Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będzie bezpieczniej na linii kolejowej Kraków – Rzeszów. Ma to zapewnić system ERTMS

Norbert Ziętal
Komputer dostarczy maszyniście potrzebne informacje. Będzie także nadzorował jego pracę.
Komputer dostarczy maszyniście potrzebne informacje. Będzie także nadzorował jego pracę. Archiwum PKP PLK
Sprawniejsze i bezpieczniejsze podróże kolejowe pomiędzy Rzeszowem i Krakowem ma zapewnić system ERTMS. Właśnie podpisano umowę na jego wykonanie, o wartości 89 mln złotych.

ERTMS to europejski system zarządzania ruchem kolejowym. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na realizacje projektu, którego wartość wynosi 89 mln złotych. ERTMS składa się z dwóch elementów Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem ETCS i systemu łączności GSM-R.

Efektem zbudowania i uruchomienia ERTMS ma być podniesienie poziomu bezpieczeństwa podróżowania pociągami i przewozu towarów. Zdaniem PKP PLK, sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym pozytywnie wpłynie na punktualność pociągów. Wprowadzenie systemu ma również umożliwić swobodne przekraczanie granic na europejskich liniach kolejowych, bez konieczności wymiany lokomotyw.

– Podpisana umowa to kolejne działanie PKP Polskich Linii Kolejowych zwiększające bezpieczeństwo pasażerów i transportu kolejowego w Polsce – mówi Łukasz Smółka, dyrektor Gabinetu Politycznego Ministra Infrastruktury.

System pomoże maszyniście w pracy
Projekt przewiduje wyposażenie 135 km linii Podłęże – Rzeszów w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Obejmie szesnaście stacji kolejowych, które będą zarządzane z dwóch lokalnych centrów sterowania, w Tarnowie i Rzeszowie.

Dzięki systemowi ETCS, lokalizacja i prędkość pociągów będą na bieżąco weryfikowane m.in. przez umieszczone na torach czujniki, które przesyłają sygnały o wszelkich zmianach na trasie do wyposażonej w komputer lokomotywy.

Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafią na pulpit maszynisty. Dzięki temu kierujący pociągami uzyskają wszystkie dane niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu.
System nie ogranicza się tylko do przekazywania bieżących danych. Analizuje on także decyzje maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatycznie dostosuje prędkość pociągu do panujących warunków.

– Wprowadzenie ERTMS na trasie Podłęże – Rzeszów zapewni bezpieczniejszy i sprawniejszy ruch kolejowy na ważnym międzynarodowym korytarzu transportowym z zachodnich krajów UE przez Polskę na Wschód – mówi Tomasz Szydło, dyrektor Południowego Regionu Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.


zobacz też: Kraków. Łącznica Zabłocie-Krzemionki i przystanki oficjalnie otwarte

Źródło:dziennikpolski24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24