Jest to jedyny tego typu obiekt na południowym - wschodzie Polski i jeden z największych w kraju. Jego znaczenie wzrośnie jeszcze bardziej, gdy nasz system gazowniczy zostanie powiązany ze słowackim.
Magazyn stanowi wyeksploatowane prawie do cna największe złoże gazu ziemnego w Karpatach. Kopalnia przestała funkcjonować w 1982 roku. Na początku magazyn mieścił 100 mln m sześć gazu, potem został rozbudowany do 150 mln m sześć. pojemności, a teraz do 330 mln m sześć.. Inwestycja kosztowała prawie 500 mln zł, z czego. 53 mln zł stanowiło dofinansowanie z UE.
W Polsce mamy sześć takich obiektów. Zaczęto je rozbudowywać dopiero w ostatnich latach.
- Przez wiele lat podziemne magazyny gazu nie cieszyły się poparciem decydentów w PGNIG - mówi Michał Szubski, prezes PGNIG w Warszawie. - Dlatego pojemności, jakimi możemy się pochwalić nie są imponujące.
Strachocki magazyn położony jest na głębokości od 800 do 1000 m.. Gaz kumulowany jest w warstwach porowatego piaskowca. Izolatorem są nieprzepuszczalne łupki. "Błękitne paliwo" wtłacza się i pobiera przez 61 odwiertów, w tym 9 odwiertów horyzontalnych.
- Strachocina nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa - podkreśla Tadeusz Kozimor, z - ca dyrektora d.s. poszukiwań w sanockim oddziale PGNIG. - Budowa geologiczna i przeprowadzone przez ekspertów symulacje, przemawiają za tym, że można tu magazynować ponad 1,2 mld m sześć gazu.
- Ten magazyn będzie miał kolosalne znaczenie, jeśli połączymy nasz system z systemem słowackim - zauważa minister Aleksander Grad.
- To jedyny magazyn wysunięty tak daleko na południe - dodaje Bolesław Stasiowski, główny specjalista d.s. inwestycji w PGNIG w Sanoku i kierownik projektu. - Gazociąg z Rosji tzw. jamalski idzie przez północne tereny Polski, a przez Słowację przechodzi aż 5 rosyjskich gazociągów. Połączenie naszego systemu ze słowackim pozwoli elastyczniej manewrować gazem, jak również usprawni pracę magazynu w Strachocinie. Możemy np. magazynować gaz Słowakom.
Jest już opracowana wstępna koncepcja gazowego połączenie transgranicznego ze Słowacją. Ze Strachociny szedłby on w stronę Łupkowa i dalej do Koszyc. To niecałe 130 km.
- Połączenie systemów może nastąpić dopiero wtedy, gdy nasz magazyn będzie miał 1,2 mld m sześć. pojemności - dodaje inż. Stasiowski. - Gdyby decyzja została podjęta już dziś, to kolejna rozbudowa magazynu mogłaby zakończyć się w 2017 roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?