Droga i lotnisko na nowym odcinku A4 Dębica - Tarnów

#Bartosz Gubernat
GDDKiA
Nowy odcinek autostrady A4 na co dzień posłuży samochodom. Ale może przyjąć też samoloty.

- Otworzyliśmy Podkarpaciu okno na świat, ale na tym nasze plany budowy dróg się nie kończą. Przygotowujemy budowę kolejnych połączeń, które pozwolą jeszcze lepiej skomunikować południowe regiony Polski. Autostrada to dla nich solidny kręgosłup - mówi Zbigniew Rynasiewicz, wiceminister Infrastruktury i Rozwoju.

35-kilometrowy odcinek A4 Dębica - Tarnów jest przejezdny od czwartku. Drogowcy otworzyli go o godz. 11. Na razie gotowa jest część drogowa, która z czterech do dwóch pasów ruchu przewęża się tylko na ok. 1,5-kilometrowym odcinku w rejonie Dębicy. To tutaj firmy Budimex i Heilit+Woerner miały najwięcej pracy z dokończeniem budowy po upadłej Hydrobudowie. Jeszcze na początku października GDDKiA w Krakowie informowała, że zwężenie jezdni na estakadzie będzie obowiązywać do wiosny przyszłego roku.

Wojciech Majdyś z Budimexu zapewnił, że utrudnienia zostaną zlikwidowane w ciągu kilku dni. - Mając na uwadze komfort i bezpieczeństwo jazdy, postawiliśmy sobie za cel jak najszybsze ukończenie estakady. Przez ostatnie tygodnie pracowaliśmy w systemie 24-godzinnym, także w dni wolne od pracy. Dzięki temu do otwarcia ruchu na tym odcinku brakuje już tylko decyzji o dopuszczeniu do ruchu przez nadzór budowlany, który prowadzi odbiór - mówi Wojciech Majdyś.

W ciągu kilku tygodni gotowe będą także dwa miejsca obsługi podróżnych, na których trwają już prace wykończeniowe. Najciekawszym fragmentem drogi jest jednak awaryjne lotnisko wojskowe, które po rozebraniu barier rozdzielających pasy ruchu można przygotować na lądowanie samolotów w ciągu kilkunastu godzin. Mieści się w połowie nowego odcinka, na 522 km drogi. Obok, wzdłuż autostrady wybudowano potężną płytę postojową dla samolotów.

Ewa Tomala - Borucka, p.o. dyr. GDDKiA wylicza, że dzięki otwarciu nowego fragmentu, długość A4 wzrosła w Polsce z 577 do 612 km.

- A w przyszłym roku, kiedy mam nadzieję ruch zostanie puszczony także między Rzeszowem a Jarosławiem będzie to już 653 km. Co ciekawe, wówczas minie równo 80 lat od oddania do użytku pierwszego odcinka autostrady w Polsce, który powstał między Węzłami Krzyż i Bielany - mówi dyr. Tomala - Borucka.

- Plac budowy w kierunku Jarosławia przejęły te same firmy, które kończyły otwieraną dziś drogę, dlatego jestem przekonany, że podołają zadaniu szybciej, niż wynika to z umowy. Liczę, że do świąt Bożego Narodzenia w przyszłym roku droga będzie przejezdna - mówi Z. Rynasiewicz.

Sprawdziliśmy, ile po otwarciu nowego odcinka zajmuje pokonanie trasy Rzeszów - Tarnów. Jadąc zgodnie z przepisami, 140 km/h zajęło nam to nieco ponad 30 minut.

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 22

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jack

A co z odcinkiem A4 Rzeszów - Jarosław. Czyżby buhaj z Grodziska czekał na oferty od potencjalnych wykonawców - (młode atrakcyjne samiczki i sztabki). 

D
Davis

GDZIE SIE POLACZYC,ZEBY TYM WOJSKOWYM SAMOLOTEM DOLEVIEC DO ZA4 z za granicy.Bezpiecznie i szybko.

:-D

522 km :-D najdłuższe lotnisko swiata :-D

G
Gość
W dniu 02.11.2014 o 19:37, gość napisał:

Widziałem tego lowelasa z Grodziska,jak prawił,że z Rzeszowa do Lizbony ,można się autostradą przejechać,no,no szybciej niewolnicy z POdkarpacia w POle do niemca trafią.


Nie bronię polityków, wręcz przeciwnie, wszyscy siebie warci. Lecz dostęp do szybkiej drogi na zachód to inwestycje, miejsca pracy itd. Pewnie sporo osób z Grodziska pracuje w Rzeszowie, może i dzięki Niemcom ale w domu a nie w baraku na polu. Może i kolejny Niemiec przyjedzie i zatrudni kolejne osoby. Tak działa ekonomia. Każdy kowalem swojego losu, a krytukują tylko wieczni pesymiści co chcą zarabiać nie wiadomo ile a sami od siebie niewiele dają. Internet daje anonimowość ale w realu tacy ludzie kulą ogon i uchodzą w cień.
A
A4

Szyszka droga do emigracji z POLSKI

g
gość

Widziałem tego lowelasa z Grodziska,jak prawił,że z Rzeszowa do Lizbony ,można się autostradą przejechać,no,no szybciej niewolnicy z POdkarpacia w POle do niemca trafią.

G
Gość
W dniu 02.11.2014 o 14:46, f16 napisał:

Szkoda tylko,(...).

o widzę jest 1szy chętny do pracy z miotłą, wyślij podanie do MON'u....

G
Gość
W dniu 02.11.2014 o 14:59, jolo napisał:

Napiszcie jeszcze od którego słupka do którego planowane jest lotnisko i z której strony najcześciej wiatr wieje. I módlcie się o pieniądze, bo o rozum za późno, bałwany.

Mądralo wejdź sobie na mapki (znajdź, wykonaj minimum myślenia) a potem krytykuj ludzi, zobacz w jakim układzie są pasy startowe to będziesz wiedział. O pieniądze się nie martw bo i tak minimalnie zasiliłeś tą inwestycję!

M
Misiek

no i na starej czwórce pustooooo chyba wszystkie knajpy splajtują....

 

k
kkk

Mam Pytanie??

 

Jak długo będziecie się jeszcze podniecać tym tematem? nie widzieliście autostrady?porażka

No cóż ale widać ze to z podkarpaia(Ukrainy) polski Z,  cywilizacji to nie widziło.

i
info

Przecież Bartuś nic nowego nie wymyśli i jeszcze sprawdził no brawo!!!!

j
jolo

Napiszcie jeszcze od którego słupka do którego planowane jest lotnisko i z której strony najcześciej wiatr wieje. I módlcie się o pieniądze, bo o rozum za późno, bałwany.

f
f16

Szkoda tylko, ze nikt nie pomyślał przed zakupem naszych, nieco już przestarzałych F-16, że do lądowania wymagana jest idealna wręcz czystość pasa startowego, co jest zapewniane przez "odkurzacze" na lotniskach wojskowych. Nasze Siły Powietrzne mają dwa takie urządzenia, jednak nie są one zbyt mobilne. Na misje NATO Polska wysyła więc jeszcze starsze Migi. Takie lądowanie na autostradzie, gdzie jest przecież trochę kamieni, małych bo małych, ale jednak przy dużej prędkości zabójczych dla naszych myśliwców. Pozdrawiam wszystkich napalonych na lądownanie na naszym DOLu, na czele, jak mi się wydaje, z Panem Redaktorem.

G
Gość
W dniu 02.11.2014 o 10:42, loki napisał:

W razie awaryjnego lądowania gdzie liczy się każda sekunda, to te betony oddzielające jezdnie,  na plecach będą nosić czy same znikną?

Po pierwsze, jak napisał autor w artykule o zwężeniu 1,5km - od piątku już go nie ma.

Po drugie wystarczy wejść na jakikolwiek opis podstawowych danych technicznych F16 i widać jak wół rozpiętość skrzydeł niecałe 10m. a po obu stronach ,,betonów" są praktycznie 3 pasy ruchu i pobocze - pas ruchu ok 3,5m więc policz sobie ciołku. Owszem zaraz ktoś napisze że co z Casami, Herkulesami. A gdzie to powiedziane że one tam mają lądować. Dla myśliwców wystarczy.

j
jaś

Mar-Cinek jest nie kumaty .

Ale  jak  zrobią lotnisko to znowu trzeba będzie dobudować kawałek autostrady obok . :D

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3