Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Diesle w odwrocie. Kierowcy wolą samochody na benzynę

Bartosz Gubernat
Audi A4 to najchętniej sprowadzany do Polski model samochodu.
Audi A4 to najchętniej sprowadzany do Polski model samochodu. Bartosz Gubernat
Po raz pierwszy od kilkunastu lat, w styczniu i lutym polscy kierowcy sprowadzili więcej używanych samochodów na benzynę, niż na olej napędowy. Ogólny poziom importu pojazdów mocno wrósł.

Z najnowszego raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że w lutym sprowadzono do Polski i zarejestrowano prawie 70 tysięcy używanych samochodów osobowych. To aż o 24,8 proc. więcej niż w ubiegłym roku i o 8,4 proc. więcej niż w styczniu. W dwóch pierwszych miesiącach import wyniósł aż 134482 auta, czyli o ponad 20 procent więcej niż w 2015 roku. Eksperci SAMAR podkreślają, że do tej pory wyższe wyniki notowaliśmy tylko w 2008 roku, kiedy import jedyny raz w historii przekroczył barierę miliona sztuk w ciągu roku.

Najwięcej tanich i starych

Dla Dariusza Balcerzyka z SAMAR-u rekordowy wynik nie jest jednak zaskoczeniem. Zwraca uwagę, że jednym z czynników napędzających rynek była likwidacja 500-złotowej opłaty recyclingowej, szczególnie dotkliwej w przypadku importu najstarszych i najtańszych aut.

- A takich niestety przywozimy najwięcej. Średni wiek w tym roku wynosi nieco ponad 11 lat, a wartość importowanych pojazdów to średnio 15 tys. zł. Chociaż lwia część tych samochodów jest warta 5-6 tys. zł – mówi Dariusz Balcerzyk.

Zwraca uwagę, że za nowe auto w salonie trzeba tymczasem zapłacić minimum 30-40 tys. zł.

– I to za samochód mały, miejski. Polacy wciąż zbyt mało zarabiają, aby sobie pozwolić na taki wydatek. Poza tym, u nas przeważa taki model, że rodzina ma jedno auto, które musi być wielozadaniowe. Ma służyć zarówno jako transport do pracy, jak i zmieścić całą rodzinę podczas wyjazdu na wakacje. A od czasu do czasu powinno przewieźć także nowe biurko ze sklepu meblowego – mówi Balcerzyk.

To dlatego według niego kierowcy wolą wydać 30-40 tys. zł na kilkuletnie rodzinne kombi, niż na nowego malucha.

Diesel już nie taki oszczędny

O ile wśród najpopularniejszych marek zmian nie widać, to kierowcy mocno zmienili preferencje w kwestii silników. Podczas gdy jeszcze w lutym 2010 roku udział diesli w ogólnym poziomie importu wynosił 63,6 proc., dzisiaj to już tylko 41,9 proc. To najgorszy wynik przynajmniej od 2000 roku, kiedy MSWiA zaczęło udostępniać dane rejestracyjne.

- Nowoczesne diesle są bardziej awaryjne, a ich naprawy bardzo kosztowne. Poza tym różnica w cenie benzyny i oleju napędowego mocno się zatarła. A ponieważ silniki benzynowe także są coraz bardziej ekonomiczne, oszczędności, czyli główny atut diesli są na tyle mało atrakcyjne, że przeciętny Kowalski rezygnuje z zakupu takiego auta – wyjaśnia Dariusz Balcerzyk.

W SAMAR przewidują, że w tym roku do polski sprowadzimy więcej samochodów niż w ubiegłym roku. Wówczas import wyniósł 783 tysiące pojazdów. Tym razem powinien być wyższy niż 830 tysięcy.

- Dane z ostatnich 11 lat pokazują, że import za drugie półrocze stanowi średnio 52 procent sumy całkowitej, co również w tym roku nie powinno być problemem. Prognozowany spadek bezrobocia, a także rządowy program 500 plus z pewnością będą miały duży wpływ na utrzymanie się takiego trendu – przekonują eksperci SAMAR.

Najpopularniejsze marki samochodów:

  1. Volkswagen – 17 873 szt.,
  2. Opel – 15 518 szt.,
  3. Audi – 12 276 szt.,
  4. Ford – 9 843 szt.,
  5. Renault – 9 321 szt.,
  6. BMW – 8 275 szt.,
  7. Peugeot – 6 135 szt.,
  8. Citroen – 5 930 szt.,
  9. Toyota – 5 164 szt.,
  10. Mercedes – 4 831 szt.

Najpopularniejsze modele:

  1. Audi A4 – 5 539 szt.,
  2. VW Golf – 5 293 szt.,
  3. VW Passat – 5 082 szt.,
  4. Opel Astra – 4 689 szt.,
  5. BMW 3 – 3 892 szt.,
  6. Renault Scenic – 2 761 szt.,
  7. Audi A3 – 2 736 szt.,
  8. Ford Focus – 2 677 szt.,
  9. Audi A6 – 2 640 szt.,
  10. Opel Corsa – 2 562 szt.

Ranking województw, w których najczęściej rejestrowano używane samochody:

  1. Wielkopolskie – 17 908 szt.,
  2. Mazowieckie – 15 722 szt.,
  3. Śląskie – 13 165 szt.,
  4. Dolnośląskie – 10 959 szt.,
  5. Małopolskie – 10 936 szt.,
  6. Łódzkie – 8 425 szt.,
  7. Lubelskie – 7 944 szt.,
  8. Podkarpackie – 7 617 szt.,
  9. Kujawsko-pomorskie – 7 428 szt.,
  10. Pomorskie – 7 165 szt.

Auta najczęściej przewozimy z Niemiec i Francji.
* Dane za styczeń i luty 2016r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24