Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Makarun otworzył swoją restaurację w Dubaju. Firmę założyli przyjaciele z Przemyśla [ZDJĘCIA]

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Polska firma Makarun z Krakowa, założona przez przyjaciół z Przemyśla, otworzyła swój lokal w Dubaju, na największej na świecie sztucznej wyspie Palma Jumeirah.
Polska firma Makarun z Krakowa, założona przez przyjaciół z Przemyśla, otworzyła swój lokal w Dubaju, na największej na świecie sztucznej wyspie Palma Jumeirah. Makarun
Polska firma Makarun, założona przez przyjaciół z Przemyśla, otworzyła swój lokal w Dubaju, na największej na świecie sztucznej wyspie Palma Jumeirah. To pierwszy polski franczyzowy lokal otwarty w tym prestiżowym miejscu.

Słynny hotel Atlantis, najbardziej instagramowy punkt w Dubaju, można podziwiać, jedząc włoską pastę w wydaniu polskiej sieci Makarun Spaghetti and Salad. Firma powstała w Krakowie, a została założona przez przyjaciół z Przemyśla.

To pierwszy polski franczyzowy lokal Makarun otwarty na słynnej Palmie Jumeirah usypanej na Zatoce Perskiej. Premierowy i wyjątkowy także dla Makaruna.

- To największa inwestycja w historii firmy, a także nasz pierwszy punkt w tej części świata. Mamy nadzieję, że nie ostatni. W Emiratach powstała grupa Pasta People, to spółka udziałowców, z którymi podpisaliśmy umowę. Jest w niej też przewidziana opcja masterfranczyzy na zasadzie realizacji planu rozwoju sieci. Zakłada ona, że w kolejnych latach na tzw. obszarze MENA, tj. Middle East & North Africa pojawi się więcej pomarańczowych punktów Makaruna – mówi Przemysław Tymczyszyn, współwłaściciel Makaruna.

Lokal w Dubaju jest największym w sieci Makaruna. Ma ponad 160 metrów kw. powierzchni. Przygotowany został na przyjęcie prawie 70 gości, ma też stoliki na zewnątrz. Znajduje się w nowym pasażu rozrykowo-handlowo-gastronomicznym The Pointe Jumeirah, które już zyskało sławę najlepszego punktu widokowego na sztucznej palmie. Można tu zrobić „obowiązkowe” selfie z Atlantis Hotel w tle, gdzie bywają najwięksi tego świata m.in. Robert De Niro, Kim Kardashian czy Michael Jordan. Centrum, w którym znajduje się ponad 170 punktów gastronomicznych, podzielone jest na dwie strefy: w jednej serwują jedzenie najbardziej rozpoznawalne fastfoodowe marki świata, druga to ekskluzywne, drogie restauracje.

- Tych tańszych lokali jest stosunkowo niewiele. Istnieje więc bardzo duża szansa, że będą one oblegane. Makarun znajduje się tuż przy kinowym multipleksie, co jeszcze dodatkowo przysporzy mu klientów. Wierzymy w potencjał tego miejsca. Pierwsze reakcje klientów są bardzo pozytywne – twierdzi Ibrahim Eldesouky, przedstawiciel spółki Pasta People.

Szczególne wymagania, co do lakalu. Np. odpowiedni materiał na obicia foteli

Otwarcie lokalu w kraju arabskim stanowiło spore wzywanie dla polskiej firmy. Poza odmiennością kulturową, w tym kulinarną, dochodzą też inne przepisy i specyficzny sposób prowadzenia biznesu.

- Bardzo kategorycznie na przykład określone zostały wszelkie kwestie technologiczne i architektoniczne. Do aranżacji wnętrza mogliśmy użyć tylko drewna, ponieważ znajdujemy się w zonie „wood”. Nasze reklamowe pomarańczowe blachy musieliśmy więc zastąpić drewnianymi frontami itp. Dokładnie sprecyzowano jakim materiałem mają być obite fotele, otrzymaliśmy szczegółowe instrukcje, co ma się składać na wyposażenie każdego z pomieszczeń – opowiada Marcin Szworak, drugi z właścicieli Makaruna.

Spaghetti to światowa klasyka, ale każdy kraj ma swoje upodobania i tradycje. Szczególne pod tym względem są kraje islamskie, gdzie dodatkowo duże znacznie mają nakazy i zakazy religijne.

- To było prawdziwe wyzwanie zrobić naszą popisową „carbonarę” bez mięsa wieprzowego czy wyselekcjonować boczek wołowy. Wspięliśmy się na wyżyny kulinarnej kreatywności i test smaku wyszedł pozytywnie. Pewne rzeczy z uwagi na lokalne gusta musieliśmy na przykład dosłodzić. Lokalni klienci mają też inne wyobrażenie o makaronie z sosem. W Emiratach to raczej sos z makaronem. Ale mając tak dobrze obmyślany serwis jesteśmy w stanie bez problemu do tego się dostosować. Poza tym w Dubaju funkcjonuje model z live cookingiem, więc pewne rzeczy możemy modyfikować już na bieżąco i pod konkretnego klienta - opowiada Przemysław Tymczyszyn.

Niedawno USA, a w planach otwarcia w kolejnych miejscach świata

Palma Jumeirah to jedno z najbardziej prestiżowych miejsc na świecie. Na jej „liściach” swoje domy mają słynni piłkarze i hollywoodzkie gwiazdy. Znalezienie tam lokalu pod inwestycje wymaga wielu zabiegów i pieniędzy.

To kolejny zagraniczny lokal w portfolio Makaruna. We wrześniu sieć otworzyła spaghetterię w centrum handlowym w Orange County w Kalifornii. Makarun prowadzi też rozmowy w Czechach, Rumunii, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii. Planowane jest też otwarcie w Afryce.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24