Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fallout: New Vegas - jak powstawał dźwięk do gry

opr. jer
Cenega
Rozmowa ze Scottem Lawlorem, kierownikiem dźwięku gry Fallout New Vegas w Obsidian Entertainment

Czym się zajmujesz w Obsidianie

- Jestem kierownikiem dźwięku w Obsidian Entertainment i nadzoruję audio we wszystkich projektach firmy. To oznacza, że wszystko co usłyszycie w każdej grze Obsidiana - od muzyki, poprzez efekty dźwiękowe do dialogów, w pewnym momencie przechodzi przeze mnie.

Co wchodzi w skład efektów dźwiękowych w New Vegas? Jak dużo zrobiliście?

- Zrobiliśmy masę oryginalnych nagrań do New Vegas. Dużo dźwięków okazało się w miarę łatwe do zreplikowania. Na przykład dźwięki skrzynek i butelek odbijających się od podłoża są w pewnym sensie proste. Po prostu szukamy obiektu, który będzie wydawał dźwięk taki, jaki chcemy i rzucamy nim przez jakiś czas po naszym studiu nagraniowym. Te nagrania są edytowane do używalnych efektów dźwiękowych i w sumie trafiają prosto do gry.
Z drugiej strony, niektóre dźwięki są bardziej skomplikowane do odtworzenia. Nawet coś tak prostego jak nagranie odgłosu kroków może stać się nie lada problemem. Chcieliśmy, żeby odgłos kroków na drewnie miał bardzo dokładną jakość. Musi być mocny i solidny, ale także trochę piaszczysty i spróchniały zarazem. Praca nad osiągnięciem tego efektu przedłużała się niedorzeczne długo. Przywieźliśmy do studia różne rodzaje drewna i desek, ale nadal czuliśmy, że czegoś brakuje. Finałowy efekt dźwiękowy jest w rzeczywistości miksem kilku różnych odgłosów kroków na drewnie. Jeden pochodzi z deski z drewnianego wózka, który znaleźliśmy podczas wycieczki do Paramount Ranch, stary plan filmowy gdzie kręcili kiedyś westerny. Kolejną warstwą tego dźwięku pochodzi z opuszczonego miasta Panamint City znajdującego się na krawędzi Parku Dolina Śmierci. Po sześciomilowej wspinaczce przez wodospady i skaliste ścieżki dotarliśmy do miasta i znaleźliśmy kilka starych chat ze spróchniałą drewnianą podłogą, która wydawała dźwięk o jakości której szukaliśmy.
Może się wydawać że to dużo roboty jak na zwykłe odgłosy kroków, ale to się opłaca jeżeli chodzi o dźwięk który będziemy słyszeć tysiące razy grając w grę.

Jaki jest aktualnie najciekawszy dźwięk w grze?

- Jestem fanem subtelności, dlatego najfajniejsze według mnie dźwięki to te wszystkie małe detale w odgłosach otoczenia podczas poruszania się po pustkowiu - od dźwięków zwierząt i owadów w krzakach do skwierczących wież elektrycznych i dalekich krzyków i pomruków. Te wszystkie dźwięki nieodróżnialnie zlewają się z muzyką by stworzyć bardzo przerażające i dynamiczne doświadczenie.

Jak bardzo jesteś zaangażowany w muzykę w New Vegas?

- Zrobiliśmy kilka zmian w stosunku do naszego podejścia do muzyki w tej grze. Chcemy by muzyka płynęła swobodnie i tworzyła atmosferę dla gracza. Muzyka w tej grze jest przypisana do lokacji i reaguje na Twoje stosunki z ludźmi zamieszkującymi daną lokacje. Na przykład w pierwszym mieście w grze muzyka podczas eksploracji ma delikatny, rustykalny klimat. Podczas wchodzenia i wychodzenia z miasta można usłyszeć jak warstwy instrumentów są dodawane lub odejmowane z krajobrazu dźwięków. Zachodzi nawet subtelna zmiana dźwięku instrumentów związana ze zmianą pory dnia. Aczkolwiek, jeżeli zdecydujesz się, aby zacząć strzelać do tych wszystkich niewinnych mieszkańców, muzyka zmieni się i stanie się bardziej mroczna i niepokojąca przechodząc w bojową nutę.
Celem muzyki w New Vegas jest podkreślenie wrażeń jakie doświadcza gracz. Jeżeli grasz postacią zdeprawowaną moralnie, muzyka będzie odzwierciedlać to mrocznym, groźnym klimatem. Jeżeli sprzymierzysz się z konkretną frakcją a z inną nie, to muzyka w ich obozach będzie odzwierciedlać ich stosunek do Ciebie. Jak mówiłem wcześniej, jestem czuły na szczegóły, a te zmiany w muzyce powinny w dogłębny sposób wpłynąć na wrażenia odczuwane przez graczy z czego nawet nie będą sobie zdawać sprawy.

Jaki jest twój ulubiony efekt dźwiękowy wszechczasów?

- Hmmm, nie sądzę żebym był w stanie go sobie po prostu przypomnieć… Matrix - Wpadanie do dziury królika, Jurrasic Park - Ryk T-Rexa, Mario - Skok, Dead Space - Cała gra, Star Wars - Wyścig Podów, Nowy Star Trek - wariacko długa eksplozja na końcu (sprawia wrażenie jakby się miała nie skonczyć).

Najmniej lubiane dźwięki?

- Sprzężenie zwrotne z mikrofonu - miałem okazję pracować przy wielu koncertach w Colorado i nie ma nic gorszego niż niekontrolowane sprzężenie zwrotne po którym cała publiczność patrzy z odrazą na dźwiękowca.

Który dźwięk z Fallouta jest najbardziej rozpoznawalny twoim zdaniem?

- Nie ma wątpliwości, V.A.T.S. Ten dzwięk towarzyszy serii od samego początku. W Fallout: New Vegas chcemy zostać wierni temu dźwiękowi, ale równocześnie chcemy go podkręcić.

Masz jakieś porady dla chcących się dostać do tej branży?

- Nie zaszkodzi mieć trochę szczęścia, ale nigdy nie zapomnijcie, że szczęście samo nigdzie was nie doprowadzi. Spraw, że twoje podanie o pracę będzie się wyróżniało. Moja taśma z demem była ręcznie zrobioną broszurą wypełnioną obrazami, muzyką, efektami dźwiękowymi i efektami video w najwyższej możliwej jakości. Kluczem jest przykładanie uwagi do detali. Kiedy pracodawca przegląda twoją aplikację, taśmę demo, to jest to jedyna rzecz którą możesz wywrzeć na nim wrażenie. Jeżeli zestaw wygląda na wykonany leniwie lub prosto, to takie wrażenie wywierasz. Trochę szczęścia nie zaszkodzi, jeżeli chodzi o otwieranie drzwi możliwości. Trik polega na tym by się upewnić, że gdy te drzwi się otworzą, będziesz miał coś wyjątkowego do pokazania.
Wywiad otrzymaliśmy za pośrednictwem Cenegi

Fallout: New Vegas
To następna część serii Fallout tworzona przez studio Obsidian Entertainment. Jak informuje Cenega w FNV będzie można pograć jesienią 2010 roku. Nowy Fallout ma opowiadać o konflikcie mieszkańców Nowego Vegas, Republiki Nowej Kalifornii, Legionu Cezara oraz Bractwa Stali.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24