Eurocopter - nowy śmigłowiec dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Sanoku

Dorota Mękarska
Nowy śmigłowiec jeszcze pachnie świeżością. Za 2 tygodnie rozpocznie codzienną służbę w Bieszczadach.
Nowy śmigłowiec jeszcze pachnie świeżością. Za 2 tygodnie rozpocznie codzienną służbę w Bieszczadach. Fot. Dorota Mękarska
Do Sanoka przyleciał nowy śmigłowiec dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Kosztował 22 mln zł. Jest szybszy, ekonomiczniejszy niż Mi2, który do tej służył ratownikom. Co najważniejsze - może latać w nocy.

Zakup Eurocoptera to nowy etap w historii Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Sanoku. W 2007 roku zawisła nad nią groźba likwidacji - minister zdrowia zadecydował o przeniesieniu śmigłowca do Rzeszowa. Powodem były fatalne warunki techniczne w bazie. Władze powiatu sanockiego postanowiły walczyć o lotnicze pogotowie. Przekazały LPR 2 ha gruntów, hangar i budynek socjalny. Wykonano niezbędne prace remontowe. Ta determinacja się opłaciła - latająca karetka pozostała w Sanoku, a w LPR zapadła decyzja o rozbudowie bazy.

Będzie transportował pacjentów z całego Podkarpacia

Postanowiono wówczas, że do Sanoka trafi nowy śmigłowiec, zastępując latającego na tym terenie od 36 lat Mi2. Jedna z 23 maszyn zakupionych przez nasz kraj, w ubiegłym tygodniu przyleciała do Sanoka. Eurocopter 135 produkowany jest w kooperacji francusko - niemieckiej.

Nowa maszyna pod każdym względem przewyższa wyeksploatowany rosyjski śmigłowiec.

- Nie można ją porównywać z Mi2. To produkt XXI wieku To jak przesiąść się z poloneza do mercedesa - uważa pilot Artur Hull, szef sanockiej bazy.

Śmigłowiec zacznie regularne loty za 2 tygodnie. Do tego czasu piloci i ratownicy mają zakończyć bazowe przeszkolenie. Już mają zaliczone specjalistyczne kursy w Niemczech i Warszawie.

Szybciej przetransportuje chorych

Eurocopter 135 jest w pełni skomputeryzowany. Może wykonywać loty również w nocy, co nie było możliwe na Mi2. Jest przystosowany do lotów przy dużym wietrze, a także turbulencjach występujących w górach. W przeciwieństwie do swojego poprzednika jest wyposażony w płozy. Ma radar pogodowy i kamerę. Zużywa mniej paliwa niż Mi2, ale osiąga większe prędkości. Lot z Warszawy do Sanoka wykonał w 90 minut. W bieszczadzki zakątek województwa podkarpackiego, Przełęcz Bukowską, doleci w 20 minut. Z Sanoka do Tarnobrzeg dotrze w pół godziny.

Pacjent na pokładzie to ostateczny egzamin

Ratownicy są pod wrażeniem nowej maszyny. Choć w środku jest mniej miejsca niż w Mi2, to wnętrze śmigłowca jest bardzo funkcjonalne. Chorego można wnieść przez drzwi boczne, jak i z tyłu. Instalacja tlenowa jest zabudowana. W środku jest złącze, do którego można podłączyć przewód. Na wyposażeniu jest najnowocześniejszy defibrylator Life Pack 15. Oprócz tego w śmigłowcu jest m.in. ssak, zestaw pomp i respirator. Koszt śmigłowca z wyposażeniem medycznym wynosi 22 mln zł.

- Na razie przeszliśmy szkolenie w lotach dziennych i nocnych. Nie mieliśmy jeszcze pacjenta na pokładzie, więc trudno powiedzieć, jak to będzie. Musimy się z tym śmigłowcem oswoić - podkreśla Stefan Zubel, ratownik, który od 10 lat służy w LPR w Sanoku.

Aby wezwać na pomoc śmigłowiec, należy połączyć się z nr alarmowym 112. Piloci Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Sanoku odbywają rocznie ok. 300 lotów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

N
Nie lubię śpiochów
jesteś kobieto chyba chora psychicznie albo nie wiesz co mówisz i nie życzę ci abyś kiedyś potrzebowała pomocy lpr szkoda gadać idź do lekarza

Ty, Rozsądny, spałeś cały rok?
Napisano 03 sierpień 2010 - 07:31 - wtedy pisała Katarzyna, teraz jej odpowiadasz?
Byłeś w śpiączce? Współczuję.
r
rozsądny
jesteś kobieto chyba chora psychicznie albo nie wiesz co mówisz i nie życzę ci abyś kiedyś potrzebowała pomocy lpr szkoda gadać idź do lekarza
G
Gość
co za babsko, ale widac i takie sa wsrod nas
l
lolek
Spiąca "królewmo" chciało się mieć helikopter w Sanoku to masz!!!
p
pee_ter
Litości ten "medicopter" lata średnio co godzinę tam i z powrotem najgorsze, że w nocy
co to śmigłowiec patrolowy czy ratunkowy
tak się żyć nie da, czyżby nowy przydział paliwa trzeba wykorzystać
litości ciszę nocną dziad jeden zakłóca

Głupia kobieto nie wytrzymasz kilku tygodni?? Chłopaki musza poćwiczyć zanim będa ratowac ludzi tym sprzętem. Ciekawe czy przeszkadzałoby ci gdyby nie daj Boże zdażył się wypadek i trzeba by cie było z samochodu z jakiegoś drzewa przydrożnego w Wygwizdowie wyciągnąć i szybko przetransportować do szpitala. Wtedy oczywiście nic się nie liczy: Paniusia jest najwazniejsza!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pozdrawiam i polecam się zastanowić nad podejściem do służb ratowniczych.
p
pee_ter
Litości ten "medicopter" lata średnio co godzinę tam i z powrotem najgorsze, że w nocy
co to śmigłowiec patrolowy czy ratunkowy
tak się żyć nie da, czyżby nowy przydział paliwa trzeba wykorzystać
litości ciszę nocną dziad jeden zakłóca
K
Katarzyna
Litości ten "medicopter" lata średnio co godzinę tam i z powrotem najgorsze, że w nocy
co to śmigłowiec patrolowy czy ratunkowy
tak się żyć nie da, czyżby nowy przydział paliwa trzeba wykorzystać
litości ciszę nocną dziad jeden zakłóca
g
gość
Gratulacje dla władz Sanoka za determinacje w walce o pozostawienie Pogotowia Lotniczego w Sanoku. W Przemyślu ostatnio pojawiły się nowe karetki, teraz nowy śmigłowiec. Napewno teraz praca ratowników będzie o wiele bezpieczniejsza i efektywniejsza. Chciałbym tylko aby jeszcze się znalazły pieniądze na szkolenia dla ratowników aby mogli ciągle podnosić swoje umiejętności, bo wymaga się od nich zdobywania punktów edukacyjnych ale na tym koniec. Każdy musi sobie sam opłacić kursy, które kosztują nie mniej jak 1-2 tys. zł. Tak czy inaczej szczerze cieszę, że nowy sprzęt pojawił się na Podkarpaciu. Pozdrawiam ekipę z Sanoka.
c
cośka
nad moim domem już 2 razy leciał w sobote chyba i jakies 10 minut temu
j
johnny
Wczoraj widzialem jak latal nad Przemyslem
G
GL
Wygląda imponująco i Bogu dziękować, bo uratuje zapewne wiele istnień ludzkich! Ciekawe, co z będzie ze starym? Nadal będzie latał??? Pozdrowienia dla wszystkich, którzy dbają o nasze bezpieczeństwo!
j
jabol
Wspaniała wiadomośc choć zgadzam sie z moim przedmówcą - jeden na całe podkarpacie to za mało. Stary wysłuzony "michałek" mi2 powinien stanąc gdzieś w sanoku jako pomnik-eksponat uratował wiele istnień ludzkich. Wielki szacun dla załog i ratowników za odwage i poswiecenie! widziałem was kilka razy w akcji.
g
gosc
no i oczywiscie na pdokarpacie tylko jeden gdzie powinny stacjonowac dwa heh Polska ale i tak dobrze ze jeden nowy jest
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie