Pół miliona pasażerów przewinęło się w ubiegłym roku przez Jasionkę. W tym przez 5 miesięcy - już ponad 200 tys. Największe nasilenie ruchu jest w środy i niedziele. W tych dniach bywa 16 startów i lądowań samolotów pasażerskich, ok. 3 - 10 awionetek i do 30 samolotów szkolnych.
- Dawniej wąskim gardłem był mały terminal, później zbyt mała płyta postojowa. Po wykonaniu tych inwestycji okazało się, że największym problemem jest brak drogi kołowania na pas startowy i szybkiego zjechania z niego po wylądowaniu, jeszcze przy dużej prędkości samolotu - mówił w piątek Jan Domagalski, kierownik projektów Portu Lotniczego Rzeszów- Jasionka.
Inwestycja została podzielona na dwie części. Pierwsza właśnie się zakończyła. Gotowy jest odcinek o długości ok. 1850 m. Powstała także infrastruktura techniczna oświetlenia nawigacyjnego, odwodnienie, łącznik szybkiego zjazdu z drogi startowej i dwa prostopadłe z nią łączniki. Koszt to ok. 60 mln zł, z czego 25 mln to dofinansowanie unijne.
Dreamliner? Czemu nie
W tym tygodniu rozpoczną się kontrole nadzoru budowlanego. Możliwe, że jeszcze w wakacje droga zostanie oddana do użytku. Kiedy rozpocznie się budowa kolejnego odcinka o długości ok. 1350 m, na razie nie wiadomo. - Będziemy obserwowali, jak rośnie ruch pasażerski i na bieżąco zareagujemy. Na razie wystarczy nam ten pierwszy odcinek - wyjaśnia Domagalski.
Droga kołowania jest szeroka na 23 m i ma dwa pobocza szerokie na 10,5 m każde. Jej parametry oraz wszystkich łączników dostosowane są do największych samolotów świata. Może więc u nas spokojnie wylądować dreamliner.
Beton badany wielokrotnie
Jacek Zwiech, dyr. kontraktu z firmy Max Bögl Polska, która była wykonawcą robót, jako ciekawostkę zdradza, że do budowy drogi kołowania zużyto im 40,4 tys. m sześc. betonu. Wykopano też 36,5 tys. m sześc. ziemi i zdjęli 147 m kw. humusu, co można przeliczyć na 2,9 tys. ciężarówek o ładowności 25 ton. Przy pracach związanych z oświetleniem ułożono ok. 10 km kabla. Budowa, przy której pracowało ok. 200 osób, trwała od maja ubiegłego roku.
- O jakość drogi kołowania, która ma betonową nawierzchnię o grubości 30 cm, jesteśmy spokojni. - mówi Zwiech. - Mamy wyniki przewyższające wymagania jakościowe.
Kontrolowało to kilka laboratoriów. Nadzór miał także Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych.
- Dodatkowo podpisaliśmy umowę z centrum technologii Politechniki Rzeszowskiej, które specjalizuje się w badaniu betonu, by mieć dodatkowe niezależne wyniki - dodaje Domagalski
Lotnisko coraz okazalsze
To nie jedyna trwająca inwestycja w porcie w Jasionce. Zmodernizowana została droga startowa na odcinku 700 m. Stawiane są dwa olbrzymie hangary, w których będą się odbywały przeglądy samolotów. Trzeci chce postawić firma z kanadyjskim kapitałem, zajmująca się remontem śmigłowców. Kończy się budowa zaplecza technicznego - budynków z częścią garażową i serwisową dla pojazdów obsługi naziemnej lotniska. Za kilka tygodni lotnisko ogłosi przetarg na modernizację świateł podejścia do lądowania. Będą one umożliwiały lądowania w gorszych warunkach. Jeszcze w tym roku Polska Agencja Żeglugi Powietrznej chce oddać do użytku nową wieżę kontroli lotów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Tak żyje "Biały Cygan" Bogdan Trojanek. Zna Viki Gabor, adoptował dziecko z klasztoru
- Skrzynecka przesadza z retuszem? Tak wymalowała się na wycieczkę. Jak w tym chodzić?
- Taka jest Roxie za kulisami "TzG". Prawda o jej zachowaniu wyszła na jaw [WIDEO]
- Jakie wykształcenie ma Jolanta Kwaśniewska? Będziecie zaskoczeni!