reklama

Zwolnią teraz 50 osób w mieleckiej fabryce. Co dalej?

Stanisław Siwak s.siwak@nowiny24.plZaktualizowano 
Zwolnią teraz 50 osób w mieleckiej fabryce. Co dalej?<br>Mielecki black hawk przegrał rywalizację z francuskim caracalem. Związkowcy z PZL nie poddają się. Będą protestować.
Zwolnią teraz 50 osób w mieleckiej fabryce. Co dalej?Mielecki black hawk przegrał rywalizację z francuskim caracalem. Związkowcy z PZL nie poddają się. Będą protestować. Krzysztof Łokaj
Po przegranym przez black hawka przetargu ruszają pierwsze zwolnienia w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu.

- Redukcja została uzgodniona ze związkami zawodowymi. Najważniejsze, że ci ludzie nie zostaną wyrzuceni za bramę na bruk. Mogą przejść na wcześniejsze emerytury, skorzystać ze świadczeń przedemerytalnych i różnych osłon socjalnych. Szefowie firmy tłumaczą te decyzje względami oszczędnościowymi - mówi Marian Kokoszka, lider "Solidarności" w mieleckim PZL.

Zawiadujący fabryką tłumaczą, że są dwa powody redukcji załogi. Pierwszy to przegrana produkowanego w fabryce  helikoptera "Black Hawk" w przetargu na dostawy 70 helikopterów dla naszej armii. Drugim jest wyjście właściciela PZL, czyli firmy Sikorsky, z korporacji United Technologies Corporation.  Amerykański Sikorsky będzie funkcjonował jako samodzielna firma, ale nadal będzie spółką giełdową. Nowa sytuacja wymaga jednak opracowania przez Sikorskiego nowej strategii.

W PZL pracuje 2200 ludzi.  Z tego 800 bezpośrednio przy produkcji black hawków. Po przegranym przetargu nie ma już konieczności utrzymywania rezerwy produkcyjnej na liniach montażowych. Eksperci ostrzegają jednak, że z mieleckiej fabryki może zostać zwolnionych w niedługim czasie od 300 do 500 pracowników. - Do tych informacji podchodzimy spokojnie, wszystko wyjaśni się w czerwcu, kiedy to Sikorsky opracuje i przedstawi nam nową długofalową strategię, także w odniesieniu do naszego zakładu - twierdzi Kokoszka.

Faktem jest, że od momentu zakupu lotniczej fabryki przez Sikorskiego, w Mielcu budowano linie produkcyjną helikopterów "Black Hawk"  w najnowocześniejszej wersji S-70i. W branży lotniczej głośno o tym, że Amerykanie zdecydowali się uruchomić w Polsce produkcję właśnie tego śmigłowca, gdy tak było uzgodnione z naszymi decydentami wojskowymi. Dziś nikt nie potwierdzi oficjalnie tych informacji, a wynik konkursu rozpisanego przez MON wręcz zaprzecza tym teoriom.

Mielecka linia produkcyjna może wytwarzać do 30 black hawków rocznie. Dotąd  fabrykę opuszczało do 15 egzemplarzy w ciągu roku, a rezerwę produkcyjną  zbudowano właśnie z myślą o polskim zamówieniu.

Teraz mówi się o jej redukcji.

Prezes Janusz Zakręcki zawsze podkreśla, że wyprodukowane w Mielcu helikoptery cieszą się najwyższą opinią w Stanach Zjednoczonych, jak i odbiorców z całego świata.
Mielczanie w dalszym ciągu nie kryją wielkiego zawodu i rozgoryczenia faktem, że resort obrony wybrał francuskiego caracala. Nie mogą zaakceptować zwłaszcza stwierdzenia szefów MON, że mielecka firma oferowała naszemu wojsku malucha zamiast poloneza. Uważają to za wielką obrazę fabryki oraz śmigłowca, który służy w armii USA i 26 innych krajach.

60 Sekund Biznesu: Wyczerpuje się imigracja ukraińska

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 11

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Po
1. Jest za duży w stosunku do zapytania ofertowego
2. Cena była by dużo wyższa nić przewidziana w wydatkach MON
3. Nie jest produkowany w Polsce
4. Ewentualne uruchomieni produkcji S-92 to około 2 lata co byłoby niemożliwe dostarczenie w terminie.
5. To bardziej produkt przeznaczony jest do zastosowań cywilnego transportu jak np na platformach wiertniczych na morzach.
6. Nie zapewnia takich wymagań jak S-70 bespieczeństwa transpotrowanych żołnierzy
7. Nie ma tyle baz serwisowych co S-70 a to duży atut w działaniach zbrojnych co naraża maszynę na uszkodzenia (a jak 28 krajów używa maszyn BLACK HAWK to nie ma problemu z częściami zamiennymi w każdym zakontku świata).
8. Jeśli MON zakupił by załużmy 50 S-92 a za tą samą cenę może mieć 70 S-70i to w przypadku dostępności floty na poziomie 80% ma większą ilość maszyn do dyspozycji w przypadku potrzeby.
9. W ofercie dla marynarki były Seahawk w przypadku S-92 nie byłoby takiej oferty.
10. Jak zapytacie naszych żołnieży, któży znają z misji UH-60 to powiedzieli by wam z doświadczenia dlaczego właśnie czekając na tą maszynę na polu bitwy, bo wiedzą że maszyna po nich na 100% przyleci i zcholuje do bazy.
11. BLACK HAWK może to stara konstrukcja ale modernizowana na potrzeby armii i wg doświatczeń zbieranych z wszystkich misjji w jakich ta maszyna brała udział. Nawet głupi wylot spalin z silników ma znaczenie żeby zostawiana struga ciepła była jak najmniej widoczna dla pocisków z naprowadzaniem. Ciekawe czy w przypadku Caracala, ktoś to brał pod uwagę.
12. Matoły co się wypowiadają na różnych forach i kopiują ciągle te same komentarze są poprostu opłacani przez ugrupowania polityczne i wtłaczają ludzią głupotę że BLACK HAWK się nie nadawał dla Polskiej Armii. Carakal to jest dopiero złom którego nikt na świecie nie chce kupować to za tuska nam wcisnęli złom drogi i w dodatku niewiadomo kiedy będzie dostarczony. Z doświadczenia wiem, że to co oferują jest nierealne do uruchomienia produkcji od zera w tym czasie co deklarują. Nie mają bazy, nie mają infrastruktury, nie mają ludzi z wiedzą w produkcji w tej dziedzinie w Łodzi. A za to wszystko zapłacimy MY PODATNICY!!! I to nie małe pieniądze bo już będziemy mieli 20 maszyn mniej i to w dodatku 2 razy droższe w obsłudze, serwisie, bez baz serwisowych na świecie co od razu przełoży się w transporcie logistycznym. Oj można by się rozpisywać ale co to da.
 

:-|

Bo Polsce potrzeba helikopterów właśnie wielkości Black Hawk'a!Zgodnie z przeznaczeniem i wojskową doktryną zachodnią, dla polskiego wojska potrzeba więcej ale nieco mniejszych helikopterów. Wtedy każda strata (np. zestrzelenie) pojedynczej sztuki kosztuje mniejszą ilością zabitych albo rannych żołnierzy, jak i straty w sprzęcie są mniej odczuwalne.Oczywiście rosyjsko/sowieckie doktryny nie dbają nigdy o życie ludzkie, dlatego powstawały takie duże konstrukcje...Francuzi też caracala nie używają masowo (tylko 12 sztuk a kraj i siły zbrojne dużo większe od polskich!!!!!) za to sprzedają to do Meksyku i Brazylii, a tam ludzkie życie szanują podobnie jak w Rosji....Do przetargu caracal nawet nie powinien być włączany. Powinno się kupić już teraz część helikopterów w Mielcu i część w Świdniku, w zależności od przeznaczenia, bo nie wszystkie będą wykorzystywane w ten sam sposób. A potem systematycznie uzupełniać, powiększać i wymieniać flotę śmigłowców przez całe następne lata. Do tego razem z Motor-Sicz z Zaporoża i WSK Rzeszów należy zmodernizować większość używanych Mi montując w nich nowe zespoły napędowe (silniki i przekładnie) o kilkanaście do kilkadziesiąt procent mocniejsze i ekonomiczniejsze - dośc tanim kosztem można tak nadac nową jakość istniejącej flocie helikopterów.~Janeczek, za dużo oglądasz TVN i czytasz GW....... 

C
Carlos

WSK Rzeszów też zwalnia i nikt się tym nie przejmuje...

a
anonimmowy specjalista

Ten przetarg na helikoptery wielozadaniowe jest błędem te caracale nie zatrzymają zagonów pancernych. W pierwszej kolejnosci potrzebne są helikoptery bojowe (Apache), a dopiero potem Black Hawki - a francuska opcja to skandal na miarę samolotów CASA.A to była najbardziej spektakularna wpadka, zakup hiszpańskich transportowców CASA dla wojska. Ustawienie specyfikacji pod ten samolot wyeliminowało taka konkurencje jak Alenia czy Herkules Lockheeda Martina. W CASA nie mieści się standardowy kontener NATO na wyposażenie, i to powinno zdyskwalifikować ten samolot. Siły powietrzne otrzymały samolocik do przewozu osób, który nie może przenosić ciężkiego sprzętu.

k
kadrowa

Zwolnią teraz 50 osób w mieleckiej fabryce. Co dalej?
Beda postepowac z zatrudnieniem wedlug potrzeb zakladu. Normalna polityka zatrudnienia w kazdym zakladzie tak wyglada. Czasy komuny juz minely gdy zatrudniano ile kto komu kazal odgornie. Jak z tego wynika moga byc wiec kolejne zwolnienia lub zatrudnienia w zaleznosci od potrzeb zakladu.

J
Janeczek

Mam pytanie do pracowników PZL Mielec, mianowicie dlaczego wasza firma matka Sikorsky nie zaoferowała smiglowca S 92 który ODPOWIADA WIELKOŚCIĄ do caracala oraz  do wymienianych Mi 8 ?....
Proszę mi na to pytanie odpowiedzieć, bo odnoszę wrażenie że załoga kompletnie nie rozumie potrzeb wojska.  Wymiana nie dotyczy Sokołow które jak najbardziej wielkością odpowiadają S70 i jak najbardziej tymi smiglowcami moglyby być zastąpione tylko wymiana dotyczy Mi 8 i Mi 17.

G
G

Poczytaj sobie ~Janeczek trochę opinie wojskowych (a nie propagandystów ze sztabu Komorowskiego i otoczenia Siemoniaka, którzy jak zwykle "kręcą....").Caracal to "gadżet": fajna zabawka, super prezentująca się na folderach, pokazach, salonach, dlatego mają tyle "argumentów", żeby to wcisnąć polskiej armii. Drogi w zakupie, jeszcze droższy w eksploatacji, baaaardzo bogata lista gadżetów na wyposażeniu (w tym 2/3 niepotrzebne, no ale to "wielozadaniowa maszyna"), a zestrzelić go można z kałasznikowa... Brak masowej produkcji, użyty w kilku konfliktach, na wyposażeniu kilku krajów.
Black Hawk wśród wojskowych helikopterów to jak Rolex wśród zegarków, wszystko sprawdzone i dopracowane, moze nie szczyt piekności, ale to działa tak jak należy, i jest trwałe, tam nie ma nic co niepotrzebne, i niczego nie brakuje, masowo używany przez Amerykanów i inne 27 krajów...
A Caracala to nawet Francuzi nie chcą go dla swojej armii kupować.... 

J
Janeczek

Estetyka wyglądu nie ma tu żadnego znaczenia, smigłowiec ma być maxymalnie najlepszą maszyną bojową na polu walki przewyższającą swymi parametrami swoich wrogów.
Nie jestem za caracalem.

J
Janeczek

Nie ogladam i nie czytam :) Sikorsky mógł wystawić 2 smigłowce, S72 i S90. Nowoczesnej armi potrzebne są smigłowce różnej wielkości, aczkolwiek rację masz że wiekszość maszyn powinna być maxymalnie zwrotna i zgrabna, te zalożenia spełniają mniejsze maszyny.
Ludzie też wklejaja na róznych portalach pewien tekst, nie wiem kto jest autorem ale myslę że zawiera wiele trafnych spostrzeżeń
"" Fakty dotyczące przetargu!1. MON ogłosiło przetarg na zakup 70 średnich śmigłowców. Podało wymaganą specyfikację i terminy (2017 rok pierwsze dostawy)2. MON w przetargu nakazała firmie zwycięskiej utworzenie centrum serwisowego w WZL1 w Łodzi aby państwo miało kontrolę nad serwisowaniem maszyn i aby nie dochodziło do sytuacji jak obecna se Świdnikiem, który wykręca się jak może i 8 lat! modernizuje nasze Sokoły!3. Pomimo, że Agusta Westland (PZL Świdnik) posiada w ofercie śmigłowce sprawdzone, spełniające wymagania jak AW101 wystawia do przetargu mały, niesprawdzony AW149, który żaden inny kraj nie chce kupić gdyż jest to przerobiony cywilny śmigłowiec (Rosnieft kupił sobie takie cywilne śmigłowce).4. Tak samo firma Sikorsky mając w ofercie śmigłowiec S-92, wystawia do przetargu mniejszy S-70i który spełnia tylko część wymagań.5. Airbus jako jedyny wystawia odpowiednio duży śmigłowiec EC725 Caracal, który spełnia nasze wszystkie wymagania techniczne.6. Śmigłowiec AW149 nie zapewnia wystarczającej pojemności aby zmieścić sensowną ilość żołnierzy (wymagane 12) z ekwipunkiem. Jak śmigłowiec na bazie wersji cywilnej nie zapewnia ani sensownej osłony przedziału załogi, charakteryzuje słabymi parametrami takimi jak: maksymalny pułap, czas wznoszenia, prędkość przelotowa, ładowność, masa startowa. Jednym słowem śmigłowiec dobry na wycieczki VIP, a nie do latania w wirze walki.7. Śmigłowiec S-70i to eksportowa wersja śmigłowca UH-60 Black Hawk (swoją drogą świetny śmigłowiec) z którym ma wspólny niestety tylko kadłub. Śmigłowiec proponowany Polsce przez firmę Sikorsky (PZL Mielec) jest pod każdym względem gorszą konstrukcją od wersji użytkowanej przez US Army (a nawet Słowacji sic!). Posiada słabsze silniki, stary typ wirnika(pogarszając parametry lotne), uproszczoną awionikę, oraz brak wyposażenia dodatkowego poprawiającego świadomość sytuacyjną załogi oraz jej skuteczność na polu walki. Jak bardzo jest to odchudzona wersja może świadczyć fakt, że S-70i jest lżejszy od UH-60 o 0,5t! Dlaczego zaoferowano nam taką słabszą wersję. Ponieważ podobnie jak AW149 nikt nie chce jej kupować tylko wybiera UH-60 lub najbardziej odpowiedni dla nas S-92. Próbie sprzedania nam gorszego Black Hawk’a sprzyjał fakt jego produkcji w PZL Mielec.8.EC725 Caracal to sprawdzona konstrukcja, podobnie jak Black Hawk od wielu lat unowocześniana i choć konstrukcyjnie nie najnowsza będąca w czołówce. Wbrew powszechnej opinii laików data powstania prototypu nie ma znaczenia jeśli założenia konstrukcyjne były słuszne i tak jest w przypadku Caracala. Jeśli chodzi o parametry samej maszyny Caracal bije swoich konkurentów na wszystkich płaszczyznach. Zapewnia wystarczającą osłonę przedziału załogi, oraz siłę ognia. Posiada ze wszystkich konkurentów największą prędkość przelotową, najwyższy maksymalny pułap, największy zasięg, największą ładowność, Ze względu na wysoki przedział załogi także najlepszą ergonomię dla żołnierzy. Wszystkie dane można sprawdzić na stronach producentów i porównać.9. PZL Świdnik należy do grupy Agusta Westland, której właścicielem są Włosi. Nie jest to Polski zakład, wpływy z produkcji nie trafiają do polskiego budżetu tylko włoskiego i wspierają rozwój tylko ich rozwój.10. PZL Mielec także nie jest Polską fabryką tylko należy do Sikorsky’go i tak samo kontrakt nie wspiera naszego przemysłu tylko ich firmę.11. Jedynymi Polskimi zakładami są WZL1 w Łodzi i Dęblinie.12. Airbus nie posiada w Polsce zakładów produkcyjnych dlatego zaoferował produkcję swojego śmigłowca Caracal właśnie w WZL1 należących tylko do Państwa Polskiego13. Oferta A

Z
Zirytowany

,,W branży lotniczej głośno o tym, że Amerykanie zdecydowali się uruchomić w Polsce produkcję właśnie tego śmigłowca, gdy tak było uzgodnione z naszymi decydentami wojskowymi. Dziś nikt nie potwierdzi oficjalnie tych informacji, a wynik konkursu rozpisanego przez MON wręcz zaprzecza tym teoriom."
To oni już w momencie zakupu zakładu mieli zaklepany ten kontrakt, teraz się rozczarowali. To źle świadczy o naszych decydentach.

p
pilot

UTC to moloch na glinianych nogach. WSK Rzeszów tez sie sypie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3