Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak uniknąć kłopotów podczas wycieczki zagranicznej

[email protected] Fot. Archiwum
Przed zawarciem umowy upewnij się czy biuro działa legalnie i czy zostało wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych - radzi Radomir Stasicki, prawnik w Biurze rzecznika Konsumentów w Rzeszowie.

Informację możemy uzyskać u wojewody właściwego dla siedziby przedsiębiorcy (Oddział Turystyki Urzędu Wojewódzkiego) lub w Departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy w Warszawie. Możemy również sprawdzić pod adresem : http://turystyka.crz.mg.gov.pl

Dokładnie przestudiuj ofertę

Gdy już jesteśmy pewni co do wiarygodności organizatora, przed podpisaniem umowy powinniśmy :

- dokładnie przestudiować ofertę, a także informacje zawarte w broszurach, folderach, katalogach;

- zwrócić szczególną uwagę na cenę – jeżeli jest w obcej walucie, według kursu jakiego banku jest przeliczana na złotówki i z którego dnia, tj. dnia wpłaty zaliczki czy wpłaty ostatecznej kwoty;

- czy cena obejmuje wszystkie usługi, czy za niektóre będziemy musieli zapłacić na miejscu;

- położenie, kategorie i wyposażenie hotelu – gdzie tak naprawdę jest usytuowany hotel, w jakiej odległości od plaży, jakie jest wyposażenie pokoi;

- formę wyżywienia, ilość posiłków;

- czy umowa przewiduje możliwość podwyższenia przez organizatora ceny;

- jaki jest zakres ubezpieczenia zawieranego wraz z umową.

Czy organizator może podwyższyć cenę wycieczki?

Biuro turystyczne może podnieść cenę ale wyłącznie wtedy, gdy umowa taką sytuację przewiduje, i tylko w razie wystąpienia wskazanych w ustawie okoliczności. Chodzi o wzrost kosztów transportu, kursów walut, opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak: lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych. Jednak w okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona.

Gdy wszystko jest inaczej niż w umowie

Co jednak należy zrobić w sytuacji, gdy na miejscu okaże się, że wszystko wygląda inaczej niż przewidywała to umowa? A właśnie taki przypadek opisała nasza Czytelniczka.

Jeżeli hotel nie będzie odpowiadał opisowi zawartemu w umowie, bądź w doręczonym nam katalogu, wtedy mamy prawo żądać, aby przeniesiono nas do takiego hotelu, który będzie zgodny z opisem. Podobnie, gdy np. standard pokoi będzie odbiegał od wynikającego z umowy.

Reklamować powinniśmy także wtedy, gdy organizator nie będzie chciał zrealizować określonego umową świadczenia, np. dodatkowej wycieczki. W takiej sytuacji możemy żądać świadczenia zastępczego, nie odbiegającego jakością i poziomem określonym w umowie.

 

Ekspert radzi
RADOMIR STASICKI, prawnik w Biurze Rzecznika Praw Konsumenta w Rzeszowie:
- Organizator turystyki powinien pisemnie ustosunkować się do reklamacji w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, a gdy zgłaszamy reklamację po zakończeniu imprezy – w terminie 30 dni od jej złożenia. Brak odpowiedzi w terminie powoduje uznanie reklamacji za uzasadnioną.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24