Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jeden transport części maszyny do drążenia tunelu na S19 się zakończył, a w nocy z 2 na 3 grudnia rusza kolejny konwój

Beata Terczyńska
Beata Terczyńska
Największy element tego transportu to napęd główny maszyny. Jego waga to aż około 240 ton! Trasa przejazdu i utrudnienia z nią związane będą takie same, jak w przypadku pierwszego transportu, który dziś nad ranem osiągnął cel podróży.

Największe elementy maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica (woj. podkarpackie), zakończyły swoją podróż i dotarły na plac budowy w Babicy. Przypomnijmy, ten wyjątkowy transport rozpoczął się 11 listopada w Porcie Famet w Opolu. To niespotykane przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym, przygotowywane od wielu miesięcy przez wyspecjalizowane firmy.

- Ładunek przejechał trasę liczącą ok. 750 km - przybliża Joanna Rarus, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Rozpoczął podróż po drogach województwa opolskiego, następnie przez województwa śląskie, łódzkie, mazowieckie i lubelskie dotarł na miejsce budowy na Podkarpaciu. Transport przejechał m.in. autostradą A4, dalej przez węzeł Gliwice Sośnica wjechał na A1, a następnie poruszał się po S8 w kierunku Warszawy. Dalej, mostem w ciągu S2 przekroczył Wisłę i drogą ekspresową S17 i S12 dotarł do Lublina. Stąd skierował się na S19 i w okolicach Rzeszowa na obecną DK19, aby dotrzeć na plac budowy odcinka szlaku Via Carpatia. Cała operacja przebiegła bardzo sprawnie i zgodnie z założonym harmonogramem. Udało się skutecznie ograniczyć utrudnienia na trasie przejazdu.

Przed nami kolejne dwa transporty elementów maszyny TBM

- W nocy z 2 na 3 grudnia wyruszy konwój, który będzie wyglądał niemal identycznie jak ten pierwszy - mówi rzecznik rzeszowskiego oddziału GDDKiA. - Największy element - napęd główny maszyny - będzie niewiele węższy, jednak jego waga to około 240 ton!

Trzeci konwój, składający się z 4 zestawów, ruszy w styczniu. Będzie to jednak transport znacznie mniejszych części maszyny TBM. Nie będzie on tworzył utrudnień w ruchu i zostanie podzielony na dwie noce.

Przypomnijmy. Wybór trasy nie jest przypadkowy. To parametry ładunku i konkretnych obiektów inżynierskich były kluczowe dla takiego wyboru. Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną, piloci kierujący ruchem oraz obstawa policji.

od 16 lat

- Podczas przejazdu drugiego konwoju, podobnie jak to miało miejsce przy okazji pierwszego, będziemy w codziennych raportach informować o kolejnych etapach i utrudnieniach. Apelujemy do wszystkich kierowców o ostrożność i stosowanie się do znaków oraz wprowadzanej na czas przejazdu zmienionej organizacji ruchu. Przejazd pierwszego transportu wywołał olbrzymie zainteresowanie, a w wielu miejscach, pomimo zimna i późnej pory, gromadziły się tłumy widzów. Apelujemy do nich o rozwagę, parkowanie pojazdów tak, by nie utrudniały przejazdu kolumny i rozwagę przy robieniu zdjęć czy nagrywaniu filmów.

Wybierz nazwę dla maszyny TBM - II etap konkursu

Teraz nadszedł czas na II etap konkursu. - Zapraszamy do głosowania w specjalnej ankiecie, która zawiera sześć nazw wybranych przez komisję konkursową spośród niemal 350 nadesłanych propozycji. O tym, która propozycja zwycięży, dowiemy się 21 grudnia.

Te 6 wybranych nazw to: Bieszczadka, Duża Mi, Karpatka, Nela, Podkarpatka, ViaKarpatka.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24