Żydzi kontra władze Leżajska

Małgorzata Motor
Leżajsk odwiedza tysiące chasydów w rocznicę śmierci cadyka Elimelecha, pochowanego na miejscowym cmentarzu.
Leżajsk odwiedza tysiące chasydów w rocznicę śmierci cadyka Elimelecha, pochowanego na miejscowym cmentarzu. Krzysztof Łokaj
Przedstawiciele żydowskiej fundacji chcą wybudować Centrum Chasydyzmu w Leżajsku. Skarżą się, że radni i burmistrz nie popierają tej inwestycji

Centrum Chasydyzmu w Leżajsku miałoby powstać na bazie dwóch budynków przy ul. Studziennej, które należą do fundacji chasydów. Tutaj mieściłoby się Muzeum Tradycji Chasydzkiej Na Ziemiach Polskich, kiosk z pamiątkami i literaturą, sala na projekcje filmów dokumentalnych oraz mykwa (rytualna łaźnia). Parter i dwa piętra zajmowałaby część hotelowo-restauracyjna. Obok powstałby parking na 50 samochodów.

Rozmowy utknęły w martwym punkcie

Koncepcja budowy centrum pojawiła się kilka lat temu i utknęła w martwym punkcie. Pół roku temu doszło do kolejnego spotkania przedstawicieli fundacji chasydów z władzami Leżajska. Bez efektów.

- Ani burmistrz ani Rada Miasta nie podejmują żadnego konkretnego działania umożliwiającego rozpoczęcie przygotowań do budowy od strony formalno-prawnej. Przedstawiciele fundacji chasydów kilkakrotnie spotykali się z burmistrzem i Radą prezentując projekt domu pielgrzyma. Przedstawili korzyści płynące z jego budowy dla miasta pod względem turystycznym i ekonomicznym - mówi Marcin Bartosiewicz z Fundacji Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego.

Czy Leżajsk na tym zyska?

Burmistrz Leżajska nic nie wie o tych korzyściach.

- Spotkanie dotyczyło wyłącznie spraw technicznych dotyczących inwestycji. Jej usytuowania, parametrów wynikających z przepisów. Mieli złożyć u nas wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Jest niezbędny, by starać się o pozwolenie starosty na budowę. Do tej pory taki wniosek do nas nie wpłynął - zwraca uwagę Piotr Urban, burmistrz Leżajska.

Przyznaje, że obecna jak i poprzednia Rada Miasta Leżajska nie jest przychylna tej inwestycji. A sam burmistrz?

- Z prawnego punktu nie mogę powiedzieć "nie", jeśli projekt będzie spełniać wszystkie wymagania architektoniczne i budowlane. Fundacja chce wybudować centrum na swoim terenie i gruntach, które ma od prywatnych osób - podkreśla Urban.

Przedstawiciele Fundacji Chasydów Leżajsk - Polska wymieniają korzyści z powstania Centrum Chasydyzmu w Leżajsku.

- Po pierwsze pojawiłyby się miejsca pracy, gdyż taki budynek wymaga stosownej obsługi. Poza tym z funkcjonowaniem centrum wiąże się konieczność korzystania z różnych usług i dostaw towarów. Zwiększyłby się ruch turystyczny, gdyż w Centrum mieściłby się też dom pielgrzyma, umożliwiający zaplanowanie noclegu. Po trzecie - Leżajsk dołączyłby do kilku miast w Polsce znanych właśnie z tego, że mają czynną synagogę i ośrodek życia żydowskiego - zwraca uwagę Monika Krawczyk, pełnomocnik fundacji.

Nie tylko dla chasydów

Centrum Chasydyzmu w Leżajsku byłoby ogólnodostępne. Korzystać z niego mogliby nie tylko chasydzi. Byłaby to dodatkowo atrakcja turystyczna w mieście. Fundacja chasydów ma pieniądze na inwestycję, ale warunkiem sięgnięcia po nie jest uzyskanie zezwoleń przewidzianych prawem. Poza tym tworzenie dokumentacji projektowej jest zależne od konkretnych warunków ustalonych w tych zezwoleniach.

- Istnieje koncepcja architektoniczna, która szczegółowo została przedstawiona burmistrzowi i Radzie Miasta. Są potrzebne dokumenty, o które wystąpiliśmy do władz Leżajska. Natomiast trudno jest realizować jakąkolwiek istotną inwestycję bez współpracy z włodarzami miasta. A taka współpraca aktualnie jest niedostateczna. Fundacja Chasydów Leżajsk-Polska zwróciła się z propozycjami konkretnych rozwiązań, na które albo nie dostała żadnej odpowiedzi, albo zostały odrzucone - dodaje Krawczyk.

W efekcie trzeba było zmienić koncepcję architektoniczną.

Wideo

Komentarze 160

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
ktos
W dniu 12.06.2013 o 23:29, Gość napisał:

niezłe

a widziales takie w Lezajsku 

A
Alex

Będzie Wojna .....

j
jan

widziałeś forumowiczu, zeby miejscy radni zainteresowani byli rozwojem Leżajska przyciaganie turystow, kapitalu do Leżajska. Oni wzrost gospodarczy widza tylko poprzez wzrost opodatkowania mieszkancow. w Mielcu non stop tworzy się miejsca pracy, gdyz  po katastrofalnym upadku Miasta zdano sobie sprae, że bez podmiotow gospodarczych miasto się nie rozwinie. przyklad krosna także i prezydenta Przytockiego. Nasi wlodarze tyrko rozdzielają to co jest, a najcześciej osrodek decyzyjny znajduje się na plebani.

 

problem leży w tym ze stajemy sie Zasciankowym miastem bez przyszłosci gdzie zamiast załatwiac takie problemy jak brak wody i kanalizacjina ul. Katy przekazuje sie pieniadze na odnowe wawozu za domem książki. Nie mozna bylo już  lepiej zagospodarować kwoty 500 000 zl . byloby na kanalizacje i dla ludzi. tutaj szło tylko o przypodobanie sie i uporządkowanie zgodnie z wytycznymi. sorry za błedy poprawilem 

 

wstyd to pisać, ale jak słyszę od radnego miejskiego, że on nic nie może to po co startowal. Są do tej pory radni, ktorzy przez 3 lata nie zabrali głosu w zadnej sprawie. 

 

Upadek miasta, spadajace wpływy budżetowe, podnoszone podatki, bezrobocie. Te tematy sa przez radnych pomijane. strefa ekonomiczna w leżajsku, kto coś wie o dzialaniach radnych w tym temacie. cisza ......... hm to smutne.

 

jakie muzeum chasydyzmu ma powstac jak urban jest temu przeciwmy, proboszcz nie pozwoli, a radni temat przemilcza. mamy jedno muzeum w mieście, ktore urzednik Miejski nazwał naszym muzeum. Tak muzeum, które od miasta nie dostalo wsparcia  finansowego na zerowym poziomie. wspierały je m. innymi gminy grodzisko, kuryłówka.

przez 5 lat istnienia nie przekazano na nie nawet symbolicznej złotowki, a najsmieszniejsze jest to, że spólka miejska MZk jest obrażona bo dyrektor nie zgodził się z nimi podpisac umowy, bo taniej wyszło ze starym miastem park podpisac, bo zaden pracownik z MZK nie pofatygował się aby podpisac umowę 

 

burmistrz kiedy jest tam gosciem powinien się wstydzić ze jego zainteresowanie leżajskimi pamiątkami tam gromadzonymi jest zerowe.

 

spadaja wplywy budżetowe, bo przedsiebiorcy sie z tad wynoszą, a mlodzi ludzie nie widza tu sensu zostawać, w grajdole, gdzie emeryt-prezes MZK zarabia 200 000,00 zl. firma ktora nawet nie potrafi wykorzystać srodkow unijnych, bo jak to jest, że prezes biorac taka kasę nawet nigdzie nie zlozył wniosków o dofinansowanie remontu oczyszczalni????

 

Był artykul o chasydach w gazecie "w sieci" ostatnio o leżajsku, bardzo trafnie przedstawiona sprawa, ktora z góry już jest przesądzona. tu nigdy nie powstanie Centrum chasydzkie. 

 

Chciałem dodac wzrost gospodarczy miasta to mniejsze podatki dla firmi podmiotów już istniejacych to miejsca pracy i kasa do budżetu Miasta z PIt,  to praca dla nauczycieli w szkołach, bo beda dzieci. Co jest teraz przykład szkoły nr 1. zostala tylko jedna klasa z 1 z 14 uczniami. Co bedzie za rok???

 

rozpacz, że nie ma dzialan w tej sprawie???

 

 

j
janek

widziałeś forumowiczu, zeby miejscy radni zainteresowani byli rozwojem Leżajska przyciaganie turystow, kapitalu do Leżajska. Oni wzrost gospodarczy widza tylko poprzez wzrost opodatkowania mieszkancow. w Mielcu non stop tworzy się miejsca pracy, gdyz  po katastrofalnym upadku Miasta zdano sobie sprae, że bez podmiotow gospodarczych miasto się nie rozwinie. przyklad krosna także i prezydenta Przytockiego. Nasi wlodarze tyrko rozdzielają to co jest, a najcześciej osrodek decyzyjny znajduje się na plebani.

 

problem leży w tym ze stajemy sie Zasciankowym miastem bez przyszłosci gdzie zamiast załatwiac takie problemy jak brak wody i kanalizacjina ul. Katy przekazuje sie pieniadze na odnowe wawozu za domem książki. Nie mozna bylo już  lepiej zagospodarować kwoty 500 000 zl . byloby na kanalizacje i dla ludzi. tutaj szło tylko o przypodobanie sie i uporzatkowanie zgodnie z wytycznymi 

 

wstyd to pisać, ale jak słyszę od radnego miejskiego, że on nic nie może to po co startowal. Są do tej pory radni, ktorzy przez 3 lata nie zabrali głosu w zadnej sprawie. 

 

Upadek miasta, spadajace wpływy budżetowe, podnoszone podatki, bezrobocie. Te tematy sa przez radnych pomijane. strefa ekonomiczna w leżajsku, kto coś wie o dzialaniach radnych w tym temacie. cisza ......... hm to smutne.

 

jakie muzeum chasydyzmu ma powstac jak urban jest temu przeciwmy, proboszcz nie pozwoli, a radni temat przemilcza. mamy jedno muzeum w mieście, ktore urzednik Miejski nazwał naszym muzeum. Tak muzeum, które od miasta nie dostalo wsparcia  finansowego na zerowym poziomie. wspierały je m. innymi gminy grodzisko, kuryłówka.

przez 5 lat istnienia nie przekazano na nie nawet symbolicznej złotowki, a najsmieszniejsze jest to, że spólka miejska MZk jest obrażona bo dyrektor nie zgodził się z nimi podpisac umowy, bo taniej wyszło ze starym miastem park podpisac, bo zaden pracownik z MZK nie pofatygował się aby podpisac umowę 

 

burmistrz kiedy jest tam gosciem powinien się wstydzić ze jego zainteresowanie leżajskimi pamiątkami tam gromadzonymi jest zerowe.

 

spadaja wplywy budżetowe, bo przedsiebiorcy sie z tad wynoszą, a mlodzi ludzie nie widza tu sensu zostawać, w grajdole, gdzie emeryt-prezes MZK zarabia 200 000,00 zl. firma ktora nawet nie potrafi wykorzystać srodkow unijnych, bo jak to jest, że prezes biorac taka kasę nawet nigdzie nie zlozył wniosków o dofinansowanie remontu oczyszczalni????

 

Był artykul o chasydach w gazecie "w sieci" ostatnio o leżajsku, bardzo trafnie przedstawiona sprawa, ktora z góry już jest przesądzona. tu nigdy nie powstanie Centrum chasydzkie. 

 

 

 

R
Ryś

W artykule brak odpowiedzi na podstawowe, pojawiające się w tekście pytanie: dlaczego władze L. są przeciwni budowie Centrum Chasydzkiego? Co o tym decyduje? 

Moim zdaniem, to przejaw głupoty. Nawet jeśli nie kocha się Żydów, to takie małe miasteczko powinno wiązać z tą inicjatywą pewne nadzieje - na dodatkowy rozgłos, promocję i pieniądze płynące ze zwiększonego ruchu turystycznego oraz pielgrzymkowego. W kraju i na świecie wiele osób interesuje się kulturą żydowską i muzeum chasydyzmu w L. byłoby celem wielu wycieczek.

Niestety, prowincjonalne myślenie i jakieś uprzedzenia prawdopodobnie uniemożliwią tę inwestycję. A potem będzie lament, że miasto nie ma pieniędzy, a mieszkańcy pracy. Typowe dla Polski. 

 

G
Gość

Leżajszczanie mają się za naród wybrany podobnie jak Żydzi. Zachowują się jakby byli z innej, lepszej gliny a Leżajsk to co najmniej Nowy Jork. Więc nie widzę problemu.. swój swego powinien rozumieć.

z
zdanie odrębne
W dniu 17.07.2013 o 22:17, Gość napisał:

Mam teraz lekko ponad 60 lat i mój już świętej pamięci wujek opowiadał jak było na zabawach wiejskich za czasów jego młodości. Nikt nie patrzył jeśli spodobała się chłopcu dziewczyna a dziewczynie chłopak czy to żyd, polak czy ukrainiec bo serce albo nagła miłość podrasowana bimbrem nie wybierała. A te czasy miały jeszcze dodatkowy plus że nie było badań DNA. A  ile wtedy się dzieciaków rodziło co kobieta nie wiedziała kto jest prawowitym ojcem jej dziecka. Mój wujek w latach 70tych XXwieku mówił że w co drugiej rodzinie w Leżajsku i okolicach płynie częściowo żydowska krew. On sam się przyznał że z żydówkami na zabawach w Grodzisku też chulał.

Nie w każdej rodzinie tak było jak w twojej . W większości małżeństwa Polsko-Zydowskie były rzadkością częściej małżeństwa Polsko- Ukraińskie miały miejsce dużo częściej. Wcale tak nie było jak piszesz w społeczeństwie mocno konserwatywnym jakim było nasze przedwojenne pokolenie , chyba że piszesz o swojej rodzinie bo ja o swoje DNA i metrykę się nie martwię.  Nie każdego wujki to takie wiejskie łogry z bimbrem za pazuchą który nie wie po hulance w grodzisku czy jest prawowitym ojcem czy  nie a jeśli tak to czy z zydówką czy z ukrainką. Są przecież ludzie z zasadami moralnymi których intelekt rządzi tym co ma się między nogami a nie że to między nogami rządzi głową.  

G
Gość
W dniu 18.07.2013 o 09:12, Gość napisał:

Oj coś mi się tu nie zgadza;) 2013 - 60 lat = 1953 data urodzeniatwój wujek mógł miec wtedy (podobnie jak rodzice) ok. 20/30 lat 1953 - 30 = 1923 data urodzenia wujka powiedzmy, że mógł samodzielnie hulac w wieku jakiś 18 lat (wtedy to i tak za młody, ale co tam) czyli mamy rok 1941/1942 !! Hulał z żydówkami w Grodzisku ??????Czyżby w Grodzisku było getto ???Co najmniej dziwnie brzmi w tym kotekście słowo "hulać"Ejże !

Wróżbita to z ciebie nie będzie. Z matematyki też pała.

G
Gość
W dniu 17.07.2013 o 22:17, Gość napisał:

Mam teraz lekko ponad 60 lat i mój już świętej pamięci wujek opowiadał jak było na zabawach wiejskich za czasów jego młodości. Nikt nie patrzył jeśli spodobała się chłopcu dziewczyna a dziewczynie chłopak czy to żyd, polak czy ukrainiec bo serce albo nagła miłość podrasowana bimbrem nie wybierała. A te czasy miały jeszcze dodatkowy plus że nie było badań DNA. A  ile wtedy się dzieciaków rodziło co kobieta nie wiedziała kto jest prawowitym ojcem jej dziecka. Mój wujek w latach 70tych XXwieku mówił że w co drugiej rodzinie w Leżajsku i okolicach płynie częściowo żydowska krew. On sam się przyznał że z żydówkami na zabawach w Grodzisku też chulał.

A ja tam wierzę bo mogę dać swój przykład. Urodziłem się w roku 1953. Mój ojciec urodzony w 1915 roku był najmłodszym z 5 dzieci a różnica między nim a najstarszym bratem wynosiła 18 lat.

G
Gość
W dniu 18.07.2013 o 09:12, Gość napisał:

Oj coś mi się tu nie zgadza;) 2013 - 60 lat = 1953 data urodzeniatwój wujek mógł miec wtedy (podobnie jak rodzice) ok. 20/30 lat 1953 - 30 = 1923 data urodzenia wujka powiedzmy, że mógł samodzielnie hulac w wieku jakiś 18 lat (wtedy to i tak za młody, ale co tam) czyli mamy rok 1941/1942 !! Hulał z żydówkami w Grodzisku ??????Czyżby w Grodzisku było getto ???Co najmniej dziwnie brzmi w tym kotekście słowo "hulać"Ejże !

Coś ci się Copperfieldzie pomieszało. Na przykłąd u mnie w rodzinie różnica między najstarszym a najmłodszym dzieckiem wynosiła 19 lat.   A z tego co czytam to ponad 60 lat ma ten co pisze a nie jego wujek. Zresztą zdarzało się że wujek był młodszy niż jego brata lub siostry dziecko. Dlatego wierzę to co napisał o hulankach Grodziskich.

G
Gość
W dniu 17.07.2013 o 22:17, Gość napisał:

Mam teraz lekko ponad 60 lat i mój już świętej pamięci wujek opowiadał jak było na zabawach wiejskich za czasów jego młodości. Nikt nie patrzył jeśli spodobała się chłopcu dziewczyna a dziewczynie chłopak czy to żyd, polak czy ukrainiec bo serce albo nagła miłość podrasowana bimbrem nie wybierała. A te czasy miały jeszcze dodatkowy plus że nie było badań DNA. A  ile wtedy się dzieciaków rodziło co kobieta nie wiedziała kto jest prawowitym ojcem jej dziecka. Mój wujek w latach 70tych XXwieku mówił że w co drugiej rodzinie w Leżajsku i okolicach płynie częściowo żydowska krew. On sam się przyznał że z żydówkami na zabawach w Grodzisku też chulał.

 

Oj coś mi się tu nie zgadza;)

 

2013 - 60 lat = 1953 data urodzenia

twój wujek mógł miec wtedy (podobnie jak rodzice) ok. 20/30 lat

 

1953 - 30 = 1923 data urodzenia wujka

 

powiedzmy, że mógł samodzielnie hulac w wieku jakiś 18 lat (wtedy to i tak za młody, ale co tam) czyli mamy rok 1941/1942 !!

 

Hulał z żydówkami w Grodzisku ??????

Czyżby w Grodzisku było getto ???

Co najmniej dziwnie brzmi w tym kotekście słowo "hulać"

Ejże !

G
Gość
W dniu 17.07.2013 o 17:57, Gość napisał:

Byli, ale stanowili zdecydowaną mniejszość. Dlatego prawdopodobieństwo, że z okolicznych wsi napłynęli do Leżajska w okresie industrializacji potomkowie semitów jest niewielkie.

Mam teraz lekko ponad 60 lat i mój już świętej pamięci wujek opowiadał jak było na zabawach wiejskich za czasów jego młodości. Nikt nie patrzył jeśli spodobała się chłopcu dziewczyna a dziewczynie chłopak czy to żyd, polak czy ukrainiec bo serce albo nagła miłość podrasowana bimbrem nie wybierała. A te czasy miały jeszcze dodatkowy plus że nie było badań DNA. A  ile wtedy się dzieciaków rodziło co kobieta nie wiedziała kto jest prawowitym ojcem jej dziecka. Mój wujek w latach 70tych XXwieku mówił że w co drugiej rodzinie w Leżajsku i okolicach płynie częściowo żydowska krew. On sam się przyznał że z żydówkami na zabawach w Grodzisku też chulał.

G
Gość

Moderator gdyby był osobą inteligentną, to zablokował by ten temat.

G
Gość
W dniu 17.07.2013 o 15:34, Gość napisał:

ludność napływowa z okolicznych wsi. A co w tych wsiach żydów nie było?

Byli, ale stanowili zdecydowaną mniejszość. Dlatego prawdopodobieństwo, że z okolicznych wsi napłynęli do Leżajska w okresie industrializacji potomkowie semitów jest niewielkie.

G
Gość
W dniu 17.07.2013 o 15:11, Gość napisał:

To, że część obecnych mieszkańców Leżajska może mieć korzenie polsko-żydowskie nie ulega najmniejszej wątpliwości. W okresie II RP Żydzi stanowili największą nację w mieście. Nie zapominajmy jednak, że w latach 70-tych ub. stulecia duży odsetek mieszkańców stanowiła ludność napływowa, która z przedwojennym Leżajskiem ani wprost, ani pośrednio nie miała nic wspólnego. Więc z tą połową to przesada - no chyba, że to taki skrót myślowy dla dosadności argumentu.

ludność napływowa z okolicznych wsi. A co w tych wsiach żydów nie było?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3