Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak zostać wirtuozem skrzypiec i matematyki

Agnieszka I. Skowron
Uczniowie szkól muzycznych na pewno mają więcej obowiązków od swoich rówieśników.
Uczniowie szkól muzycznych na pewno mają więcej obowiązków od swoich rówieśników. Fot. Krystyna Baranowska
Szkoły kształcące przyszłych wirtuozów muzycznych wciąż kuszą swoją ofertą. W umysłach rodziców rodzą się marzenia o wielkiej sławie swoich pociech. Jednak to nie zawsze rodzice decydują o wyborze takiej placówki.

Są dzieci, które w wieku 7 lat wiedzą, że chcą grać na instrumencie. I nie jest to spowodowane wyborem rodziców. Spotkałam się z małymi dziećmi, które zdeterminowane były do tego, żeby grać np. na trąbce. Jednak w pewnym wieku warunki fizyczne na to nie pozwalają. Dlatego zaczynają przykładowo grać na fortepianie, a później, jak są starsze, zmieniają instrument na trąbkę - mówi Maria Jędreas-Romankiewicz, dyrektor Zespołu Szkół Muzycznych nr 2 w Rzeszowie.

W ciągu dnia czy po południu?

Dzieci i młodzież mogą uczęszczać do szkoły muzycznej ogólnokształcącej bądź tzw. popołudniowej. Ogólnokształcąca szkoła muzyczna I stopnia trwa 6 lat. Jej odpowiednik w stopniu II trwa tyle samo czasu i programowo obejmuje zajęcia z zakresu gimnazjum i liceum. Kończy się uzyskaniem dyplomu maturalnego wraz z tytułem muzyka instrumentalisty.

Szkoły muzyczne ogólnokształcące obejmują podstawę programową. Dziecko chodzi do jednej szkoły i od rana zalicza przedmioty takie jak język polski czy matematyka wraz z nauką gry na instrumentach czy kształceniem słuchu.

- Kiedy dziecko uczy się wszystkich przedmiotów w zwykłej podstawówce na osiedlu, do nas może przyjść i zdać egzamin do szkoły muzycznej I stopnia w cyklu popołudniowym. Okres nauki trwa tak jak w normalnej podstawówce 6 lat. Drugim cyklem, który oferujemy najmłodszym, jest okres 4-letni. Ten pierwszy jest dla dzieci, które zaczynają dopiero podstawówkę, czyli dla tych całkiem małych. 4-letni cykl zaś dla tych starszych, z 3 lub 4 klasy szkoły podstawowej. Te dzieci mogą od razu np. zdecydować się na naukę gry na instrumentach dętych. Mają już do tego odpowiednią posturę i więcej siły niż maluchy - mówi Maria Jędreas-Romankiewicz.

- Dzieci kończące podstawówkę mogą zdawać do nas do szkoły muzycznej II stopnia. Tutaj w przeciwieństwie do "muzycznej" podstawówki, prowadzimy jedynie zajęcia popołudniowe. Dziecko idzie do zwykłego gimnazjum czy liceum, a u nas realizuje program szkoły muzycznej II stopnia. To jest szkoła zawodowa, kończąca się dyplomem. Uczeń uzyskuje tytuł muzyka instrumentalisty.

Wydziały muzyczne

W szkole muzycznej przede wszystkim zdobywa się umiejętność gry na instrumencie, a także wiedzę teoretyczną z zakresu edukacji muzycznej. I stopień obejmuje m.in. rytmikę i kształcenie słuchu, II zaś dzieli się już na poszczególne wydziały. Podstawowym jest wydział instrumentalny, gdzie uczeń kształci się do zawodu muzyk instrumentalista, uzupełniają go wydział wokalny i rytmiczny.

- Im starsze dzieci, tym więcej przedmiotów i więcej godzin do zrealizowania z zakresu muzyki. Kształcimy na większości instrumentów, od fortepianu i skrzypiec, poprzez instrumenty dęte takie jak przykładowo flet, klarnet, saksofon, waltornia, puzon, perkusja, po popularną gitarę - wyjaśnia dyrektor ZSM nr 2.

Na początku poczucie rytmu, później umiejętności

- W czasie rekrutacji na poziomie I stopnia sprawdzamy, czy dziecko ma poczucie rytmu oraz dobry słuch. Dzieci mogą przychodzić zarówno bez przygotowania, jak i po kursach przygotowawczych. Egzamin ten dotyczy wyłącznie tego, co dziecko ma dane w naturze. U nas dopiero rozpoczyna naukę gry na instrumencie i zdobywa wiadomości teoretyczne.

Podczas rekrutacji do szkoły II stopnia trzeba już wykazać się posiadanymi wiadomościami i umiejętnościami muzycznymi. Należy zagrać program, który wymagany jest do pierwszej klasy szkoły muzycznej II stopnia z instrumentu wybranego przez ucznia. Do tego dochodzi egzamin z teorii. Uczniowie mogą zdawać zarówno do pierwszej klasy jak i do klas wyższych. Wtedy jest odpowiednio trudniejszy egzamin obejmujący materiał przedmiotów teoretycznych wcześniej niezaliczonych.

Kariera artystyczna

Wielu uczniów szkół muzycznych po edukacji na poziomie szkoły średniej w dalszym ciągu kształci się w kierunku muzycznym. Możliwości mają sporo -mogą wybrać wydziały instrumentalne, teoretyczne, te z zakresu dyrygentury czy edukacji muzycznej. Ci, którzy czują się mocni z danego instrumentu, idą na wydziały instrumentalne. Bardzo modny jest wydział jazzu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24