Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zobacz, jak długo nowe autostrady będą bezpłatne

[email protected]
Rządowe plany przewidują, że tegoroczne wpływy z e-myta wyniosą 1,13 mld zł. Tymczasem wydatki na budowę i zarządzanie systemem sięgną 1,1 mld zł. Fot. B. Gubernat.
Rządowe plany przewidują, że tegoroczne wpływy z e-myta wyniosą 1,13 mld zł. Tymczasem wydatki na budowę i zarządzanie systemem sięgną 1,1 mld zł. Fot. B. Gubernat.
Planowane poszerzenie e-myta obejmie drogi już istniejące. Tymczasem do czerwca, jak wynika z informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ma powstać około 386 km nowych autostrad.

Chodzi m.in. o 75 km autostrady A1 z Kowala do Strykowa, 42 km fragment autostrady A2 miedzy Łodzią a Warszawą, czy 180 km fragment trasy A4 z Wierzchosławic do Korczowej. Jak informuje Rzeczpospolita, nie wiadomo, kiedy na nich zacznie obowiązywać elektroniczny system poboru opłat.

Rozszerzenie elektronicznego systemu opłat

_
- Pierwsze rozszerzenie elektronicznego systemu poboru opłat zostało zaplanowane na 1 lipca 2012 roku
_– mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Obejmie ono około 20 km drogi S7 z Elbląga do Pasłęka, liczący około 150 km fragment drogi krajowej nr 91 równoległej do płatnej autostrady A1 budowanej i zarządzanej przez Gdańsk Transport Company i około 170 km trasy 92 z Łowicza do Wrześni. Tym odcinkiem zarządza państwo i Autostrada Wielkopolska (Konin- Września).

 

Uciekną z dróg z płatnych?

 

Na ucieczce kierowców z płatnych autostrad zarządzanych przez koncesjonariuszy na drogi publiczne tracą zarówno zarządcy tras jak i skarb państwa. Po wprowadzeniu myta na płatnych autostradach ruch spadł nawet o 30 procent – informuje Rzeczpospolita.

O ile opłaty pobierane od kierowców za korzystanie z większości trasy A2 trafiają do Autostrady Wielkopolskiej, o tyle za przejazd A1 wpływają do Krajowego Funduszu Drogowego, czyli Skarbu Państwa.

E-myto miało ruszyć z początkiem nowego roku

Objęcie e-mytem tych tras miało nastąpić z początkiem 2012 roku. Tak się jednak nie stało. Trudno znaleźć wyjaśnienie skąd takie opóźnienie i narażenie się na utratę kolejnych przychodów z korzystania z tras. _- Jedynym racjonalnym wytłumaczeniem wydaje się być to, że wykonawca, który kończy pierwszy etap inwestycji poprosił o przedłużenie terminu _– ocenia Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. Tym bardziej, że plany rozszerzenia nie obejmują nowych [

autostrad

](http://www.strefabiznesu.nowiny24.pl/artykul/podkarpackie-czy-autostrada-powstanie-w-terminie-39794.html), których budowa ma się zakończyć do lipca 2012 roku.

Jak wyjaśnia resort transportu aktualnie budowane odcinki autostrad zostaną objęte opłatą elektroniczną po zakończeniu budowy i dostosowaniu ich do poboru takiej opłaty.

Wpływy i wydatki


Rządowe plany przewidują, że tegoroczne wpływy z e-myta wyniosą 1,13 mld zł. Tymczasem wydatki na budowę i zarządzanie systemem sięgną 1,1 mld zł.
_– Niewykluczone, że w związku z tym, że nowo oddawane drogi nie będą od razu płatne, te plany trzeba będzie zweryfikować _– ocenia Furgalski.

Z początkiem 2012 roku zgodnie z rządowymi zapowiedziami, z elektronicznego systemu poboru opłat na zasadzie dobrowolności mieli korzystać kierowcy samochodów osobowych, informuje Rzeczpospolita. – _To nie był obligatoryjny termin. Prace nad możliwością korzystania z e-myta przez kierowców pojazdów osobowych trwają _– mówi Dorota Prochorowicz.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24