Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zobacz, jakie nowe samoloty otrzymał Ośrodek Kształcenia Lotniczego PRz

[email protected]
Nowe samoloty w hangarze OKL w Jasionce. Fot. K. Baranowska
Nowe samoloty w hangarze OKL w Jasionce. Fot. K. Baranowska
Politechnika Rzeszowska zakupiła za pieniądze UE pięć nowych samolotów jednosilnikowych i dwa dwusilnikowe. A ostatnio akrobacyjnego Zlina. Wszystko dla Ośrodka Kształcenia Lotniczego PRz.

Do tego dojdzie jeszcze jedna maszyna, która będzie słuzyc do szkolenia kompleksowego studentów.

Pieniądze z programów UE

Politechnika Rzeszowska umiejętnie wykorzystuje środki z programów pomocowych UE. Dotyczy to zwłaszcza [

modernizacji

](http://www.strefabiznesu.nowiny24.pl/artykul/rzeszow-dziesiec-najdrozszych-inwestycji-36895.html) i rozwoju Ośrodka Kształcenia Lotniczego w Jasionce. Dzięki poczynionym inwestycjom, uczelnia kształci obecnie na roku 24 studentów pilotażu i mechaników lotniczych. Dotąd było ich tylko 14.

_- Właśnie kończymy realizację projektu finansowanego ze środków unijnych a zwłaszcza z programu Rozwoju Polski Wschodniej. Unowocześnienie OKL-u kosztowało nas prawie 40 milionów złotych _– wylicza prof. dr hab. Marek Orkisz, prorektor ds. rozwoju PRz. Profesor dodaje, że za te pieniądze uczelnia zakupiła m. in. pięć nowych samolotów jednosilnikowych i dwa dwusilnikowe. A ostatnio akrobacyjnego Zlin. To jeszcze nie wszystko, gdyż dojdzie jeszcze jedna maszyna do szkolenia kompleksowego studentów. Będzie miała chowane podwozie i zmienny skokiem śmigła.

 
Nowoczesne samoloty i pas startowy

Kompleksowo zmodernizowana została baza ośrodka. Obecnie, oprócz pasa trawiastego, OKL posiada również nową, asfaltowo- betonową drogę startową o długości 900 metrów, wraz z drogami kołowania.

Rozbudowany został cały system płyt postojowych dla samolotów oraz dróg dojazdowych i przeciwpożarowych. Zbudowano też drugi hangar dla samolotów oraz obiekt dla symulatorów lotu.

- Lepsze wyposażenie ośrodka, to głównie nowe samoloty. Chodzi o pierwszą od dłuższego czasu tak kompleksową wymianę floty. A właściwie jej uzupełnienie, gdyż dotąd używane maszyny będą służyć nadal do szkolenia studentów. Reaktywujemy nawet najstarszego Kolibra, który wylata jeszcze ze studentami prawie tysiąc godzin. – wylicza dr Jerzy Bakunowicz, dyrektor, OKL.

Zakupione zostały amerykańskie Liberty, małe 2-miejscowe samoloty, charakteryzujące się ekonomicznym zużyciem paliwa i posiadające wszystkie międzynarodowe certyfikaty. Można ich używać do najbardziej zaawansowanych etapów szkolenia, w tym do lotów bez widoczności ziemi, czyli wyłącznie na przyrządy.

Dyrektor Bakunowicz podkreśla, że nowością wśród samolotów jednosilnikowych w ośrodku jest maszyna do szkolenia akrobacyjnego. Bowiem, środowisko lotnicze od dłuższego czasu podnosiło problem, że w procesie szkolenie powinno się oswoić kandydata na pilota z innymi niż normalne położeniami samolotu w powietrzu. Chodzi o sytuacje, kiedy nagle niebo zamieni się z ziemią, albo pilot widzi tylko niebo bądź wyłącznie ziemię. Zdarzają się też przyspieszenia tak nagłe i duże, że pilot na chwilę traci świadomość.

_– By oswoić przyszłego pilota z takimi zmiennymi sytuacjami w powietrzu, zakupiliśmy został samolot akrobacyjny Zlin 242. To maszyna dwumiejscowa, która posiada również zaczep do holowania szybowców _– tłumaczy dyrektor ośrodka. W maju OKL oczekuje dostawy ostatniej już maszyny z serii samolotów jednosilnikowych. Chodzi o maszynę 4-osobową, ze zmiennym skokiem śmigła i chowanym podwoziem. Przepisy międzynarodowe wymagają, aby student przynajmniej 5 godzin polatał na takim statku powietrznym. – Mamy już jeden taki samolot, ale przy zwiększonym naborze studentów, godzin do wylatania będzie znacznie więcej – zaznacza Bakunowicz.

Jeśli chodzi o samoloty wielosilnikowe, dotąd OKL posiadał jedną, starą Mewę, którą otrzymał przed laty od PZL Mielec. Obecnie jest ona wykorzystywana do szkolenia instruktorów. Teraz uczelnia zakupiła egzemplarze samolotów Seneca 5. Dwa z nich wykorzystywane są do szkolenia studentów. Trzeci to samolot naukowo-badawczy, posiadający bogate wyposażenie. Został wyposażony w system dokładnie rejestrujący parametry lotu oraz zachowanie wszystkich przełączników i przyrządów sterowania w kabinie. Zapisuje także wszystkie odgłosy w kabinie, nagrywa korespondencję i rozmowy miedzy członkami załogi w czasie lotu.

Powtórz lądowanie odrzutowcem

Dużym wzbogaceniem bazy dydaktycznej ośrodka jest zakup dwóch nowych symulatorów lotu. – To są urządzenia treningowe, czyli kabiny samolotów na nogach – zauważa Bakunowicz. - Do tej pory dysponowaliśmy jednym symulatorem, którego używamy we wszystkich etapach szkolenia studentów.

W jednym z nowych symulatorów będzie zainstalowany lot na pasażerskim samolocie odrzutowym, którego dotąd OKL nie posiadał w swojej bibliotece samolotów.

 

Ożywianie Bezmiechowej

Jednocześnie nastąpiło znaczne ożywienie ośrodka szybowcowego w Bezmiechowej, koło Leska, który stanowi własność Politechniki Rzeszowskiej.

W Bezmiechowej szybownikom służy 8 maszyn Politechniki Rzeszowskiej oraz 1 Politechniki Warszawskiej. Co roku, latem, studenci obu uczelni odbywają praktyki. Uczą się m. in. przygotować statek powietrzny do lotu. W Bezmiechwoej funkcjonuje tez wielofunkcyjne laboratorium badawcze prowadzone przez obie uczelnie.

 

A współpraca obu politechnik przynosi wymierne efekty. Ku końcowi zbliża się realizacja ciekawego projektu, jakim jest budowa eksperymentalnego motoszybowca o napędzie elektrycznym.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24