Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będzie dalsza rewitalizacja zabytkowej linii kolei wąskotorowej Przeworsk–Dynów [MAPA, ZDJĘCIA]

Klaudia Oronowicz-Chudzik
Klaudia Oronowicz-Chudzik
Klaudia Oronowicz-Chudzik
Ponad 100-letnia kolejka wąskotorowa jest jedną z największych atrakcji turystycznych powiatu przeworskiego. Jest szansa, że w niedalekiej przyszłości pociągi Przeworskiej Kolei Dojazdowej znów będą kursować po całej trasie z Przeworska do Dynowa przez unikatowy 600-metrowy tunel.

W poniedziałek, 26 września w Starostwie Powiatowym w Przeworsku została podpisana umowa na realizację kolejnego odcinka inwestycji pn. „Rewitalizacja Kolei Dojazdowej Przeworsk Wąskotorowy – Dynów”. Umowa została podpisana pomiędzy Powiatem Przeworskim, a firmą Swietelsky Rail Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. To już II etap rewitalizacji kolei. Obejmie odcinek z Jawornika Polskiego do Kańczugi.

Wykonania prac budowlanych wyniesie 29 648 446 zł, przy dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 20 488 763 zł. Całkowita wartość projektu I i II etapu realizacji inwestycji to koszt ponad 56 milionów złotych brutto, w tym wartość dofinansowania ponad 37 mln zł.

W drugim etapie zrewitalizowana zostanie część zabytkowej linii kolei wąskotorowej o długości 16,100 km na trasie Jawornik Polski-Kańczuga. Wyremontowane zostaną także rozjazdy i przejazdy kolejowo-drogowe nawierzchni torowej oraz oznakowania. Zadanie zrealizowane będzie w terminie do 15 sierpnia 2023 r.

Będzie dalsza rewitalizacja zabytkowej linii kolei wąskotorowej Przeworsk–Dynów [MAPA, ZDJĘCIA]
Dariusz Szwed

Po zrealizowaniu obu etapów inwestycji, całkowita długość przebudowanej lub zmodernizowanej linii kolejowej wyniesie 29,110 km. Jak poinformował nas Piotr Sidor, naczelnik Wydziału Rozwoju Powiatu i Zamówień Publicznych ze Starostwa Powiatowego w Przeworsku – po zakończeniu drugiego etapu rewitalizacji, będzie wyremontowane 2/3 kolei. Do remontu zostanie jeszcze około 15 km.

Prace remontowe pozwolą na przywrócenie pierwotnych parametrów linii kolejowej tj. dopuszczalnej prędkości pociągów V=35 km/h oraz poprawią bezpieczeństwo przejazdów kolejowych.

Równocześnie z remontem kolei, trwają prace na dworcach kolejowych. Odnawiany jest m.in. Zespół Dworca w Kańczudze (z budynkiem dworcowym, wieżą ciśnień i budynkiem magazynu spedycji kolejowej). Dworzec będzie odtworzony prawie do jego pierwotnego wyglądu.

Inwestycja ma uchronić zabytek przed zniszczeniem i degradacją. Najpewniej przyczyni się też do większego zainteresowania turystów przejazdami po linii wąskotorowej i przez to, do rozwoju turystycznego regionu.

Kolejkę wpisano na listę zabytków w 1991 roku

Przeworsko-dynowska kolejka wąskotorowa została oddana do użytku w 1904 roku, jeszcze w okresie cesarstwa austro-węgierskiego. Trasa liczyła ponad 46 km. Ze stacji osobowej w Przeworsku doprowadzono bocznice do cukrowni, dla której już jesienią transportowano buraki cukrowe. Transportowano nią także płody rolne, żwir oraz drewno. Wszystko za pomocą 3 lokomotyw, 7 wagonów osobowych i 45 towarowych (później 65).

Przed wybuchem I wojny światowej, z usług kolei korzystało aż 110 tys. pasażerów. Mogli podróżować trzema klasami. Po wybuchu II wojny światowej kolej funkcjonowała w miarę normalnie. W latach 80. XX wieku wycofano trakcję parową i zawieszono regularny ruch pasażerski na wąskotorówce. Wcześniej zmniejszono też rozstaw torów i ta zaczęła funkcjonować jako jedna z głównych atrakcji Pogórza, przewożono nią turystów.

W swojej historii kolej musiała się zmagać z żywiołami, które jej nie oszczędzały. Śnieżne zimy powodowały przerwy w kursowaniu pociągów, powodzie powodowane ulewami podtapiały i zalewały torowisko, czy jak to miało miejsce w maju 1987 r. wezbrane wody rzeki Mleczki przeniosły 20 tonowe przęsło mostu na kilkadziesiąt metrów. Tragiczny wypadek wydarzył się 20 maja 1960r. kiedy to pomiędzy stacjami Urzejowice i Krzeczowice huraganowy wiatr zrzucił z nasypu pociąg, w wypadku tym zginęła jedna osoba.

Kolejny żywioł nie oszczędził kolejki. 26 czerwca 2020 r. padający ulewny deszcz doprowadził do powodzi, zniszczyła ona torowisko, a przęsło mostu, który ucierpiał w 1987 r. ponownie zostało zrzucone z przyczółków mostu i przesunięte, przez co ruch na linii został zawieszony.

Z tego powodu, a także ze względu na epidemię koronawirusa, kolej w ogóle nie kursowała z turystami w 2020 roku. Obecnie, po naprawach, kolej kursuje na odcinku Przeworsk – Łopuszka Mała.

Podczas tegorocznego zakończenia sezonu, starosta przeworski Bogusław Urban, przypomniał jak trudny był to czas z powodu remontów i odbudowy torowiska na dwóch odcinkach i związanej z tym krótszej trasy. Mimo tych utrudnień w 2022 roku, kolejka przewiozła 16 tysięcy turystów.

Będzie dalsza rewitalizacja zabytkowej linii kolei wąskotoro...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24