Żydzi kontra władze Leżajska

Małgorzata Motor
Leżajsk odwiedza tysiące chasydów w rocznicę śmierci cadyka Elimelecha, pochowanego na miejscowym cmentarzu.
Leżajsk odwiedza tysiące chasydów w rocznicę śmierci cadyka Elimelecha, pochowanego na miejscowym cmentarzu. Krzysztof Łokaj
Przedstawiciele żydowskiej fundacji chcą wybudować Centrum Chasydyzmu w Leżajsku. Skarżą się, że radni i burmistrz nie popierają tej inwestycji

Centrum Chasydyzmu w Leżajsku miałoby powstać na bazie dwóch budynków przy ul. Studziennej, które należą do fundacji chasydów. Tutaj mieściłoby się Muzeum Tradycji Chasydzkiej Na Ziemiach Polskich, kiosk z pamiątkami i literaturą, sala na projekcje filmów dokumentalnych oraz mykwa (rytualna łaźnia). Parter i dwa piętra zajmowałaby część hotelowo-restauracyjna. Obok powstałby parking na 50 samochodów.

Rozmowy utknęły w martwym punkcie

Koncepcja budowy centrum pojawiła się kilka lat temu i utknęła w martwym punkcie. Pół roku temu doszło do kolejnego spotkania przedstawicieli fundacji chasydów z władzami Leżajska. Bez efektów.

- Ani burmistrz ani Rada Miasta nie podejmują żadnego konkretnego działania umożliwiającego rozpoczęcie przygotowań do budowy od strony formalno-prawnej. Przedstawiciele fundacji chasydów kilkakrotnie spotykali się z burmistrzem i Radą prezentując projekt domu pielgrzyma. Przedstawili korzyści płynące z jego budowy dla miasta pod względem turystycznym i ekonomicznym - mówi Marcin Bartosiewicz z Fundacji Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego.

Czy Leżajsk na tym zyska?

Burmistrz Leżajska nic nie wie o tych korzyściach.

- Spotkanie dotyczyło wyłącznie spraw technicznych dotyczących inwestycji. Jej usytuowania, parametrów wynikających z przepisów. Mieli złożyć u nas wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Jest niezbędny, by starać się o pozwolenie starosty na budowę. Do tej pory taki wniosek do nas nie wpłynął - zwraca uwagę Piotr Urban, burmistrz Leżajska.

Przyznaje, że obecna jak i poprzednia Rada Miasta Leżajska nie jest przychylna tej inwestycji. A sam burmistrz?

- Z prawnego punktu nie mogę powiedzieć "nie", jeśli projekt będzie spełniać wszystkie wymagania architektoniczne i budowlane. Fundacja chce wybudować centrum na swoim terenie i gruntach, które ma od prywatnych osób - podkreśla Urban.

Przedstawiciele Fundacji Chasydów Leżajsk - Polska wymieniają korzyści z powstania Centrum Chasydyzmu w Leżajsku.

- Po pierwsze pojawiłyby się miejsca pracy, gdyż taki budynek wymaga stosownej obsługi. Poza tym z funkcjonowaniem centrum wiąże się konieczność korzystania z różnych usług i dostaw towarów. Zwiększyłby się ruch turystyczny, gdyż w Centrum mieściłby się też dom pielgrzyma, umożliwiający zaplanowanie noclegu. Po trzecie - Leżajsk dołączyłby do kilku miast w Polsce znanych właśnie z tego, że mają czynną synagogę i ośrodek życia żydowskiego - zwraca uwagę Monika Krawczyk, pełnomocnik fundacji.

Nie tylko dla chasydów

Centrum Chasydyzmu w Leżajsku byłoby ogólnodostępne. Korzystać z niego mogliby nie tylko chasydzi. Byłaby to dodatkowo atrakcja turystyczna w mieście. Fundacja chasydów ma pieniądze na inwestycję, ale warunkiem sięgnięcia po nie jest uzyskanie zezwoleń przewidzianych prawem. Poza tym tworzenie dokumentacji projektowej jest zależne od konkretnych warunków ustalonych w tych zezwoleniach.

- Istnieje koncepcja architektoniczna, która szczegółowo została przedstawiona burmistrzowi i Radzie Miasta. Są potrzebne dokumenty, o które wystąpiliśmy do władz Leżajska. Natomiast trudno jest realizować jakąkolwiek istotną inwestycję bez współpracy z włodarzami miasta. A taka współpraca aktualnie jest niedostateczna. Fundacja Chasydów Leżajsk-Polska zwróciła się z propozycjami konkretnych rozwiązań, na które albo nie dostała żadnej odpowiedzi, albo zostały odrzucone - dodaje Krawczyk.

W efekcie trzeba było zmienić koncepcję architektoniczną.

Wideo

Komentarze 160

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
ktos
W dniu 12.06.2013 o 23:29, Gość napisał:

niezłe

a widziales takie w Lezajsku 

A
Alex

Będzie Wojna .....

j
jan

widziałeś forumowiczu, zeby miejscy radni zainteresowani byli rozwojem Leżajska przyciaganie turystow, kapitalu do Leżajska. Oni wzrost gospodarczy widza tylko poprzez wzrost opodatkowania mieszkancow. w Mielcu non stop tworzy się miejsca pracy, gdyz  po katastrofalnym upadku Miasta zdano sobie sprae, że bez podmiotow gospodarczych miasto się nie rozwinie. przyklad krosna także i prezydenta Przytockiego. Nasi wlodarze tyrko rozdzielają to co jest, a najcześciej osrodek decyzyjny znajduje się na plebani.

 

problem leży w tym ze stajemy sie Zasciankowym miastem bez przyszłosci gdzie zamiast załatwiac takie problemy jak brak wody i kanalizacjina ul. Katy przekazuje sie pieniadze na odnowe wawozu za domem książki. Nie mozna bylo już  lepiej zagospodarować kwoty 500 000 zl . byloby na kanalizacje i dla ludzi. tutaj szło tylko o przypodobanie sie i uporządkowanie zgodnie z wytycznymi. sorry za błedy poprawilem 

 

wstyd to pisać, ale jak słyszę od radnego miejskiego, że on nic nie może to po co startowal. Są do tej pory radni, ktorzy przez 3 lata nie zabrali głosu w zadnej sprawie. 

 

Upadek miasta, spadajace wpływy budżetowe, podnoszone podatki, bezrobocie. Te tematy sa przez radnych pomijane. strefa ekonomiczna w leżajsku, kto coś wie o dzialaniach radnych w tym temacie. cisza ......... hm to smutne.

 

jakie muzeum chasydyzmu ma powstac jak urban jest temu przeciwmy, proboszcz nie pozwoli, a radni temat przemilcza. mamy jedno muzeum w mieście, ktore urzednik Miejski nazwał naszym muzeum. Tak muzeum, które od miasta nie dostalo wsparcia  finansowego na zerowym poziomie. wspierały je m. innymi gminy grodzisko, kuryłówka.

przez 5 lat istnienia nie przekazano na nie nawet symbolicznej złotowki, a najsmieszniejsze jest to, że spólka miejska MZk jest obrażona bo dyrektor nie zgodził się z nimi podpisac umowy, bo taniej wyszło ze starym miastem park podpisac, bo zaden pracownik z MZK nie pofatygował się aby podpisac umowę 

 

burmistrz kiedy jest tam gosciem powinien się wstydzić ze jego zainteresowanie leżajskimi pamiątkami tam gromadzonymi jest zerowe.

 

spadaja wplywy budżetowe, bo przedsiebiorcy sie z tad wynoszą, a mlodzi ludzie nie widza tu sensu zostawać, w grajdole, gdzie emeryt-prezes MZK zarabia 200 000,00 zl. firma ktora nawet nie potrafi wykorzystać srodkow unijnych, bo jak to jest, że prezes biorac taka kasę nawet nigdzie nie zlozył wniosków o dofinansowanie remontu oczyszczalni????

 

Był artykul o chasydach w gazecie "w sieci" ostatnio o leżajsku, bardzo trafnie przedstawiona sprawa, ktora z góry już jest przesądzona. tu nigdy nie powstanie Centrum chasydzkie. 

 

Chciałem dodac wzrost gospodarczy miasta to mniejsze podatki dla firmi podmiotów już istniejacych to miejsca pracy i kasa do budżetu Miasta z PIt,  to praca dla nauczycieli w szkołach, bo beda dzieci. Co jest teraz przykład szkoły nr 1. zostala tylko jedna klasa z 1 z 14 uczniami. Co bedzie za rok???

 

rozpacz, że nie ma dzialan w tej sprawie???

 

 

j
janek

widziałeś forumowiczu, zeby miejscy radni zainteresowani byli rozwojem Leżajska przyciaganie turystow, kapitalu do Leżajska. Oni wzrost gospodarczy widza tylko poprzez wzrost opodatkowania mieszkancow. w Mielcu non stop tworzy się miejsca pracy, gdyz  po katastrofalnym upadku Miasta zdano sobie sprae, że bez podmiotow gospodarczych miasto się nie rozwinie. przyklad krosna także i prezydenta Przytockiego. Nasi wlodarze tyrko rozdzielają to co jest, a najcześciej osrodek decyzyjny znajduje się na plebani.

 

problem leży w tym ze stajemy sie Zasciankowym miastem bez przyszłosci gdzie zamiast załatwiac takie problemy jak brak wody i kanalizacjina ul. Katy przekazuje sie pieniadze na odnowe wawozu za domem książki. Nie mozna bylo już  lepiej zagospodarować kwoty 500 000 zl . byloby na kanalizacje i dla ludzi. tutaj szło tylko o przypodobanie sie i uporzatkowanie zgodnie z wytycznymi 

 

wstyd to pisać, ale jak słyszę od radnego miejskiego, że on nic nie może to po co startowal. Są do tej pory radni, ktorzy przez 3 lata nie zabrali głosu w zadnej sprawie. 

 

Upadek miasta, spadajace wpływy budżetowe, podnoszone podatki, bezrobocie. Te tematy sa przez radnych pomijane. strefa ekonomiczna w leżajsku, kto coś wie o dzialaniach radnych w tym temacie. cisza ......... hm to smutne.

 

jakie muzeum chasydyzmu ma powstac jak urban jest temu przeciwmy, proboszcz nie pozwoli, a radni temat przemilcza. mamy jedno muzeum w mieście, ktore urzednik Miejski nazwał naszym muzeum. Tak muzeum, które od miasta nie dostalo wsparcia  finansowego na zerowym poziomie. wspierały je m. innymi gminy grodzisko, kuryłówka.

przez 5 lat istnienia nie przekazano na nie nawet symbolicznej złotowki, a najsmieszniejsze jest to, że spólka miejska MZk jest obrażona bo dyrektor nie zgodził się z nimi podpisac umowy, bo taniej wyszło ze starym miastem park podpisac, bo zaden pracownik z MZK nie pofatygował się aby podpisac umowę 

 

burmistrz kiedy jest tam gosciem powinien się wstydzić ze jego zainteresowanie leżajskimi pamiątkami tam gromadzonymi jest zerowe.

 

spadaja wplywy budżetowe, bo przedsiebiorcy sie z tad wynoszą, a mlodzi ludzie nie widza tu sensu zostawać, w grajdole, gdzie emeryt-prezes MZK zarabia 200 000,00 zl. firma ktora nawet nie potrafi wykorzystać srodkow unijnych, bo jak to jest, że prezes biorac taka kasę nawet nigdzie nie zlozył wniosków o dofinansowanie remontu oczyszczalni????

 

Był artykul o chasydach w gazecie "w sieci" ostatnio o leżajsku, bardzo trafnie przedstawiona sprawa, ktora z góry już jest przesądzona. tu nigdy nie powstanie Centrum chasydzkie. 

 

 

 

R
Ryś

W artykule brak odpowiedzi na podstawowe, pojawiające się w tekście pytanie: dlaczego władze L. są przeciwni budowie Centrum Chasydzkiego? Co o tym decyduje? 

Moim zdaniem, to przejaw głupoty. Nawet jeśli nie kocha się Żydów, to takie małe miasteczko powinno wiązać z tą inicjatywą pewne nadzieje - na dodatkowy rozgłos, promocję i pieniądze płynące ze zwiększonego ruchu turystycznego oraz pielgrzymkowego. W kraju i na świecie wiele osób interesuje się kulturą żydowską i muzeum chasydyzmu w L. byłoby celem wielu wycieczek.

Niestety, prowincjonalne myślenie i jakieś uprzedzenia prawdopodobnie uniemożliwią tę inwestycję. A potem będzie lament, że miasto nie ma pieniędzy, a mieszkańcy pracy. Typowe dla Polski. 

 

G
Gość

Leżajszczanie mają się za naród wybrany podobnie jak Żydzi. Zachowują się jakby byli z innej, lepszej gliny a Leżajsk to co najmniej Nowy Jork. Więc nie widzę problemu.. swój swego powinien rozumieć.

z
zdanie odrębne
W dniu 17.07.2013 o 22:17, Gość napisał:

Mam teraz lekko ponad 60 lat i mój już świętej pamięci wujek opowiadał jak było na zabawach wiejskich za czasów jego młodości. Nikt nie patrzył jeśli spodobała się chłopcu dziewczyna a dziewczynie chłopak czy to żyd, polak czy ukrainiec bo serce albo nagła miłość podrasowana bimbrem nie wybierała. A te czasy miały jeszcze dodatkowy plus że nie było badań DNA. A  ile wtedy się dzieciaków rodziło co kobieta nie wiedziała kto jest prawowitym ojcem jej dziecka. Mój wujek w latach 70tych XXwieku mówił że w co drugiej rodzinie w Leżajsku i okolicach płynie częściowo żydowska krew. On sam się przyznał że z żydówkami na zabawach w Grodzisku też chulał.

Nie w każdej rodzinie tak było jak w twojej . W większości małżeństwa Polsko-Zydowskie były rzadkością częściej małżeństwa Polsko- Ukraińskie miały miejsce dużo częściej. Wcale tak nie było jak piszesz w społeczeństwie mocno konserwatywnym jakim było nasze przedwojenne pokolenie , chyba że piszesz o swojej rodzinie bo ja o swoje DNA i metrykę się nie martwię.  Nie każdego wujki to takie wiejskie łogry z bimbrem za pazuchą który nie wie po hulance w grodzisku czy jest prawowitym ojcem czy  nie a jeśli tak to czy z zydówką czy z ukrainką. Są przecież ludzie z zasadami moralnymi których intelekt rządzi tym co ma się między nogami a nie że to między nogami rządzi głową.  

G
Gość
W dniu 18.07.2013 o 09:12, Gość napisał:

Oj coś mi się tu nie zgadza;) 2013 - 60 lat = 1953 data urodzeniatwój wujek mógł miec wtedy (podobnie jak rodzice) ok. 20/30 lat 1953 - 30 = 1923 data urodzenia wujka powiedzmy, że mógł samodzielnie hulac w wieku jakiś 18 lat (wtedy to i tak za młody, ale co tam) czyli mamy rok 1941/1942 !! Hulał z żydówkami w Grodzisku ??????Czyżby w Grodzisku było getto ???Co najmniej dziwnie brzmi w tym kotekście słowo "hulać"Ejże !

Wróżbita to z ciebie nie będzie. Z matematyki też pała.

G
Gość
W dniu 17.07.2013 o 22:17, Gość napisał:

Mam teraz lekko ponad 60 lat i mój już świętej pamięci wujek opowiadał jak było na zabawach wiejskich za czasów jego młodości. Nikt nie patrzył jeśli spodobała się chłopcu dziewczyna a dziewczynie chłopak czy to żyd, polak czy ukrainiec bo serce albo nagła miłość podrasowana bimbrem nie wybierała. A te czasy miały jeszcze dodatkowy plus że nie było badań DNA. A  ile wtedy się dzieciaków rodziło co kobieta nie wiedziała kto jest prawowitym ojcem jej dziecka. Mój wujek w latach 70tych XXwieku mówił że w co drugiej rodzinie w Leżajsku i okolicach płynie częściowo żydowska krew. On sam się przyznał że z żydówkami na zabawach w Grodzisku też chulał.

A ja tam wierzę bo mogę dać swój przykład. Urodziłem się w roku 1953. Mój ojciec urodzony w 1915 roku był najmłodszym z 5 dzieci a różnica między nim a najstarszym bratem wynosiła 18 lat.

G
Gość
W dniu 18.07.2013 o 09:12, Gość napisał:

Oj coś mi się tu nie zgadza;) 2013 - 60 lat = 1953 data urodzeniatwój wujek mógł miec wtedy (podobnie jak rodzice) ok. 20/30 lat 1953 - 30 = 1923 data urodzenia wujka powiedzmy, że mógł samodzielnie hulac w wieku jakiś 18 lat (wtedy to i tak za młody, ale co tam) czyli mamy rok 1941/1942 !! Hulał z żydówkami w Grodzisku ??????Czyżby w Grodzisku było getto ???Co najmniej dziwnie brzmi w tym kotekście słowo "hulać"Ejże !

Coś ci się Copperfieldzie pomieszało. Na przykłąd u mnie w rodzinie różnica między najstarszym a najmłodszym dzieckiem wynosiła 19 lat.   A z tego co czytam to ponad 60 lat ma ten co pisze a nie jego wujek. Zresztą zdarzało się że wujek był młodszy niż jego brata lub siostry dziecko. Dlatego wierzę to co napisał o hulankach Grodziskich.

G
Gość
W dniu 17.07.2013 o 22:17, Gość napisał:

Mam teraz lekko ponad 60 lat i mój już świętej pamięci wujek opowiadał jak było na zabawach wiejskich za czasów jego młodości. Nikt nie patrzył jeśli spodobała się chłopcu dziewczyna a dziewczynie chłopak czy to żyd, polak czy ukrainiec bo serce albo nagła miłość podrasowana bimbrem nie wybierała. A te czasy miały jeszcze dodatkowy plus że nie było badań DNA. A  ile wtedy się dzieciaków rodziło co kobieta nie wiedziała kto jest prawowitym ojcem jej dziecka. Mój wujek w latach 70tych XXwieku mówił że w co drugiej rodzinie w Leżajsku i okolicach płynie częściowo żydowska krew. On sam się przyznał że z żydówkami na zabawach w Grodzisku też chulał.

 

Oj coś mi się tu nie zgadza;)

 

2013 - 60 lat = 1953 data urodzenia

twój wujek mógł miec wtedy (podobnie jak rodzice) ok. 20/30 lat

 

1953 - 30 = 1923 data urodzenia wujka

 

powiedzmy, że mógł samodzielnie hulac w wieku jakiś 18 lat (wtedy to i tak za młody, ale co tam) czyli mamy rok 1941/1942 !!

 

Hulał z żydówkami w Grodzisku ??????

Czyżby w Grodzisku było getto ???

Co najmniej dziwnie brzmi w tym kotekście słowo "hulać"

Ejże !

G
Gość
W dniu 17.07.2013 o 17:57, Gość napisał:

Byli, ale stanowili zdecydowaną mniejszość. Dlatego prawdopodobieństwo, że z okolicznych wsi napłynęli do Leżajska w okresie industrializacji potomkowie semitów jest niewielkie.

Mam teraz lekko ponad 60 lat i mój już świętej pamięci wujek opowiadał jak było na zabawach wiejskich za czasów jego młodości. Nikt nie patrzył jeśli spodobała się chłopcu dziewczyna a dziewczynie chłopak czy to żyd, polak czy ukrainiec bo serce albo nagła miłość podrasowana bimbrem nie wybierała. A te czasy miały jeszcze dodatkowy plus że nie było badań DNA. A  ile wtedy się dzieciaków rodziło co kobieta nie wiedziała kto jest prawowitym ojcem jej dziecka. Mój wujek w latach 70tych XXwieku mówił że w co drugiej rodzinie w Leżajsku i okolicach płynie częściowo żydowska krew. On sam się przyznał że z żydówkami na zabawach w Grodzisku też chulał.

G
Gość

Moderator gdyby był osobą inteligentną, to zablokował by ten temat.

G
Gość
W dniu 17.07.2013 o 15:34, Gość napisał:

ludność napływowa z okolicznych wsi. A co w tych wsiach żydów nie było?

Byli, ale stanowili zdecydowaną mniejszość. Dlatego prawdopodobieństwo, że z okolicznych wsi napłynęli do Leżajska w okresie industrializacji potomkowie semitów jest niewielkie.

G
Gość
W dniu 17.07.2013 o 15:11, Gość napisał:

To, że część obecnych mieszkańców Leżajska może mieć korzenie polsko-żydowskie nie ulega najmniejszej wątpliwości. W okresie II RP Żydzi stanowili największą nację w mieście. Nie zapominajmy jednak, że w latach 70-tych ub. stulecia duży odsetek mieszkańców stanowiła ludność napływowa, która z przedwojennym Leżajskiem ani wprost, ani pośrednio nie miała nic wspólnego. Więc z tą połową to przesada - no chyba, że to taki skrót myślowy dla dosadności argumentu.

ludność napływowa z okolicznych wsi. A co w tych wsiach żydów nie było?

Dodaj ogłoszenie