Chodzi m.in. o 75 km autostrady A1 z Kowala do Strykowa, 42 km fragment autostrady A2 miedzy Łodzią a Warszawą, czy 180 km fragment trasy A4 z Wierzchosławic do Korczowej. Jak informuje Rzeczpospolita, nie wiadomo, kiedy na nich zacznie obowiązywać elektroniczny system poboru opłat.
Rozszerzenie elektronicznego systemu opłat
_
- Pierwsze rozszerzenie elektronicznego systemu poboru opłat zostało zaplanowane na 1 lipca 2012 roku _– mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
Obejmie ono około 20 km drogi S7 z Elbląga do Pasłęka, liczący około 150 km fragment drogi krajowej nr 91 równoległej do płatnej autostrady A1 budowanej i zarządzanej przez Gdańsk Transport Company i około 170 km trasy 92 z Łowicza do Wrześni. Tym odcinkiem zarządza państwo i Autostrada Wielkopolska (Konin- Września).
Uciekną z dróg z płatnych?
Na ucieczce kierowców z płatnych autostrad zarządzanych przez koncesjonariuszy na drogi publiczne tracą zarówno zarządcy tras jak i skarb państwa. Po wprowadzeniu myta na płatnych autostradach ruch spadł nawet o 30 procent – informuje Rzeczpospolita.
O ile opłaty pobierane od kierowców za korzystanie z większości trasy A2 trafiają do Autostrady Wielkopolskiej, o tyle za przejazd A1 wpływają do Krajowego Funduszu Drogowego, czyli Skarbu Państwa.
E-myto miało ruszyć z początkiem nowego roku
Objęcie e-mytem tych tras miało nastąpić z początkiem 2012 roku. Tak się jednak nie stało. Trudno znaleźć wyjaśnienie skąd takie opóźnienie i narażenie się na utratę kolejnych przychodów z korzystania z tras. _- Jedynym racjonalnym wytłumaczeniem wydaje się być to, że wykonawca, który kończy pierwszy etap inwestycji poprosił o przedłużenie terminu _– ocenia Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. Tym bardziej, że plany rozszerzenia nie obejmują nowych [
autostrad](http://www.strefabiznesu.nowiny24.pl/artykul/podkarpackie-czy-autostrada-powstanie-w-terminie-39794.html), których budowa ma się zakończyć do lipca 2012 roku.
Jak wyjaśnia resort transportu aktualnie budowane odcinki autostrad zostaną objęte opłatą elektroniczną po zakończeniu budowy i dostosowaniu ich do poboru takiej opłaty.
Wpływy i wydatki
Rządowe plany przewidują, że tegoroczne wpływy z e-myta wyniosą 1,13 mld zł. Tymczasem wydatki na budowę i zarządzanie systemem sięgną 1,1 mld zł._– Niewykluczone, że w związku z tym, że nowo oddawane drogi nie będą od razu płatne, te plany trzeba będzie zweryfikować _– ocenia Furgalski.
Z początkiem 2012 roku zgodnie z rządowymi zapowiedziami, z elektronicznego systemu poboru opłat na zasadzie dobrowolności mieli korzystać kierowcy samochodów osobowych, informuje Rzeczpospolita. – _To nie był obligatoryjny termin. Prace nad możliwością korzystania z e-myta przez kierowców pojazdów osobowych trwają _– mówi Dorota Prochorowicz.
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Szpak pokazał swojego towarzysza. Połączyła ich miłość od pierwszego wejrzenia
- Tomaszewska i Sikora spacerują z wózkiem. Wydało się, co ich łączy! [ZDJĘCIA]
- Urbańska obnaża się przed młodzieżą w sieci. Nie jesteście na to gotowi [ZDJĘCIA]
- Była naszą olimpijską królową. Dziś Otylię Jędrzejczak trudno rozpoznać [ZDJĘCIA]