Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga ekspresowa S19 Rzeszów - Lublin ma być gotowa w 2021 roku. Podpisano umowę na budowę ostatniego odcinka

Bartosz Gubernat
Droga ekspresowa S19 ma być oknem na świat dla wschodniej Polski. Jako szlak Via Carpatia połączy ze sobą kraje Bałtyckie z resztą Unii Europejskiej.
Droga ekspresowa S19 ma być oknem na świat dla wschodniej Polski. Jako szlak Via Carpatia połączy ze sobą kraje Bałtyckie z resztą Unii Europejskiej. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na projekt i budowę ostatniego odcinka drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu. Połączy on węzły Kamień i Sokołów Małopolski Północ. Oznacza to, że szlak Via Carpatia od Lublina do Sokołowa Małopolskiego o długości ponad 131 km jest już w realizacji.

- Dokonało się. Podpisaliśmy ostatnią umowę na realizację S19 na północ od Rzeszowa. Udowadniamy tym samym, że pracujemy dla Polski i Polaków. Pokazujemy, że Via Carpatia jest dla nas priorytetem infrastrukturalnym a dzięki determinacji wielu osób, dla których jest to przedsięwzięcie strategiczne, udaje nam się realizować ten jakże ważny szlak komunikacyjny – podkreślił biorący udział w uroczystości minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.

286 milionów złotych

Ostatni ze zleconych do budowy odcinków drogi ekspresowej S19 będzie miał około 8 kilometrów długości. Powstanie wraz z węzłami: Kamień i Sokołów Małopolski Północ.

- Firma Budimex wybuduje go za 286,4 mln zł. Ma na to 34 miesiące. Wykonawca ma nie tylko wybudować drogę, ale także ją zaprojektować i zdobyć pozwolenia potrzebne do rozpoczęcia prac, a na koniec także na użytkowanie trasy – mówi Joanna Rarus z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.

Odcinek jest w całości zlokalizowany w powiecie rzeszowskim, na terenie miasta i gminy Sokołów Małopolski oraz gminy Kamień. Węzeł bliżej Rzeszowa będzie miał kształt połowy koniczyny. Z drogą krajową numer 19 połączy się przy pomocy dwóch rond. Droga krajowa ominie ekspresówkę wiaduktem. Węzeł Kamień dostanie kształt pół karo, a w jego rejonie także powstanie wiadukt, którym zostanie poprowadzona droga krajowa numer 19.

- Łącznie na tym odcinku drogi ekspresowej powstanie dziesięć obiektów inżynierskich. To przede wszystkim sześć wiaduktów w ciągu dróg krzyżujących się z S19. Ale także dwa przejścia dla średnich zwierząt, jedno nad i jedno pod jezdnią. Przewidzieliśmy ponadto miejsca obsługi podróżnych „Górno wschód” i „Górno zachód” oraz obwód utrzymania drogowego na terenie węzła Sokołów Małopolski Północ – mówi Joanna Rarus.

Zgodnie z aktualnymi trendami w budownictwie, ale także surowymi normami ochrony środowiska, droga będzie budowana z wykorzystaniem ekologicznych rozwiązań. Poza przejściami dla zwierząt powstaną tu przepusty ekologiczne, ekrany akustyczne, specjalne urządzenia i siatki stawiane miedzy innymi z myślą o ochronie nietoperzy. Będą także urządzenia podczyszczające wody opadowe spływające z jezdni.

WIDEO: Ekspresowa droga S19 między Świlczą a Kielanówką otwarta dla kierowców

Wszystkie odcinki drogi S19 zlecone

GDDKiA wylicza, że w ciągu pół roku udało się zakontraktować i przekazać wykonawcom do realizacji 6 odcinków drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu. Oznacza to, że już cały odcinek S19 od granicy województwa lubelskiego i podkarpackiego do Sokołowa Małopolskiego o łącznej długości 54,2 km jest w realizacji systemem projektuj i buduj. Aktualnie inwestycje są na etapie projektowania, a wykonawcy pracują nad dokumentacją potrzebną do złożenia wniosków o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. To tryb wynikający z tzw. Specustawy, pozwalający szybko przejmować pod budowę prywatne działki potrzebne do inwestycji.
W przygotowaniu jest już także cały ponad 85-kilometrowy odcinek przyszłej S19 od węzła Rzeszów Południe do granicy państwa w Barwinku. Będzie on podzielony na pięć odcinków, dla których opracowywane są aktualnie tzw. Koncepcje programowe. To dokumenty, które mają posłużyć do przygotowania tzw. Programów funkcjonalno-użytkowych, a następnie projektów budowlanych. Na ich podstawie zostaną wybrani wykonawcy projektów i prac budowlanych.

- Warto również zaznaczyć, że w realizacji systemem projektuj i buduj jest także 77 kilometrów S19 od Lublina do granicy woj. lubelskiego i podkarpackiego. Dla odcinka Kraśnik - granica województw lubelskiego i podkarpackiego, który będzie miał 35 kilometrów, wykonawcy złożyli już wnioski o wydanie pozwoleń na budowę. O taki dokument stara się także wykonawca 42-kilometrowego odcinka od Lublina do Kraśnika.

S19 połączy kilka krajów

Droga S19 będzie częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Idea jej budowy została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów z Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 budowa szlaku jest zapisana jako główny priorytet inwestycyjny. Docelowo Via Carpatia połączy kraje Bałtyckie z resztą Unii Europejskiej oraz jej wschodnimi sąsiadami.

Na Podkarpaciu odcinek drogi S19 będzie mieć długość 169 km. Cały jej przebieg ma zapewnione finansowanie. Termin otwarcia trasy na odcinku Rzeszów-Lublin to 2021 rok. Droga do Barwinka ma powstać dwa lata później. GDDKiA planuje także rozbudowę już istniejącej części ekspresówki między Rzeszowem, a Sokołowem Młp. Droga na sporym odcinku ma tylko trzy pasy ruchu ,co oznacza, że kierowcy mają do dyspozycji na przemian jeden, lub dwa pasy ruchu w jednym kierunku.

- To uciążliwe i niebezpieczne rozwiązanie. Co chwilę droga zwęża się do jednego pasa ruchu w danym kierunku. Wyprzedzać można tylko na miejscowych poszerzeniach. Niestety zdarza się, że gdy prawym pasem jedzie duże auto ciężarowe, kierowca auta osobowego na lewym pasie nie widzi znaku informującego o zbliżającym się, kolejnym zwężeniu jezdni. Bardzo łatwo wówczas o wypadek – mówi pan Władysław, kierowca z Rzeszowa.

W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych w Rzeszowie odpowiadają, że droga na tym odcinku zostanie rozbudowana.

- Ministerstwo zapisało już taką inwestycję w planach kolejne lata. Droga będzie tu miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach na całej długości – zapewnia Bartosz Wysocki z GDDKiA w Rzeszowie. Dodaje, że taki sam profil (dwie jezdnie, cztery pasy ruchu) ma mieć S19 na całej długości, od Rzeszowa do Lublina oraz w stronę Barwinka.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24