Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zobacz, jak wybrać skuteczny sposób złożenia reklamacji

[email protected] Fot. sxc.hu
Gdy kupujesz w sklepie internetowym koniecznie przeczytaj regulamin i dokładnie zapoznaj się z warunkami kupna i dostawy towaru - radzi Artur Kondrat, miejski rzecznik praw konsumenta w Rzeszowie.

- Jeśli kupujesz za granicą najpierw upewnij się, w jakiej walucie podana jest cena, a także ile wynosi koszt zakupu z dostarczeniem do domu.

- Ustal od razu sposób zapłaty: gotówką, przelewem czy kartą. Pamiętaj, że dla ciebie najbezpieczniejszy jest sposób „za pobraniem”, czyli po otrzymaniu przesyłki.

- Wiedz, że możesz reklamować towar niezgodny z umową.**Tak samo jak klienci robiący zakupy w tradycyjny sposób. Jeśli towar nie ma wad, możesz z niego zrezygnować w terminie 10 dni od daty otrzymania towaru. Jednak zasada ta nie dotyczy niektórych towarów. **Przykładowo - nie można zrezygnować z kaset wideo czy produktów ulęgających szybkiemu zepsuciu.

Pamiętaj, że...

- Możliwość odstąpienia od umowy przez konsumenta w przypadku zakupu przez Internet dotyczy wyłącznie transakcji, w której po jednej stronie mamy do czynienia z przedsiębiorcą, a po drugiej z konsumentem. Jeżeli zatem kupujemy jakiś towar od innej osoby fizycznej nie ma możliwości jednostronnego odstąpienia od umowy, gdyż zawarliśmy ją z drugim konsumentem.

W przypadku, gdy towar kupiliśmy przez Internet od przedsiębiorcy możemy go zwrócić z tej tylko przyczyny, że przestał nam się podobać, przepisy nie wymagają od nas uzasadniania takiej decyzji. Odstąpienie od umowy powinno być sporządzone i wysłane pocztą w terminie 10 dni od dnia wydania rzeczy – w przypadku zakupu towaru, w przypadku umów dotyczących świadczenia usług w terminie 10 dni od dnia zawarcia umowy - zaznacza A. Kondrat.

W tradycyjnym sklepie

Jeśli towar okazał się wadliwy możesz złożyć reklamację. Przed wyborem sposobu reklamacji zastanów się, co będzie korzystniejsze: skorzystanie z gwarancji czy tzw. niezdgodności towaru z umową - radzi A. Kondrad.

- Wybór sposobu reklamacji jest bardzo istotny. Jeśli zamierzasz reklamować drogi samochód, na który udzielono 5-letniej gwarancji, wówczas wybór drugiej opcji, czyli niezgodności towaru z umową nie będzie dla ciebie korzystny. W tym przypadku prawo reklamacji przysługuje ci jedynie przez 2 lata.

Gdy nabyłeś odkurzacz, na który udzielono rocznej gwarancji, to lepiej skorzystaj z trwającej 2 lata odpowiedzialności sprzedawcy.

Posiadając gwarancje, nie tracisz uprawnień wynikających z tzw. niezgodności towaru z umową. Możesz skorzystać z jednej lub drugiej formy w zależności od tego, co ci się bardziej opłaca.

Pojęcie niezgodności towaru z umową jest szersze od wcześniejszej rękojmii i dotyczy nie tylko wad towaru, lecz również innych cech określonych w umowie. Przykładowo - niezgodności z opisem.

Korzystając z tej formy reklamacji możemy żądać: naprawy towary, wymiany na nowy, a jeśli to niemożliwe zwroty pieniędzy lub obniżenia ceny towaru.

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24