Informację możemy uzyskać u wojewody właściwego dla siedziby przedsiębiorcy (Oddział Turystyki Urzędu Wojewódzkiego) lub w Departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy w Warszawie. Możemy również sprawdzić pod adresem : http://turystyka.crz.mg.gov.pl
Dokładnie przestudiuj ofertę
Gdy już jesteśmy pewni co do wiarygodności organizatora, przed podpisaniem umowy powinniśmy :
- dokładnie przestudiować ofertę, a także informacje zawarte w broszurach, folderach, katalogach;
- zwrócić szczególną uwagę na cenę – jeżeli jest w obcej walucie, według kursu jakiego banku jest przeliczana na złotówki i z którego dnia, tj. dnia wpłaty zaliczki czy wpłaty ostatecznej kwoty;
- czy cena obejmuje wszystkie usługi, czy za niektóre będziemy musieli zapłacić na miejscu;
- położenie, kategorie i wyposażenie hotelu – gdzie tak naprawdę jest usytuowany hotel, w jakiej odległości od plaży, jakie jest wyposażenie pokoi;
- formę wyżywienia, ilość posiłków;
- czy umowa przewiduje możliwość podwyższenia przez organizatora ceny;
- jaki jest zakres ubezpieczenia zawieranego wraz z umową.
Czy organizator może podwyższyć cenę wycieczki?
Biuro turystyczne może podnieść cenę ale wyłącznie wtedy, gdy umowa taką sytuację przewiduje, i tylko w razie wystąpienia wskazanych w ustawie okoliczności. Chodzi o wzrost kosztów transportu, kursów walut, opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak: lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych. Jednak w okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona.
Gdy wszystko jest inaczej niż w umowie
Co jednak należy zrobić w sytuacji, gdy na miejscu okaże się, że wszystko wygląda inaczej niż przewidywała to umowa? A właśnie taki przypadek opisała nasza Czytelniczka.
Jeżeli hotel nie będzie odpowiadał opisowi zawartemu w umowie, bądź w doręczonym nam katalogu, wtedy mamy prawo żądać, aby przeniesiono nas do takiego hotelu, który będzie zgodny z opisem. Podobnie, gdy np. standard pokoi będzie odbiegał od wynikającego z umowy.
Reklamować powinniśmy także wtedy, gdy organizator nie będzie chciał zrealizować określonego umową świadczenia, np. dodatkowej wycieczki. W takiej sytuacji możemy żądać świadczenia zastępczego, nie odbiegającego jakością i poziomem określonym w umowie.
Ekspert radzi
RADOMIR STASICKI, prawnik w Biurze Rzecznika Praw Konsumenta w Rzeszowie:
- Organizator turystyki powinien pisemnie ustosunkować się do reklamacji w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, a gdy zgłaszamy reklamację po zakończeniu imprezy – w terminie 30 dni od jej złożenia. Brak odpowiedzi w terminie powoduje uznanie reklamacji za uzasadnioną.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Co się dzieje na głowie Sykut-Jeżyny? Kolejny tydzień i kolejna zmiana [ZDJĘCIA]
- Żona Stuhra wyjada po nim resztki i się tym chwali! Wymyśliła na to nową nazwę
- Lara Gessler udzieliła wywiadu w majtkach! Znów zapomniała spodni? [ZDJĘCIA]
- Tak Węgiel zachowała się po przegranej w "Tańcu"! Jury musiało ją pocieszać