Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak bezpiecznie robić zakupy w internecie?

Stanisław Siwak
Zakupy przez Internet są wygodniejsze, szybsze i często tańsze, jednak niosą z sobą pewne ryzyko, bo robimy je na odległość.
Zakupy przez Internet są wygodniejsze, szybsze i często tańsze, jednak niosą z sobą pewne ryzyko, bo robimy je na odległość. FOT. KRZYSZTOF ŁOKAJ
Prawo nie chroni konsumenta przed konsumentem. Nie zgadzaj się na zakupy w sklepie internetowym, za które trzeba zapłacić z góry.

Gdy kupujesz towar przez internet sprawdź, kto jest kontrahentem. Jeśli jest to osoba, która nie prowadzi działalności gospodarczej, a sprzedaży dokonuje okazyjnie musisz być ostrożny. Prawo nie chroni konsumenta przed konsumentem.
Radomir Stasicki, prawnik z Biura Rzecznika Praw Konsumenta w Rzeszowie zwraca uwagę na najważniejsze uregulowania prawne chroniące klienta dokonującego zakupów internetowych.

- Przede wszystkim możemy odstąpić od umowy w terminie 10 dni, gdyż przysługuje nam tzw. prawo do namysłu. Przedsiębiorca oferujący towary ma obowiązek umieszczenia szeregu informacji, w tym siedziby przedsiębiorstwa, miejsca rejestracji firmy, adresu, pod którym możemy składać reklamację - zaznacza Stasicki.

By nie paść ofiarą

Oszuści Internetowi wpadają na coraz to nowe pomysły okradania internatów. Musisz, więc ciągle pamiętać, że kiedy płacisz kartą, musisz upewnić się, że połączenie jest szyfrowane (symbol zamkniętej kłódki u dołu przeglądarki).

- Adres sklepu zawsze wpisuj ręcznie. Wszelkie linki mogą przekierować, cię do fałszywych stron, a wtedy twoje dane padną łupem przestępcy.

- Pod żadnym pozorem nie odpowiadaj na prośbę o ponowne podanie swoich danych - skontaktuj się ze sprzedawcą przez telefon.

- Przy każdym zakupie najpierw sprawdź, jak możesz zapłacić za towar. Gotówką przelewem czy kartą. Pamiętaj też o tym, że dla klienta najbezpieczniejszy sposób to "za pobraniem", czyli dopiero po otrzymaniu przesyłki. Wiedz, że zgodnie z polskimi przepisami żaden sklep nie ma prawa żądać zapłaty przed dostarczeniem produktu klientowi.

- Nie zgadzaj się na zakupy, za które trzeba zapłacić z góry. Jeśli płacisz kartą, zainstaluj program antywirusowy, aby uniemożliwić kradzież danych z karty.
[obrazek2] Radomir Stasicki, prawnik z Biura Rzecznika Praw Konsumenta w Rzeszowie:
- Główną zaletą zakupów w sklepie internetowym jest ich szybkość oraz fakt, że możemy dokonać zakupów nie wychodząc z mieszkania. Możemy też dokonać płatności przelewem na konto. Natomiast sporym mankamentem jest fakt, że nie mamy bezpośredniej styczności z towarem, czyli nie możemy towaru wziąć do ręki i dokładnie go obejrzeć. (fot. FOT. ARCHIWUM)Twoje prawo do reklamacji

Klienci sklepów internetowych są tak samo chronieni prawnie jak osoby kupujące towary w sposób tradycyjny. Tym samym możesz reklamować wadliwy towar.

- Jeśli towar nie ma wad masz prawo zrezygnować z niego w terminie 10 dni od daty otrzymania towaru.

- Towar, z którego rezygnujesz, zwracasz na własny koszt, ale sklep powinien ci zwrócić pieniądze za towar w ciągu dwóch tygodni. Pamiętaj, ze w firmach, które są zarejestrowane w UE mogą obowiązywać inne zasady. M. in. termin uprawniający do zwrotu towaru może być krótszy niż 10 dni. Odrębne przepisy regulują tez kwestie zakupów na aukcjach internetowych.

- Podobnie jak w tradycyjnym handlu warto porównać oferty różnych sklepów. Przykładowo - możesz skorzystać z porównywarki:www.skapiec.pl. Dowiesz się tam ile taka sama rzecz kosztuje w podobnych sklepach, a różnice cenowe bywają naprawdę duże i watro sie trochę wysilić, aby sporo zaoszczędzić.

- Po wejściu na stronę sklepu sprawdź czy można się z nim skontaktować w inny sposób niż za pomocą poczty elektronicznej. Uczciwi sprzedawcy podają zazwyczaj swój adres stacjonarny, email i numer telefonu.

Pamiętaj, że…

1. Możesz odstąpić od umowy kupna- sprzedaży w terminie 10 dni, gdyż przysługuje ci prawo do namysłu.

2. Kiedy otrzymasz towar z usterką, trudniej jest dochodzić swoich roszczeń.

3. Jeśli podczas licytacji na allegro wylicytujesz cenę na konkretny towar wówczas nie możemy już odstąpić od umowy.

4. Adres sklepu wpisuj ręcznie. Wszelkie linki mogą przekierować cię do fałszywych stron, a wtedy twoje dane padną łupem przestępcy.

5. Nie odpowiadaj na prośbę o ponowne podanie swoich danych. Skontaktuj się ze sprzedawcą przez telefon.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24