Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotnisko w Jasionce będzie walczyło z lubelskim konkurentem

[email protected]
Na lotnisku w Jasionce.
Na lotnisku w Jasionce. W. Zatwarnicki
W listopadzie zostanie otwarte lotnisko w Lublinie. Fachowcy z branży lotniczej zadają sobie zasadnicze pytanie – po co je zbudowano.

Druga połowa listopada 2012 r. ma być przełomowa dla Polski wschodniej w dziedzinie połączeń lotniczych. W tym czasie lokalni samorządowcy uruchomią pierwszy w tej części kraju port lotniczy – w Świdniku. Zaś we wrześniu 2013 r. ma zostać otwarte lotnisko w Radomiu.
W Lublinie liczą, że projekt będzie opłacalny
Jednak specjaliści zajmujący się lotniczym transportem pasażerskim zastanawiają się nad sensownością tak kosztownych inwestycji, skoro już na starcie lotniska te nie dają najmniejszej szansy na rentowność.
Przedstawiciele portu w Lublinie zapewniaja jednak, że projekt będzie opłacalny. Twierdzą, że w ciągu roku od startu osiągną próg rentowności, który wyznacza 300 tys. odprawianych co roku pasażerów.
Według ekspertów nie będzie tak łatwo. Przedstawiciele lubelskiego portu pomijają to, że ów próg stosuje się do sytuacji, w której na lotnisku lądują regularne linie, a nie tani przewoźnicy. Ci bowiem targują się z lotniskiem o każdą złotówkę. Na dodatek na razie nie ma zbyt wielu chętnych do lotów spod Lublina. Jak do tej pory ze Świdnika chce korzystać tylko linia WizzAir, która oferuje dwie trasy – do Oslo i Luton. Jednak zawiadujący portem odpowiadają, że będzie więcej tras, bo prowadzą negocjacje z kolejnymi przewoźnikami.
Zbyt blisko stolicy?
Zbigniew Sałek, wiceszef Międzynarodowego Stowarzyszenia Portów Lotniczych, ocenia, że  trasa ekspresowa sprawia, iż w ciągu godziny możemy być na lotnisku w stolicy. Poza tym ten rejon nie jest w stanie przyciągnąć  zbyt wielu turystów, czy biznesmenów.
Eksperci z firmy doradczej BBSG oceniają, że jeśli podlubelskie lotnisko będzie współpracować tylko z tanimi liniami, to próg rentowności należy podnieść do ok. 800 – 900 tys. pasażerów rocznie. Tymczasem sam Lublin ma niewiele ponad 300 tys. mieszkańców. Według ekspertów BBSG, inwestycja ta będzie deficytowa przez długie lata, a samorządy muszą liczyć się z koniecznością dopłacania do portu co roku.
Fachowcy z branży lotniczej mają podobne wątpliwości w odniesieniu do lotniska w Radomiu.
Lotniskowe inwestycje – wydatki w latach 2010 – 2013, w mln zł
Warszawa       1 300
Kraków                760
Rzeszów              480
Lublin                   418

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24