Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jakie nowe mosty i drogi zbudujemy na Podkarpaciu

Oprac. si
Jakie nowe mosty i drogi zbudujemy na PodkarpaciuNa budowie nowego mostu na Wiśle w Glinach Malych k. Mielca.
Jakie nowe mosty i drogi zbudujemy na PodkarpaciuNa budowie nowego mostu na Wiśle w Glinach Malych k. Mielca. Fot. K. Kapica
342,5 mln zł kosztować będzie budowa ponad sześciokilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe. Wybuduje go konsorcjum firm Eurovia Polska i Warbud.

Konsorcjum złożyło w przetargu najkorzystniejszą ofertę.  Kolejnym etapem będzie przekazanie dokumentów z postępowania do kontroli uprzedniej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Obie wybrane firmy zadeklarowały, że wykonają zadanie w ciągu 34 miesięcy; zaoferowały również 10–letnią gwarancję. Droga ekspresowa S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku północ - południe we wschodniej części kraju. Ma przebiegać od przejścia z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku.

Co dalej z dokończeniem budowy autostrady A4
Po odwołaniu Lecha Witeckiego z funkcji szefa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) i powierzeniu tego stanowiska Ewie Tomali-Boruckiej, firmy budowlane liczyły na ocieplenie relacji z publicznym zleceniodawcą. Na razie jednak jest na odwrót.
Przykładem jest przetarg na dokończenie budowy ponad 40-kilometrowego odcinka A4 Rzeszów - Jarosław. Kontrakt zerwał poprzedni wykonawca Polimex-Mostostal. Na nowe oferty dyrekcja czeka do 27 marca. Termin może jednak zostać przesunięty - branżę przeraziły zapisy specyfikacji. Zgodnie z nią zamawiający może obciążyć wykonawców nieprzewidywalnymi kosztami. W najgorszym scenariuszu zwycięzca przetargu zapłaci za utratę unijnej dotacji, a wysokość kary może być wyższa niż wartość zlecenia.
Zdaniem Rafała Bałdysa, wiceprezesa Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, przerzucenie na wykonawcę ryzyka utraty unijnego dofinansowania powoduje, że żadna firma budowlana nie jest w stanie podać realnej ceny kontraktu. Dlatego też 28 lutego związek zaskarży kontrowersyjne zapisy do Krajowej Izby Odwoławczej.

Budowa nowego mostu na Wiśle koło Mielca – zgodnie z planem
960 - tyle metrów będzie liczył najdłuższy most na Podkarpaciu. Powstaje nad Wisłą w Glinach Małych w rejonie Mielca. Połączy Mielec z Połańcem położonym na lewym brzegu rzeki. Jego koszt szacowany jest na 178 mln. To największa - oprócz autostrad - inwestycja w ostatnich latach w naszym regionie. Powstanie całkiem nowe połączenie między Podkarpaciem
Porozumienie dotyczące budowy mostu samorządy województw podkarpackiego i świętokrzyskiego podpisały już w 2002 roku, jednak budowa wartej 178 mln zł przeprawy ruszyła dopiero jesienią  2012 roku.
Inwestycja ta realizowana przez samorządy  dwu sąsiadujących województw obejmuje nie tylko sam most ale również drogi dojazdowe. Ma stać się oknem na świat dla Mielca i okolic. Przybliży do nas znajdujący się po drugiej stronie Wisły Połaniec i cały powiat staszowski.  Całość ma kosztować około 180 milionów złotych. Sam most sąsiednie województwa sfinansują dokładnie po połowie, a drogi dojazdowe  każde wykonuje we własnym zakresie.  Granica pomiędzy województwami przebiega w tym miejscu środkiem Wisły, więc nie będzie żadnego sporu o miedzę. Most ma być oddany do użytku jesienią tego roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24