Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dobre rady dla wyruszających na kemping

Józef Lonczak [email protected] 17 867-22-57
Moda na samochody i przyczepy kempingowe dociera do nas z Zachodniej Europy. Fot. Archiwum
Moda na samochody i przyczepy kempingowe dociera do nas z Zachodniej Europy. Fot. Archiwum
Podróżowanie i biwakowanie samochodem kempingowym, czyli kamperem lub z przyczepą przestaje u nas być rzadkością. A taka wyprawa była miła i bezpieczna należy się do niej właściwie przygotować.

Według Magazynu "Polski Caravaning" szacuje, że w naszym kraju jest już 2 tys. kamperów i ok. 100 tys. przyczep kempingowych. Właśnie miłośnikom kampingów Goodyear radzi jak bezpiecznie i bezproblemowo jeździć kamperem lub z przyczepą kempingową.

Z domem na wakacje

- Podróżowanie kamperem lub samochodem z przyczepą jest jedną z najbardziej popularnych form wypoczynku mieszkańców Europy, szczególnie obywateli Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii czy krajów skandynawskich. Także u nas taki model spędzania urlopu, staje się coraz bardziej popularny, choć w Polsce liczba tych pojazdów jest znacznie mniejsza niż w Niemczech czy Francji. Jednak trendy jest wyraźny - coraz więcej naszych rodaków, wzorem turystów z Europy Zachodniej, wyjeżdża kamperami w bliższe lub dalsze wakacyjne trasy – wyjaśnia Maciej Buczkowski z biura prasowego Goodyear.

Dopasuj sprzęt i poćwicz przed wyprawą

Oczywiście odpowiedź na pytanie czy taką podróż spędzimy miło i bezpiecznie, zależy od stanu samochodu oraz przyczepy kempingowej, które powinny przejść dokładny przegląd i zostać odpowiednio przygotowane do podróży.

- Samochód i przyczepa muszą przede wszystkim do siebie pasować, sprzęt holowniczy powinien być wysokiej jakości, a przed wyjazdem warto również poćwiczyć. Kierowcy muszą mieć świadomość, że prowadzenie samochodu z przyczepą wymaga praktyki i umiejętności – radzi Buczkowski.

Sprawdź też stan opon

Każda podróż powinna się zacząć od dokładnego przygotowania pojazdu(ów) i nie odkładajmy tego na ostatnia chwilę.

Szczególną uwagę należy zwrócić na światła, hamulce, opony, zaczepy i liny bezpieczeństwa.

- Jeśli przyczepa stała nieużywana przez całą zimę, należy zwrócić szczególną uwagę na jej stan. Jeżeli opony przez długi czas były na słońcu lub mrozie, należy je sprawdzić zwracając szczególną uwagę na ewentualne pęknięcia lub wybrzuszenia na ścianach bocznych. Opony powinno się chronić przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych na przykład poprzez ich przykrycie podpowiada - Marta Konopacka, dyrektor PR Goodyear Dunlop Tires Polska Sp. z o. o.

Może będą potrzebne wzmacniane XL

Zalecane jest również sprawdzenie opon pod kątem minimalnej głębokości bieżnika. Oczywiście opony „łyse” lub nierówno zużyte należy wymienić.

- Opony powinny być odpowiednio dobrane do maksymalnej masy przyczepy kempingowej, a także do maksymalnej dozwolonej prędkości, szczególnie podczas podróży zagranicznych. Dla przyczep kempingowych należy szukać opon klasy C (przeznaczonych do samochodów ciężarowych) lub XL (opony wzmacniane), aby zwiększyć ich wytrzymałość na obciążenia. Opony należy napompować zgodnie z zaleceniami producenta przyczepy. Zapewnia to nie tylko większą wygodę podczas jazdy, ale także przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa – dodaje Konopacka.

Rady dla podróżujących z przyczepą:

  • utrzymuj odpowiednią odległość od poprzedzającego pojazdu,
  • wyprzedzaj (zwłaszcza ciężarowki), tylko kiedy jesteś pewien, że masz dużo miejsca na wykonanie tego manewru.
  • regularnie obserwuj ruch za sobą, czy ktoś nie chce ciebie wyprzedzić. Jeśli zauważysz za sobą długą kolejkę samochodów, zwłaszcza na krętych, górskich podjazdach pozwolić innym się wyprzedzić zjeżdżając na rozjazdach,
  • skręcaj po szerokim łuku i sprawdzaj w lusterku położenie przyczepy, aby prawidłowo wykonać manewr,
  • jeśli przyczepa zaczyna się kołysać, przyhamuj odpowiedni długo, aby doprowadzić do stabilizacji przyczepy i samochodu. Pamiętaj: kołysanie się przyczepy jest skutkiem niefortunnego połączenia kilku czynników: przeciążenia, złego rozłożenia ładunku, nadmiernej prędkości oraz silnego wiatru,
  • podczas jazdy i parkowania weź pod uwagę wysokość, długość i szerokość przyczepy. Uważaj na obiekty znajdujące się obok, nad i za pojazdem. Umieść naklejkę z wysokością pojazdu, łączną długością i szerokością na przedniej szybie.
  • w trakcie parkowania w zatoczkach przy autostradzie, nie blokuj miejsc wyznaczonych dla ciężarówek. Jest to niezgodne z prawem i zabiera miejsce kierowcom ciężarówek, którzy są prawnie zobowiązani robić postoje na tych miejscach parkingowych.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24