Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bieszczadzka kolejka leśna będzie zarabiać w zimie

Oprac. si
Bieszczadzka kolejka leśna będzie zarabiać w zimieBieszczadzka ciuchcia jest coraz popularniejsza wśród turystów.
Bieszczadzka kolejka leśna będzie zarabiać w zimieBieszczadzka ciuchcia jest coraz popularniejsza wśród turystów. Fot. W. Zatwarnicki
Bieszczadzka leśna kolejka wąskotorowa będzie kursować podczas tegorocznej zimy. W tym roku przewiozła już 94 tys. turystów. I będzie zarabiać nadal na turystycznym biznesie.

Jak informuje Mariusz Wermiński, prezes fundacji zarządzającej bieszczadzką kolejką leśną,  w okresie zimowym będzie można zamówić kurs kolejką w każdy dzień. Natomiast podczas ferii szkolnych zaplanowano uruchomienie regularnych kursów w soboty.
Zimowe podróże leśną kolejką dla turystów rozpoczęto w 2011 r., po 15 latach przerwy. W zimie trasa wąskotorówki biegnie z Majdanu do Dołżycy.

To był rekordowy rok
Dzięki dużemu zainteresowaniu ze strony turystów, zawiadujący kolejką zgromadzili więcej środków na konserwację i modernizację torowiska, taboru kolejowego oraz budynków stacji. A wpływy ze sprzedaży biletów są podstawowym źródłem utrzymania bieszczadzkiej kolejki.
Na trasie wąskotorówki trwają prace konserwatorsko-remontowe. Do końca listopada pracownicy BKL chcą zakończyć m.in. wymianę podkładów kolejowych na niektórych odcinkach torowiska. W tym roku wymieniono już prawie 1500 podkładów.

Bieszczadzka kolejka wąskotorowa powstała w 1898 r. Jej głównym zadaniem był wówczas transport drewna. W latach 20. XX wieku przeszła pod zarząd lwowskiej dyrekcji PKP. Wtedy też rozpoczęto przewóz ludzi, który z czasem stał się atrakcją turystyczną.

 Wzloty i upadki
W swej długiej historii kolejka przeżywała okresy prosperity, kilka razy groził jej upadek. W czasie I wojny światowej eksploatowali ją Austriacy. Korzystali z niej również hitlerowcy podczas ostatniej wojny. Podczas przesuwania się frontu niemiecko-radzieckiego ze wschodu na zachód ciuchcia mocno ucierpiała. W trakcie krwawych bojów na tych terenach zniszczone zostały torowiska, zerwane mosty, zdewastowany tabor.
Po wyzwoleniu podjęto decyzję o odbudowie wąskotorówki. Jednak dopiero z początkiem lat 50. wyruszyły na trasę regularne składy towarowe, zaś w latach 60. przywrócono kursy pociągów pasażerskich.
Po wojnie kolejka nigdy nie podlegała PKP, chociaż funkcjonowała w oparciu o przepisy ruchu na normalnej kolei. „Orient Ekspres” był też jedyną leśną wąskotorówką, która przewoziła pasażerów według stałych rozkładów jazdy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24