Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Innowacyjny most w Błażowej przeszedł próby obciążeniowe [WIDEO]

Anna Janik
Most składa się z czterech belek o długości 21 m i wysokości 1,1 m. Płyta mostu wykonana jest nie z konwencjonalnego, ale lekkiego betonu wzmocnionego prętami kompozytowymi
Most składa się z czterech belek o długości 21 m i wysokości 1,1 m. Płyta mostu wykonana jest nie z konwencjonalnego, ale lekkiego betonu wzmocnionego prętami kompozytowymi Krzysztof Kapica
Innowacyjna konstrukcja w Błażowej została poddana ostatnim badaniom przed oddaniem jej do użytku. Przez most z kompozytów będzie można przejechać za tydzień

W czwartek od rana do późnego popołudnia na nowym moście, który już w przyszłym tygodniu zostanie oddany do użytku, trwały ostatnie badania odbiorcze. Za pomocą zamontowanych pod płytą mostu setek czujników i czterech ciężarówek wykonawca i projektant mostu przeprowadzali statyczne i dynamiczne próby obciążeniowe.

Pierwsze badanie polegało na ustawieniu na moście czterech ciężarówek o łącznej wadze 130 ton. To trzy razy więcej, niż wynosi nośność mostu.

- Takie obciążenia wywołują w elementach mostu pewne przemieszczenia, ugięcia, odkształcenia - tłumaczy Tomasz Siwowski, prezes firmy Promost Consulting w Rzeszowie. - Te wszystkie wielkości są przez nas mierzone i będą porównane z tym, co założyliśmy w projekcie - dodaje.

Ujęcia mostu z drona

W przypadku mostu w Błażowej przyjęto trzy różne schematy obciążenia, tzn. że samochody ustawiono w trzech różnych miejscach na jezdni, tak aby maksymalnie obciążone były wszystkie elementy przeprawy. Później ciężarówki przejeżdżały przez płytę mostu w różnych odstępach czasu i z różnymi prędkościami, imitując ruch samochodów. Wtedy mierzono z kolei drgania mostu i przyspieszenia.

Co ciekawe, całość badania rejestrował dron, z którego nagrywany był film. Zostanie on wykorzystany do celów edukacyjnych i promocyjnych.

Badania te wieńczą budowę konstrukcji na rzecze Ryjak. Ta zaczęła się w tym roku, ale prace naukowców i projektantów nad rozwinięciem technologii zastosowanej w tak dużym obiekcie trwały blisko trzy lata. Bo tym, co wyróżnia błażowski most, jest użyty do jego budowy niezwykle innowacyjny materiał.

Most w Błażowej to jedyny taki most w Polsce

Mowa o kompozytach, czyli włóknach szklanych lub węglowych zatopionych w żywicy epoksydowej. Do tej pory budowano z nich głównie samoloty, jachty i samochody. Projektanci z rzeszowskiej firmy Promost Consulting po raz pierwszy wykorzystali ten materiał do budowy mostu.

- Most w Błażowej jest pierwszym w Polsce i jednym z pierwszych w Europie, którego przęsło w całości wykonane jest z kompozytów - zaznacza Tomasz Siwowski. - To innowacja nie tylko na skalę Polski, ale i Europy, bo rozpiętość przęsła wynosi 21 metrów. To więcej niż podobne mosty, wybudowane chociażby w Hiszpanii - dodaje.

Trwałość tego materiału wynosi 100 lat. To oznacza, że jest on znacznie bardziej wytrzymały, odporny na korozję i zanieczyszczenia, a więc również tani w eksploatacji. Wartość całego projektu „Com-bridge”, prowadzonego wspólnie m.in. z Politechniką Rzeszowską, wynosi 10 mln zł. 60 proc. dofinansowało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Reszta to wkład własny partnerów biznesowych konsorcjum, czyli wykonawcy - firmy Mostostal - oraz projektanta - firmy Promost Consulting.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24