mógłby się ukazać w Izraelu? Opisać postęp technologiczny, osiągnięcia medyczne itp. Taki artykuł byłby zapewne rzeczowy, z przykładami i zgodny z prawdą, o której piszesz. Skandal byłby ogromny, a konsekwencje jeszcze większe.

Ja podejmuję decyzje każdego dnia i ponoszę ich skutki oraz ludzie,którzy są obok mnie także i na odwrót-ja ponoszę skutki decyzji innych ludzi.Tak samo Żydzi,chcąc czy nie chcąc ponoszą skutki decyzji Hitlera.To są suche fakty historyczne i tyle.W czym tu problem? Po co takie alergiczne reakcje?Masz problem ze zrozumieniem prostego tekstu wraz z jego kontekstem?Jak powinien być napisany ten artykuł o tej zmianie granic,żeby Cię zadowolił?

F
Filip
28 lutego, 16:23, Gość:

tekst pochwalajacy rzady ludobójcy stalina

Pan redaktor to idota...to może Hitlerowi zawdzieczamy

eksperymenty w obozach koncentracyjnych

jesli redaktor w ogole przyjmie że "istniały"

nowiny to zero

28 lutego, 20:38, Obserwator:

Kolego,nie rozumiesz tematu.W artykule nie jest o pochwale Stalina,tylko o fakcie historycznym,jakim była korekta granic.

28 lutego, 21:49, Filip:

O czym jest artykuł to widać, nie musisz nikomu tłumaczyć. A jaki jest jego przekaz też widać.

28 lutego, 22:20, Obserwator:

Dzięki Stalinowi mamy zaporę w Solinie,piękne góry i zabytkowe cerkwie.Ale nikt go w tym artykule nie chwali,że był zbrodniarzem.Nikogo podczas tej wymiany nie zamordował.Ludzie tylko musieli się przenosić.Ta wymiana miała miejsce w pewnej rzeczywistości historycznej pod rządami zbrodniarza Stalina.

28 lutego, 22:57, Filip:

Widzę, że nic nie rozumiesz. Albo rozumiesz, ale masz takie przekonania. Tym chyba gorzej.

1 marca, 5:58, Obserwator:

Ja wiem swoje,Ty wiesz swoje.I tym się różnimy.Świat jest taki różnorodny.Ważne,by za dużo nie odbiegać od normy.

1 marca, 6:47, Filip:

Tak, różnimy się. Ja tkwię przy prawdzie, a nie przy normie i różnorodności. Stąd różnica w ocenie.

1 marca, 7:09, Obserwator:

Chodziło mi o normę w ocenie historycznej.Każdy może pojmować trochę inaczej dane rzeczy.Ale nie ma w tejście żadnej pochwały rządów Stalina.Jest fakt wymiany terytoriów pod naciskiem Stalina.Jacy redaktorzy pracują w Nowinach to wiem,bo czasem artykuły sprawiają wrażenie pisanych w pośpiechu na kolanie,ale ten artykuł jest rzetelny,rzeczowy i zgodny z prawdą.

"Zobacz, czego nie mielibyśmy dziś, gdyby nie decyzja Hitlera sprzed 70 lat". Myślisz, że taki artykuł mógłby się ukazać w Izraelu? Opisać postęp technologiczny, osiągnięcia medyczne itp. Taki artykuł byłby zapewne rzeczowy, z przykładami i zgodny z prawdą, o której piszesz. Skandal byłby ogromny, a konsekwencje jeszcze większe.

O
Obserwator
28 lutego, 16:23, Gość:

tekst pochwalajacy rzady ludobójcy stalina

Pan redaktor to idota...to może Hitlerowi zawdzieczamy

eksperymenty w obozach koncentracyjnych

jesli redaktor w ogole przyjmie że "istniały"

nowiny to zero

28 lutego, 20:38, Obserwator:

Kolego,nie rozumiesz tematu.W artykule nie jest o pochwale Stalina,tylko o fakcie historycznym,jakim była korekta granic.

28 lutego, 21:49, Filip:

O czym jest artykuł to widać, nie musisz nikomu tłumaczyć. A jaki jest jego przekaz też widać.

28 lutego, 22:20, Obserwator:

Dzięki Stalinowi mamy zaporę w Solinie,piękne góry i zabytkowe cerkwie.Ale nikt go w tym artykule nie chwali,że był zbrodniarzem.Nikogo podczas tej wymiany nie zamordował.Ludzie tylko musieli się przenosić.Ta wymiana miała miejsce w pewnej rzeczywistości historycznej pod rządami zbrodniarza Stalina.

28 lutego, 22:57, Filip:

Widzę, że nic nie rozumiesz. Albo rozumiesz, ale masz takie przekonania. Tym chyba gorzej.

1 marca, 5:58, Obserwator:

Ja wiem swoje,Ty wiesz swoje.I tym się różnimy.Świat jest taki różnorodny.Ważne,by za dużo nie odbiegać od normy.

1 marca, 6:47, Filip:

Tak, różnimy się. Ja tkwię przy prawdzie, a nie przy normie i różnorodności. Stąd różnica w ocenie.

Chodziło mi o normę w ocenie historycznej.Każdy może pojmować trochę inaczej dane rzeczy.Ale nie ma w tejście żadnej pochwały rządów Stalina.Jest fakt wymiany terytoriów pod naciskiem Stalina.Jacy redaktorzy pracują w Nowinach to wiem,bo czasem artykuły sprawiają wrażenie pisanych w pośpiechu na kolanie,ale ten artykuł jest rzetelny,rzeczowy i zgodny z prawdą.

F
Filip
28 lutego, 16:23, Gość:

tekst pochwalajacy rzady ludobójcy stalina

Pan redaktor to idota...to może Hitlerowi zawdzieczamy

eksperymenty w obozach koncentracyjnych

jesli redaktor w ogole przyjmie że "istniały"

nowiny to zero

28 lutego, 20:38, Obserwator:

Kolego,nie rozumiesz tematu.W artykule nie jest o pochwale Stalina,tylko o fakcie historycznym,jakim była korekta granic.

28 lutego, 21:49, Filip:

O czym jest artykuł to widać, nie musisz nikomu tłumaczyć. A jaki jest jego przekaz też widać.

28 lutego, 22:20, Obserwator:

Dzięki Stalinowi mamy zaporę w Solinie,piękne góry i zabytkowe cerkwie.Ale nikt go w tym artykule nie chwali,że był zbrodniarzem.Nikogo podczas tej wymiany nie zamordował.Ludzie tylko musieli się przenosić.Ta wymiana miała miejsce w pewnej rzeczywistości historycznej pod rządami zbrodniarza Stalina.

28 lutego, 22:57, Filip:

Widzę, że nic nie rozumiesz. Albo rozumiesz, ale masz takie przekonania. Tym chyba gorzej.

1 marca, 5:58, Obserwator:

Ja wiem swoje,Ty wiesz swoje.I tym się różnimy.Świat jest taki różnorodny.Ważne,by za dużo nie odbiegać od normy.

Tak, różnimy się. Ja tkwię przy prawdzie, a nie przy normie i różnorodności. Stąd różnica w ocenie.

O
Obserwator
28 lutego, 16:23, Gość:

tekst pochwalajacy rzady ludobójcy stalina

Pan redaktor to idota...to może Hitlerowi zawdzieczamy

eksperymenty w obozach koncentracyjnych

jesli redaktor w ogole przyjmie że "istniały"

nowiny to zero

28 lutego, 20:38, Obserwator:

Kolego,nie rozumiesz tematu.W artykule nie jest o pochwale Stalina,tylko o fakcie historycznym,jakim była korekta granic.

28 lutego, 21:49, Filip:

O czym jest artykuł to widać, nie musisz nikomu tłumaczyć. A jaki jest jego przekaz też widać.

28 lutego, 22:20, Obserwator:

Dzięki Stalinowi mamy zaporę w Solinie,piękne góry i zabytkowe cerkwie.Ale nikt go w tym artykule nie chwali,że był zbrodniarzem.Nikogo podczas tej wymiany nie zamordował.Ludzie tylko musieli się przenosić.Ta wymiana miała miejsce w pewnej rzeczywistości historycznej pod rządami zbrodniarza Stalina.

28 lutego, 22:57, Filip:

Widzę, że nic nie rozumiesz. Albo rozumiesz, ale masz takie przekonania. Tym chyba gorzej.

Ja wiem swoje,Ty wiesz swoje.I tym się różnimy.Świat jest taki różnorodny.Ważne,by za dużo nie odbiegać od normy.

F
Filip
28 lutego, 16:23, Gość:

tekst pochwalajacy rzady ludobójcy stalina

Pan redaktor to idota...to może Hitlerowi zawdzieczamy

eksperymenty w obozach koncentracyjnych

jesli redaktor w ogole przyjmie że "istniały"

nowiny to zero

28 lutego, 20:38, Obserwator:

Kolego,nie rozumiesz tematu.W artykule nie jest o pochwale Stalina,tylko o fakcie historycznym,jakim była korekta granic.

28 lutego, 21:49, Filip:

O czym jest artykuł to widać, nie musisz nikomu tłumaczyć. A jaki jest jego przekaz też widać.

28 lutego, 22:20, Obserwator:

Dzięki Stalinowi mamy zaporę w Solinie,piękne góry i zabytkowe cerkwie.Ale nikt go w tym artykule nie chwali,że był zbrodniarzem.Nikogo podczas tej wymiany nie zamordował.Ludzie tylko musieli się przenosić.Ta wymiana miała miejsce w pewnej rzeczywistości historycznej pod rządami zbrodniarza Stalina.

Widzę, że nic nie rozumiesz. Albo rozumiesz, ale masz takie przekonania. Tym chyba gorzej.

O
Obserwator
28 lutego, 16:23, Gość:

tekst pochwalajacy rzady ludobójcy stalina

Pan redaktor to idota...to może Hitlerowi zawdzieczamy

eksperymenty w obozach koncentracyjnych

jesli redaktor w ogole przyjmie że "istniały"

nowiny to zero

28 lutego, 20:38, Obserwator:

Kolego,nie rozumiesz tematu.W artykule nie jest o pochwale Stalina,tylko o fakcie historycznym,jakim była korekta granic.

28 lutego, 21:49, Filip:

O czym jest artykuł to widać, nie musisz nikomu tłumaczyć. A jaki jest jego przekaz też widać.

Dzięki Stalinowi mamy zaporę w Solinie,piękne góry i zabytkowe cerkwie.Ale nikt go w tym artykule nie chwali,że był zbrodniarzem.Nikogo podczas tej wymiany nie zamordował.Ludzie tylko musieli się przenosić.Ta wymiana miała miejsce w pewnej rzeczywistości historycznej pod rządami zbrodniarza Stalina.

F
Filip
28 lutego, 16:23, Gość:

tekst pochwalajacy rzady ludobójcy stalina

Pan redaktor to idota...to może Hitlerowi zawdzieczamy

eksperymenty w obozach koncentracyjnych

jesli redaktor w ogole przyjmie że "istniały"

nowiny to zero

28 lutego, 20:38, Obserwator:

Kolego,nie rozumiesz tematu.W artykule nie jest o pochwale Stalina,tylko o fakcie historycznym,jakim była korekta granic.

O czym jest artykuł to widać, nie musisz nikomu tłumaczyć. A jaki jest jego przekaz też widać.

F
Filip
27 lutego, 8:53, Obserwator:

Planowana była jeszcze jedna wymiana.Polska chciała mieć w swoich granicach całą linię kolejową z Sanoka do Przemyśla.Obecnie ok.20 km przebiega przez Ukrainę,wówczas ZSRR.Śmierć Stalina przerwała ten proces.A szkoda,bo to piękna trasa.

27 lutego, 12:48, Filip:

Polska po wojnie była radziecką kolonią. Polacy nie mieli prawa głosu i jak ktoś miał inne zdanie od wujka Stalina lądował w dołku z wapnem lub w piwnicach rzeszowskiego zamku gdzie kilku sympatycznych ubeków naprostowywało mu horyzonty władzy ludowej. Władzę w Polsce sprawował Stalin przez swoich ludzi. I on i tylko on rzadził i ustalał co chciał. Ten artykuł to fantastyka naukowa.

27 lutego, 15:00, Obserwator:

Z tym robieniem co chciał to jest przesada.Polacy,Wschodni Niemcy,Czechosłowacy,Rumunii,Jugosłowianie,Węgrzy,Albańczycy i Bułgarzy mieli swoje odrębne państwa,a nie byli sowieckimi republikami i mieli większy wpływ na siebie niż Litwini,Łotysze,Estończycy czy Ukraińcy.U nas rządzili Polacy pod większym lub mniejszym wpływem Moskwy,a w republikach ZSRR gubernatorzy,zazwyczaj Rosjanie.Nam grano polski hymn,Ukraińcom czy Litwinom sowiecki.Mieliśmy swoje państwo dzięki działaniom Zachodu,w innym wypadku bylibyśmy republiką radziecką.

27 lutego, 15:23, Filip:

Pozwolę się z tym nie zgodzić. Polacy nie mieli żadnego wpływu na rządzenie i urządzenie własnej Ojczyzny. Byli dokładnie republiką sowiecką zarzadzaną z Moskwy. Wszystkie dziedziny życia ustawione wg komunistycznego sowieckiego wzorca. Wymordowanie elity narodu, kradzież dóbr narodowych, drenaż zasobów naturalnych i ludzkich - to udało się Stalinowi doskonale. Pisanie, że się coś zawdzięcza temu bandycie jest straszne, choćby ze względu na pomordowane ofiary jego czerwonego terroru.

27 lutego, 16:53, Obserwator:

Polską rządzili Polacy,ale komuniści.Wzorce były sowieckie,ale mimo wszystko to jednak przechodziło to przez polskie umysły.Gdzieś choćby cząstka tej polskości w tych ludziach była.Jest jednak różnica gdy rządzi polski komunista a rosyjski komunista.

Cząstka polskości? Przechodziło coś przez polskie umysły? Różnica w rządach polskich i radzieckich komunistów? Tak samo tłumaczysz kolaborację z niemieckimi faszystami?

O
Obserwator
28 lutego, 16:23, Gość:

tekst pochwalajacy rzady ludobójcy stalina

Pan redaktor to idota...to może Hitlerowi zawdzieczamy

eksperymenty w obozach koncentracyjnych

jesli redaktor w ogole przyjmie że "istniały"

nowiny to zero

Kolego,nie rozumiesz tematu.W artykule nie jest o pochwale Stalina,tylko o fakcie historycznym,jakim była korekta granic.

G
Gość

tekst pochwalajacy rzady ludobójcy stalina

Pan redaktor to idota...to może Hitlerowi zawdzieczamy

eksperymenty w obozach koncentracyjnych

jesli redaktor w ogole przyjmie że "istniały"

nowiny to zero

O
Obserwator
27 lutego, 8:53, Obserwator:

Planowana była jeszcze jedna wymiana.Polska chciała mieć w swoich granicach całą linię kolejową z Sanoka do Przemyśla.Obecnie ok.20 km przebiega przez Ukrainę,wówczas ZSRR.Śmierć Stalina przerwała ten proces.A szkoda,bo to piękna trasa.

27 lutego, 12:48, Filip:

Polska po wojnie była radziecką kolonią. Polacy nie mieli prawa głosu i jak ktoś miał inne zdanie od wujka Stalina lądował w dołku z wapnem lub w piwnicach rzeszowskiego zamku gdzie kilku sympatycznych ubeków naprostowywało mu horyzonty władzy ludowej. Władzę w Polsce sprawował Stalin przez swoich ludzi. I on i tylko on rzadził i ustalał co chciał. Ten artykuł to fantastyka naukowa.

27 lutego, 15:00, Obserwator:

Z tym robieniem co chciał to jest przesada.Polacy,Wschodni Niemcy,Czechosłowacy,Rumunii,Jugosłowianie,Węgrzy,Albańczycy i Bułgarzy mieli swoje odrębne państwa,a nie byli sowieckimi republikami i mieli większy wpływ na siebie niż Litwini,Łotysze,Estończycy czy Ukraińcy.U nas rządzili Polacy pod większym lub mniejszym wpływem Moskwy,a w republikach ZSRR gubernatorzy,zazwyczaj Rosjanie.Nam grano polski hymn,Ukraińcom czy Litwinom sowiecki.Mieliśmy swoje państwo dzięki działaniom Zachodu,w innym wypadku bylibyśmy republiką radziecką.

27 lutego, 15:23, Filip:

Pozwolę się z tym nie zgodzić. Polacy nie mieli żadnego wpływu na rządzenie i urządzenie własnej Ojczyzny. Byli dokładnie republiką sowiecką zarzadzaną z Moskwy. Wszystkie dziedziny życia ustawione wg komunistycznego sowieckiego wzorca. Wymordowanie elity narodu, kradzież dóbr narodowych, drenaż zasobów naturalnych i ludzkich - to udało się Stalinowi doskonale. Pisanie, że się coś zawdzięcza temu bandycie jest straszne, choćby ze względu na pomordowane ofiary jego czerwonego terroru.

Polską rządzili Polacy,ale komuniści.Wzorce były sowieckie,ale mimo wszystko to jednak przechodziło to przez polskie umysły.Gdzieś choćby cząstka tej polskości w tych ludziach była.Jest jednak różnica gdy rządzi polski komunista a rosyjski komunista.

F
Filip
27 lutego, 8:53, Obserwator:

Planowana była jeszcze jedna wymiana.Polska chciała mieć w swoich granicach całą linię kolejową z Sanoka do Przemyśla.Obecnie ok.20 km przebiega przez Ukrainę,wówczas ZSRR.Śmierć Stalina przerwała ten proces.A szkoda,bo to piękna trasa.

27 lutego, 12:48, Filip:

Polska po wojnie była radziecką kolonią. Polacy nie mieli prawa głosu i jak ktoś miał inne zdanie od wujka Stalina lądował w dołku z wapnem lub w piwnicach rzeszowskiego zamku gdzie kilku sympatycznych ubeków naprostowywało mu horyzonty władzy ludowej. Władzę w Polsce sprawował Stalin przez swoich ludzi. I on i tylko on rzadził i ustalał co chciał. Ten artykuł to fantastyka naukowa.

27 lutego, 15:00, Obserwator:

Z tym robieniem co chciał to jest przesada.Polacy,Wschodni Niemcy,Czechosłowacy,Rumunii,Jugosłowianie,Węgrzy,Albańczycy i Bułgarzy mieli swoje odrębne państwa,a nie byli sowieckimi republikami i mieli większy wpływ na siebie niż Litwini,Łotysze,Estończycy czy Ukraińcy.U nas rządzili Polacy pod większym lub mniejszym wpływem Moskwy,a w republikach ZSRR gubernatorzy,zazwyczaj Rosjanie.Nam grano polski hymn,Ukraińcom czy Litwinom sowiecki.Mieliśmy swoje państwo dzięki działaniom Zachodu,w innym wypadku bylibyśmy republiką radziecką.

Pozwolę się z tym nie zgodzić. Polacy nie mieli żadnego wpływu na rządzenie i urządzenie własnej Ojczyzny. Byli dokładnie republiką sowiecką zarzadzaną z Moskwy. Wszystkie dziedziny życia ustawione wg komunistycznego sowieckiego wzorca. Wymordowanie elity narodu, kradzież dóbr narodowych, drenaż zasobów naturalnych i ludzkich - to udało się Stalinowi doskonale. Pisanie, że się coś zawdzięcza temu bandycie jest straszne, choćby ze względu na pomordowane ofiary jego czerwonego terroru.

Dodaj ogłoszenie