W opublikowanym właśnie sprawozdaniu na temat detalicznych usług finansowych Komisja Europejska wskazuje na narastanie problemów związanych ze sposobem informowania konsumentów i udzielania im porad przez banki.
KE nie podobają się m.in. trudne do zrozumienia i niejasne opłaty bankowe, a także rzetelność doradztwa.
Bardzo mało przejrzysta
W swoim sprawozdaniu KE zwróciła uwagę na strukturę kosztów prowadzenia rachunków bieżących. Tu nasze odczucia są zbieżne z zapisem raportu, w którym tę sferę określono jako: „bardzo mało przejrzystą i prawie uniemożliwiającą klientom określenie kosztów i porównanie różnych ofert”.
Jak to zrozumieć? Któż z nas nie miał kłopotów ze zrozumieniem regulaminów i procedur bankowych. Okazuje się, że to nie tylko problem zwykłych klientów.
- W przypadku 66 proc. badanych banków opłaty były tak niezrozumiałe, że eksperci, którzy opracowywali sprawozdanie, musieli skorzystać z dodatkowych wyjaśnień banku, aby ustalić rzeczywiste koszty prowadzenia rachunku - wyjaśnia Marta Angrocka-Krawczyk z wydziału prasowego Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. - Austria, Francja, Włochy i Hiszpania odnotowują wiele niedociągnięć w zakresie przejrzystości i należą do najdroższych krajów pod względem opłat za rachunki bankowe.
Rozdrobnienie nie pomaga
Rynek unijny charakteryzuje się rozdrobnieniem, a tym samym pozbawia konsumentów korzyści płynących z rynku wewnętrznego UE. Okazuje się, że w latach 2007-2008 jedynie 9 proc. konsumentów w krajach UE przeniosło rachunki bieżące do innych banków.
Banki o nas nie dbają - Banki detaliczne nie dbają o konsumentów. Istnieje wiele dowodów na to, że podstawowe zasady dotyczące konsumentów nie są przestrzegane – stwierdziła Meglena Kuneva, komisarz UE ds. konsumentów.
- Problemy dotyczą skomplikowanej polityki cenowej, ukrytych opłat oraz niejasnych i niepełnych informacji. Banki muszą zaprowadzić porządek w swoich oddziałach i dokonać przemiany kulturowej w sposobie traktowania klientów. Władze państw członkowskich powinny wypełnić swoje zobowiązania w egzekwowaniu unijnych przepisów dotyczących konsumentów - powiedziała pani komisarz ds. konsumentów.
Konsumenci mają problemy Działania banków wobec swoich klientów nie podobają się również innym komisarzom.
- Monitoring rynku konsumentów pokazuje problemy, z którymi borykają się konsumenci przy załatwianiu spraw związanych z detalicznymi produktami finansowymi i usługami. Komisja jest zdecydowana znaleźć rozwiązanie dla tych problemów - stwierdził Charlie McCreevy, komisarz ds. rynku wewnętrznego.
Konieczna zasada przejrzystości
- Oznacza to wprowadzenie zasady przejrzystości, obejmującej zrozumiałe i porównywalne informacje, oraz ustanowienie podstawowych reguł dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej. Działania te nabierają coraz większego znaczenia w warunkach nieustannie odczuwanego przez europejskich obywateli skutków kryzysu gospodarczego – dodaje Charlie McCreevy.
Co wynika ze sprawozdania Komisji Europejskiej?
- - Struktura opłat związanych z rachunkami bieżącymi jest często niejasna.
- - Prawie jedna trzecia respondentów nie jest w stanie porównać ofert w zakresie rachunków bieżących.
- - Informacje dostępne w internecie na temat cen nie są wyczerpujące.
- - W dwóch na trzy przypadki (66 proc.) eksperci, którzy opracowywali sprawozdanie na temat opłat bankowych, musieli ponawiać kontakty z bankami, aby uzyskać wyjaśnienia dotyczące opłat. Nawet po takich interwencjach w wielu sytuacjach banki udostępniły tylko ustne informacje na temat opłat, lecz odmówiły przekazania cenników.
- - Około 10 proc. banków posiadało znikome informacje lub nie dysponowało żadnymi wyjaśnieniami dotyczącymi cen na swoich stronach internetowych,
- - 33 proc. banków przedstawiało niepełne informacje na temat opłat.
- - W niektórych krajach UE konsumenci płacą o wiele więcej za prowadzenie rachunków bieżących niż w innych krajach.
- - Koszty prowadzenia rachunków o średnim poziomie wykorzystania wahają się od 253 EUR we Włoszech do zaledwie 27 EUR w Bułgarii.
- - W przypadku częstych użytkowników różnica jest jeszcze wyraźniejsza: od maksymalnie 831 EUR we Włoszech do jedynie 28 EUR w Bułgarii.
- - Austria, Francja, Włochy i Hiszpania odnotowują wiele niedociągnięć w zakresie przejrzystości i należą do najdroższych krajów pod względem usług bankowych.
- - W Bułgarii, Holandii, Belgii i Portugalii koszty prowadzenia rachunków bieżących są najniższe.
- - Konsumenci w krajach o niejasnej strukturze cenowej ponoszą zazwyczaj wyższe koszty rachunków bankowych.
- Polska znajduje się w środku tabeli.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Torbicka kontra Derpienski na Festiwalu w Cannes. Cicha elegancja czy róż i cekiny?
- O tej relacji Rosiewicza i Villas nikt nie wiedział. Prawda wyszła na jaw teraz
- Roxie obwieszona Chanel wybierała obrączki z Kevinem. Mieli wyjątkowe towarzystwo
- Foremniak obnaża sfatygowane stopy. Mogła oszczędzić nam takich widoków? [FOTO]