Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak funkcjonują znowelizowane przepisy konsumenckie

Oprac. si
Radomir  Stasicki.
Radomir Stasicki. Fot. Krystyna Baranowska
Informuje Radomir Stasicki, miejski rzecznik praw konsumenta w Rzeszowie

Informuje Radomir Stasicki, miejski rzecznik praw konsumenta w Rzeszowie

- Funkcjonują znowelizowane przepisy dotyczące praw konsumenta. Jak one działają w odniesieniu do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość?

- W pierwszym rzędzie należy wskazać na szeroki obowiązek informacyjny po stronie przedsiębiorcy. Chodzi przede wszystkim o to, by konsument wiedział o wszelkich kosztach i zobowiązaniach, jakie wiążą się z podpisaniem umowy i kupnem danego towaru. Sprzedawcy muszą bardzo wyraźnie poinformować kupujących o prawach, jakie im przysługują, jeśli chodzi o odstąpienie od umowy czy reklamację wadliwego towaru. Przepisy precyzyjnie regulują sposób obliczania terminu na odstąpienie, zwłaszcza w sytuacji, gdy przedsiębiorca w ogóle nie poinformował konsumenta o przysługującym mu prawie odstąpienia. W takim przypadku prawo odstąpienia wygaśnie dopiero po upływie roku od upływu podstawowego 14-dniowego terminu. Ustawa zwalnia też konsumenta od obowiązku ponoszenia kosztów związanych ze zwrotem rzeczy w przypadku skorzystania z prawa odstąpienia, jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o obowiązku poniesienia tych kosztów.

- Administracja obciążyła lokatora za tzw. wodę nieopomiarowaną, czyli za różnicę pomiędzy wskazaniami wodomierzy lokalowych a odczytem z wodomierza głównego. Lokator ma za to płacić?

- Niemożliwe technicznie jest zgranie wskazań wodomierzy lokalowych z wodomierzem głównym i zawsze będą różnice w odczytach. Zarówno właściciele mieszkań, jak i najemcy mają obowiązek partycypowania w tych kosztach. Sprawą tą zajmował się już Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i stwierdził, że obarczanie najemców z tego tytułu jest dopuszczalne pod warunkiem, że budynek jest w stu procentach opomiarowany. Sprawą zajmowały się również sądy uznając, że koszty z tego tytułu należą się wynajmującemu.

- Czy towary nabyte poza lokalem można reklamować? Klientka została przez sprzedawce poinformowana, że taki towar nie podlega reklamacji, chyba że posiada gwarancje.

Oczywiście, że podlega reklamacji z tytułu rękojmi (wcześniej niezgodności towaru z umową). Przecież został nabyty w drodze umowy sprzedaży.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24