Zobacz jak wygląda pociąg po kontroli celników szukających przemycanych papierosów i alkoholu

Ewa Wawro
FOT. MAREK DYBAŚ
Tego się nie da opisać, to trzeba zobaczyć! - denerwują się kolejarze z Jasła. Po kontroli celnej wagony są zdewastowane. A Przewozy Regionalne rozkładają ręce.

Pociąg Chyrów - Jasło po kontroli celników

Po burzy w mediach i akcjach protestacyjnych kolejarzy i samorządowców Przewozy Regionalne uruchomiły dwa pociągi na trasie Chyrów (Ukraina) - Jasło.

Międzynarodowe pociągi jeżdżą w godzinach kompletnie niedostosowanych do ludzi pracujących czy uczniów, a to tego są zazwyczaj mocno spóźnione. Dlaczego? Bo celnicy "trzepią", a złośliwi mówią, że te pociągi po to właśnie są.

- Chwała im za to, ale to, co robią z wagonami, to nie da się opisać, trzeba zobaczyć, jak wyglądają po każdej kontroli - denerwuje się kolejarz z Jasła. - Co z tego, że u nas na dworcu sprząta się go i próbuje jakość naprawić, skoro na drugi dzień jest jeszcze gorzej - dodaje poirytowany.

Widok szokuje: porozrywane siedzenia, podarta tapicerka, "wyprute" na wierzch gąbki, wyrwane osłony na grzejniki, poodrywane listwy, okładziny na ścianach, ze świetlówek na suficie zwisają kable ... zdewastowane wszystko co się da.

Początek nie tu

- Kontrola prowadzona przez funkcjonariuszy celnych w pociągach polega między innymi na otwieraniu tych przestrzeni składu, w których ukryte są towary, najczęściej papierosy - mówi Małgorzata Eisenberger, rzecznik prasowy Izby Celnej w Przemyślu. - Ale czynności funkcjonariuszy są wtórne, bowiem otwierają oni te miejsca, w których ktoś wcześniej ukrył towar, a więc musiał naruszyć w tym celu konstrukcję. Mówiąc o zniszczeniach należałby najpierw sprawdzić stan techniczny składu zanim weszli funkcjonariusze celni - podkreśla pani rzecznik.

Na potwierdzenie swoich słów pani rzecznik odsyła nas do kierownika Oddziału Celnego w Krościenku, który 1,5 roku temu, obawiając się podobnych zarzutów w stosunku do celników, ukrytą kamerą nagrał film, będący dowodem na to, że dewastacja wagonów to sprawka przemytników.

Co na to właściciel?

- Za każdym razem nasi pracownicy sporządzają raporty szkód, a przy okazji spotkań z pracownikami celnymi staramy się zainteresować ich problemem - mówi Piotr Olszewski, rzecznik prasowy Przewozów Regionalnych. - Celnicy z jednej strony wykonują swoje obowiązki, a z drugiej naruszają nasz tabor. Możemy tylko szukać sposobów na to, jak zminimalizować szkody.

- Czynności funkcjonariuszy celnych podlegają ubezpieczeniu i w razie wystąpienia faktycznej szkody, wyrządzonej bezsprzecznie przez funkcjonariusza, strona pokrzywdzona może wnosić odszkodowanie - ripostuje Eisenberger.

Wideo

Komentarze 40

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
maszynista

Kolej ma jeszcze stare wagony pasazerskie jakie chodzily po wyzwoleniu. Byly to wagony towarowe przerobione na osobowe. Siedzenia byly drewniane. Sciany byly z pojedynczych desek i dwa wejscia/wyjscia od strony zderzakow. Sudit z pojedynczych desek obitych blacha. Podloga z pojedynczych desek.
Nie mozna nic schowac bo NIE MA GDZIE !!
I bedzie koniec klopotu !!

N
NIE WOLNO RONO PIĆ KEFIRU

celnicy powinni płacić za remont I TO 50% Z PENSJI

q
qwer

Pani rzecznik zmieniła by zdanie gdyby zobaczyła jednego z panów należącego do szacownego grona funkcjonariuszy " Służby Celnej", wyciągającego metalowy stojacy przy torach na przejściu ZNAK, ktorym przepychał KIBELEK w jednym z WAGONÓW, szukając papierosów. Czy w taki sposób zachowuje się wykształcony i kulturalny człowiek reprezentujący RZECZPOSPOLITĄ POLSKĘ?

q
qwer
W dniu 09.02.2010 o 18:50, sadfasdfsdfasdfasdf napisał:

A czemu pociąg musi przekraczać granicę. Niech pojedzie do granicy, tam cło na piechotkę a drugi dalej niech zawiezie i spokój.

r
rafi

Ja osobiście już przywykłem do takiego stanu pociągu "międzynarodowego" do Chyrowa. Moim zdaniem jest to zamknięte kółko. Przemytnicy chowają, a celnicy szukają i tak bez końca jest i będzie!

a
antyprzemytnik

Pociąg w takim stanie jeździ już ładnych parę lat. Nikomu to jak do tej pory to jakoś nie przeszkadzało. Ciekawe co się stało, że dyrekcja kolei nagle się obudziła i zawrzała świętym oburzeniem na celników, którzy rozkręcają i tak już zdemolowany pociąg. Czyżby jednak przeszkadzało jej ostatnie nie zlikwidowane połączenie kolejowe w naszym regionie?. Jego likwidację zwalić na porąbanych celników i po problemie. Plan zaiste piękny.
Wszyscy się dziwią a przecież doskonale wiadomo w jakim celu ten pociąg jeździ. "Turyści",
jeżdżą tylko po to by ukrywać papierosy. Celnicy wykonują tylko zadania do których są powołani. Zatrzymują przemyt. Zresztą nikt jakoś nie wspomina , że oprócz naszych celników poszukują papierosów jeszcze służby ukraińskie. Oni wcale się nie bawią w przywrócenie wagonu do pierwotnego stanu. Reasumując.Albo zmienić wagony na towarowe(same dechy) komfort ten sam:)) albo zlikwidować ten niby turystyczny pociąg i kłopot z głowy.

S
SP45-116

Po pierwsze niech wróci karton fajek na głowę, lub tak jak jest w Niemczech 4 i problemu nie ma. Po drugie zestawić skład z autobusu szynowego, bo jest tam monitoring. Ewentualnie pociąg puścić tylko z Krościenka do Strażawy i po problemie. A po trzecie powinna być możliwość legalizacji długu celnego za nadlimitowe ilości towaru. Prawnie po zgłoszeniu należy wtedy zapłacić cło i VAT, ale jak to jest to się niech mądrzejszy wypowie. Ja się uczyłem, że zapłacić dług celny należy w ciągu 7 dni od rejestracji. No i byłby spokój , a zyski dla Skarbu państwa pewnie też niemałe.

P
PP
W dniu 09.02.2010 o 18:50, sadfasdfsdfasdfasdf napisał:

A czemu pociąg musi przekraczać granicę. Niech pojedzie do granicy, tam cło na piechotkę a drugi dalej niech zawiezie i spokój.



MUSI - BO TO JEDYNY SPOSÓB ABY POJECHAĆ NA UKRAINE ROWEREM, A JEST WARTO.
p
pp
W dniu 09.02.2010 o 20:01, Czytelnik2 napisał:

Może lepiej te pociągi zlikwidować? Po co celnicy mają niszczyć - przecież pociągi są dotowane przez podatników? A celnicy nie będą mieć roboty...



Jakby były dotowane to by tak nie wyglądały
Ś
ŚLĄZAK
W dniu 10.02.2010 o 14:00, ~czarny~ napisał:

A gdzie nagrali ten film? Chyba nie na przejściu...Niech ludzie się wypowiedzą jak ordynarni są celnicy podczas odprawy

~czarny~

A gdzie nagrali ten film? Chyba nie na przejściu...

s
sic
W dniu 10.02.2010 o 11:29, HENRYK napisał:

WIDAĆ CHAMIE JAK CIĘ MATKA WYCHOWAŁA LECZ JEDNAK PISZESZ NIE NA TEMAT NIESTETY JADĘ RAZ NA JAKIŚ CZAS W INTERESACH A NIGDY NIC NIE PRZEWOŻĘ I PANOWIE NIC NIE ZNACHODZĄ. A CO DO KULTURY TO ODPRAWA PO UKRAIŃSKIEJ STRONIE JEST O NIEBO LEPSZA NIŻ W POLSCE. A CO DO SMAROWANIA CHYB COŚ MUSISZ WOZIĆ SKORO PŁACISZ



To Pan pisze od rzeczy i zaczął obrażać w poprzednim poście. Gratuluję wygrania orderu uśmiechu za infantylne sprowokowanie się A z UA wożę powietrze
Nie drążę tego tematu bo nie o tym to forum.
p
postronny
W dniu 10.02.2010 o 08:01, Gość napisał:

jak jesteś taki znawca KK to się zapoznaj i z innymi kodeksami i przepisami dot. pełnienia służby i uprawnień celników, a dowiesz się, że mają do tego pełne prawo.


Jeżeli mają az takie wielkie prawo to najlepiej spalić wagony z przemytem i szybciej i efektowniej.
H
HENRYK
W dniu 10.02.2010 o 11:10, sic napisał:

Pewnie sam jesteś ślepy,garbaty i niedorobiony a duża czcionka to chyba przejaw kompleksu że masz małego.Dlaczego nie napiszesz jak cie traktują na Ukrainie, no chyba że dobrze smarujesz za "sprawną obsługe" na UA. A moze złosc że coś kiedys znalezli prowokuje do pisania takich komentarzy? Ja tez jezdze i widze ze celnicy moze i opieszali ale po stronie PL jest o niebo lepiej niz u tych gieroji "za granicą".

WIDAĆ CHAMIE JAK CIĘ MATKA WYCHOWAŁA LECZ JEDNAK PISZESZ NIE NA TEMAT NIESTETY JADĘ RAZ NA JAKIŚ CZAS W INTERESACH A NIGDY NIC NIE PRZEWOŻĘ I PANOWIE NIC NIE ZNACHODZĄ. A CO DO KULTURY TO ODPRAWA PO UKRAIŃSKIEJ STRONIE JEST O NIEBO LEPSZA NIŻ W POLSCE. A CO DO SMAROWANIA CHYB COŚ MUSISZ WOZIĆ SKORO PŁACISZ
s
sic
W dniu 10.02.2010 o 10:54, HENRYK napisał:

JEŻELI PRZYJMOWALI BY DO SŁUŻBY CELNEJ WYKSZTAŁCONYCH I KULTURALNYCH PRACOWNIKÓW A NIE NIEDOROBIONYCH ŚLEPYCH I GARBATYCH GÓWNIARZY TO ODPRAWY SKŁADÓW POCIĄGÓW ORAZ SAMOCHODÓW W RP WYGLĄDAŁO BY INACZEJ TAK JAK W KRAJACH CYWILIZOWANYCH. MIAŁEM OKAZJĘ ODCZUĆ TO NA WŁASNEJ SKÓRZE WRACAJĄC SAMOCHODEM Z LWOWA PRZEZ PRZEJŚCIE GRANICZNE W MEDYCE.PO KILKUNASTO GODZINNYM OCZEKIWANIU W KOLEJCE WRESZCIE ŁASKAWA PANI CELNIK ZACZĘŁA ODPRAWĘ PO ROZGRZEBANIU CAŁEGO SAMOCHODU WYSŁAŁA MNIE DO KONTROLI OSOBISTEJ NASTĘPNIE POSZŁA DO SWOJEGO KANTORKA PO OKOŁO 20min WYSZŁA OZNAJMIAJĄC ŻE KOMPUTER WYLOSOWAŁ MÓJ SAMOCHÓD NA JAMĘ.PYTAM SIĘ TĄ PANIĄ CO TO JEST TA JAMA A ONA OPRYSKLIWIE ZACZĘŁA WYKRZYKIWAĆ JAK DO JAKIEGOŚ SMARKACZA ŻE TO KONTROLA SZCZEGÓŁOWA WIĘC POJECHAŁEM WE WSKAZANYM KIERUNKU.W TRAKCIE OCZEKIWANIA DO KONTROLI DOWIEDZIAŁEM SIĘ OD OCZEKUJĄCYCH DO ODPRAWY ŻE TA PANI NAZYWA SIĘ MALOWANKA.WRESZCIE PO TRZECH GODZINACH WYJECHAŁEM Z KONTROLI SZCZEGÓŁOWEJ IPOJECHAŁEM DO DOMU. ORDER UŚMIECHU DLA PANI CELNIK KTÓRA REPREZENTUJE SŁUŻBY CELNE RP WIĘCEJ TAKICH PYSKATYCH PRZEKUPEK DO SŁUŻBY CELNEJ POZDRAWIAM HENRYK.


Pewnie sam jesteś ślepy,garbaty i niedorobiony a duża czcionka to chyba przejaw kompleksu że masz małego.Dlaczego nie napiszesz jak cie traktują na Ukrainie, no chyba że dobrze smarujesz za "sprawną obsługe" na UA. A moze złosc że coś kiedys znalezli prowokuje do pisania takich komentarzy? Ja tez jezdze i widze ze celnicy moze i opieszali ale po stronie PL jest o niebo lepiej niz u tych gieroji "za granicą".
Dodaj ogłoszenie